افزایش دو برابری بیماری‌های قلبی تا سال 2020 در کشور

در صورتی که برنامه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی در کشور اجرا نشود احتمال افزایش دو برابری این بیماری‌ها تا سال 2020 وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود اسلامی دبیر همایش تازه‌های قلب و عروق در نشست خبری این همایش که صبح امروز در بیمارستان امام خمینی برگزار شد با اشاره به اهمیت بحث پیشگیری در بروز بیماری‌های قلبی عروقی اظهار کرد: کشور ما نیاز به ساخت برنامه‌هایی دارد از جمله برنامه‌هایی که روشهای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی را در تلویزیون نشان دهد در صورتی که این برنامه‌ها ساخته نشود احتمال افزایش دو برابری بیماری‌های قلبی عروقی در کشور وجود دارد. 

وی افزود: داروهای گیاهی که در ماهواره‌ برای لاغری تبلیغ می‌شود مرگ ناگهانی را برای افراد به همراه خواهد داشت. همچنین داروهای آندروژن که عضله در بدن افراد ایجاد می‌کند و در بدنسازی استفاده می‌شود نیز این مشکل را برای فرد ایجاد می‌کند.

دبیر همایش تازه‌های قلب و عروق با اشاره به جوانان 18 تا 20 ساله‌ای که به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می‌شوند، بیان کرد: گاهی این افراد به دلیل مصرف داروهای روان‌گردان به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند و امکان پیوند قلب برای آنها وجود ندارد. داروهای روان گردانی مانند شیشه عوارض قلبی شدیدی ایجاد می‌کند. 

اسلامی ادامه داد: در کشور برای بحث پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی هزینه کافی نمی‌شود با توجه به آنکه شیوع هر روزه چاقی را به خصوص در بین کودکان مشاهده می‌کنیم این مسئله، افزایش شیوع فشار خون را در آینده برای جامعه به همراه خواهد داشت. چاقی کودکان نیز به دلیل مصرف فست فود به وجود آمده است. البته این مسئله به این دلیل اهمیت دارد که چاقی یکی از ریسک‌ فاکتورهای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی محسوب می‌شود. 

وی با اشاره به بودجه 24 هزار میلیاردی سلامت در سال 94  بیان کرد: میزان بودجه سلامت، از جیب مردم در این بخش پرداخت می‌شود با محاسبه دقیق بودجه سلامت کشور می‌توان گفت میزان بودجه این بخش برای هر ایرانی، 200 دلار در سال است این با 5 درصد ارزش ناخالص ملی ما برابری می‌کند از طرف دیگر 4 دهم درصد سهم بودجه پژوهشی کشور ما است که تنها یک پانزدهم آن در زمینه پزشکی مصرف می‌شود. 

تولید داروهای جدید سکته مغزی تا چند سال آینده در ایران 
دبیر همایش تازه‌های قلب و عروق اظهار داشت: تا چند ماه آینده داروهای جدید پیشگیری از سکته مغزی چون داروی دایی‌گاتران و ریووروکساوان در کشور تولید خواهد شد این داروها جایگزین مناسبی برای وارفارین خواهد بود این داروها برای مبتلایان به سکته مغزی به کار می‌رود، که به دلایل مختلف باید خون‌ آنها رقیق کرد تا به سکته مغزی مبتلا نشوند. این داروهای جدید از انجام آزمایش PT برای مصرف کنندگان داروی وارفارین جلوگیری می‌کند. 

اسلامی در خصوص تعرفه‌های متخصصین قلب و عروق بیان کرد: تعرفه‌های قلب و عروق در برخی زمینه‌ها خوب بود و در زمینه‌های دیگر به انجام کار کارشناسی نیاز دارد. کشور ما از کشورهای برتر دنیا در زمینه تکنیک‌های درمان بیماری قلب و عروق محسوب می‌شود اما امکان بهره‌مندی تمام افراد مبتلا به این بیماری از این امکانات وجود ندارد. این مسئله به دلیل ضعف بیمه‌های ما در زمینه پوشش بیمه‌ای ایجاد شده است. 

بودجه ناچیز پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی
دبیر همایش تازه‌های قلب و عروق تصریح کرد: با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در کشور در زمینه بیماری‌های قلبی عروقی شده، سرمایه گذاری در بخش پژوهش و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی در کشور ناچیز است افزایش سرانه درمان نیز پاسخگوی نیاز بیماران آینده نخواهد بود.

اسلامی ادامه داد: سرانه سلامت در کشور ما 200 دلار در سال برای هر ایرانی است در حالی که این میزان در کشور آلمان به چهار هزار دلار، در کشور آمریکا به هفت هزار دلار می‌رسد هم اکنون امکان استفاده از تمام روش‌های تشخیص بیماری‌های قلبی عروقی در کشور نخواهد بود، مگر آنکه بودجه پژوهش و پیشگیری از این بیماری‌ها را افزایش دهیم.

تقدیر از برجستگان رشته قلب و عروق در کشور
در ادامه مسعود قاسمی رئیس انجمن آترواسکلروز با اشاره به برنامه‌های همایش تازه‌های قلب و عروق اظهار کرد: در این همایش از افراد برجسته رشته قلب و عروق که تاثیر بسزایی در پیشرفت این رشته داشتند‌، از جمله، دکتر توسلی، نیشابوری، پورشریف و پورفسور برزگر تقدیر خواهد شد. همچنین یادبود رشید معصومی و علی معصومی از بزرگان رشته قلب و عروق در این همایش برگزار خواهد شد. 

وی افزود: هم اکنون پیشرفت‌هایی پیرامون آنفارکتوس حاد قلبی در کشور داشتیم این افراد باید در یک ساعت و نیم تا شش ساعت اولیه بروز علائم بیماری، به بیمارستان انتقال پیدا کنند. 

قاسمی تصریح کرد: مشکلات روانی و جسمانی ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی که برای این بیماران ایجاد می‌شود، از مسائل مهمی است که در همایش تازه‌های قلب و عروق بررسی خواهد شد. گاهی این مشکلات تنها با بیان مسئله بر طرف خواهد شد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار