اردبیل؛

اصلاح نظام توزیع نهاده‌های کشاورزی در کشور

معاون وزیر و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت: نظام توزیع نهاده‌های کشاورزی برای ساماندهی اساسی اصلاح خواهد شد.

به گزارش گروه باشگاه‌های خبرنگاران جوان از اردبیل؛ حسین صفائی در گردهمایی مدیران عامل اتحادیه‌های تعاون روستایی سراسر کشور در سرعین اظهار داشت: یکی از مشکلات در بازاریابی نظام توزیع است که نظام ناکارآمدی بوده و بعضی از علامت‌ها هم کاملا این امر را تائید می‌کند.

وی با بیان اینکه نظام توزیع ناکارآمد با برخی از شاخص‌ها شناخته می‌شود، افزود: یکی از شاخص‌ها تعداد واحدهای صنفی که در واحد توزیع قرار می‌گیرند که هر چقدر کمتر باشند نظام توزیع کارآمدتر خواهد بود که در ایران به ازای هر 40 نفر یک واحد صنفی وجود دارد و هر 7 خانوار یک واحد صنفی دارد.

صفائی تصریح کرد: شاخص دیگر توزیع ناکارآمد کالا در ایران این است که 5 درصد کالا و خدماتی که عرضه می‌شود در فروشگاه‌های زنجیره ای است و 95 درصد در واحدهای توزیع خرد صورت می‌گیرد و عوارض آن این بوده که کاهش سطح رفاه عمومی را به همراه داشته و زیان جبران‌ناپذیری به تولیدکنندگان هم وارد می‌کند.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در ادامه بیان کرد: بازار محصولات کشاورزی به عنوان بخشی از نظام کل عرضه وضعیت بسیار بغرنجی دارد چرا که روند منفی در اصلاح بازار محصولات کشاورزی وجود داشته که یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی شاخص فاصله قیمت تولیدکننده با مصرف‌کننده بوده که در ایران بسیار بالا است و نظام تولید می‌بایست به سمتی برود که این فاصله را کم کند.


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.