باید برای قبور شهدا هم ضریح بسازیم

مدیرکل اوقاف استان تهران در همایش سراسری تکریم از امامزادگان گفت: هجرت، مجاهدت، شهادت، علم و جایگاه معنوی در زمان حیات و پس از شهادت و کرامت و فضل از جمله وجوه مشترک میان بزرگان مدفون در اماکن متبرکه است.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان حاضر در محل؛ حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا محمدزاده  مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در  همایش سراسری تکریم امامزادگان که شامگاه پنجشنبه بیست و نهم مرداد در امام‌زاده اسماعیل شهریار برگزار شد، اظهار داشت: اماکن متبرکه به 5 دسته شامل، قبور پیامبران، عارفان، عالمان، شهدا و امام‌زادگان می‌شوند که وجه مشترک آنها هجرت، مجاهدت، شهادت، علم و جایگاه معنوی در زمان حیات و پس از شهادت و همچنین کرامت و فضل است.

وی با بیان اینکه 8 هزار بقعه متبرکه در کشور و 306 بقعه نیز در تهران وجود دارند، بیان داشت: نوع بقاع متبرکه در کشور را می‌توان در یک دسته‌بندی به 5 گروه تقسیم کرد، که دسته اول آن را پیامبرانی از جمله پیغمبر قوم لوط در قزوین و جاهای دیگر کشور تشکیل می‌دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد زاده قبور سالکان و عارفانی که دلداده خدا هستند را از دیگر انواع بقاع متبرکه بر شمرد و افزود: دسته سوم اماکن متبرکه مربوط به مرقد عاملان دینی است که از آن جمله می‌توان به بقعه شیخ صدوق و حرم بزرگ امام خمینی(ره) اشاره کرد بطوریکه حضرت(ره) هم خودشان از سلاله حضرت زهرا هستند و هم یک عالم دینی محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به 121 شهید مدفون در جوار امام زاده اسماعیل شهریار بیان داشت: دسته چهارم بقاع متبرکه به شهدایی که از صدر اسلام تا به حال به شهادت رسیده‌اند تعلق دارد و دسته آخر بقاع متبرکه مربوط به امام‌زادگان است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران برای بزرگان مدفون در بقاع متبرکه وجوه مشترکی را قائل شد و توضیح داد: همه این بزرگان در زندگی خود به خاطر خدا هجرت کردند که از آن جمله هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه و همچنین هجرت امام حسین(ع) به کربلا می‌توان اشاره کرد.

وی مجاهدت و کوشش این بزرگان در بدوش کشیدن علم اسلام و تشیع و همچنین پایان زندگی‌شان به شهادت را از دیگر وجوه مشترک بزرگان مدفون در بقاع متبرکه  دانست و تصریح کرد: اکثر این بزرگان که نه تنها به شهادت رسیده‌اند بلکه بسیاری از آنان را با وضع فجیعی از جمله بریدن سر یا به آتش کشیدن شهید کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدزاده افزود: این بزرگان،‌ دانشمندان دینی بوده‌اند که مرجعیت علمی را به خود اختصاص داده و همچنین در زمان حیات جایگاه و ارزش معنوی آنان باعث شده بعد از مرگ هم محل دفن آنان مورد توجه مردم قرار گیرد.

وی کرامت را از دیگر وجوه مشترک بزرگان مدفون در بقاع متبرکه برشمرد و ادامه داد: زیارت بقاع متبرکه برکات زیادی دارد که از آن جمله می توان به ظاهر شدن هنر اسلامی در ساخت بقاع متبرکه و همچنین ایجاد مدارس علمی در کنار این اماکن از جمله حوزه‌های علمیه مشهد ، قم و شهر ری اشاره کرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران ، امام‌زادگان را مرجع و پناه درماندگان از جمله مردم و علما دانست و با اشاره به ماجرای طبس تصریح کرد: در زمان حمله آمریکا و قضیه طبس حضرت امام به امام‌زاده صالح رفت و حاج احمد آقا نقل می کند، پس از زیارت غم و اندوه از چهره‌ی ایشان برطرف شده و فرمود: "خدا را شکر مسئله حل شد" ، که به این ترتیب حضرت امام با توسل به امام‌زاده مشکل را حل کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدزاده در پایان با بیان اینکه باید برای قبور شهدا هم ضریح بسازیم، خاطر نشان کرد: بی نظمی در شهرسازی ناشی از بی توجهی و غفلت معماران و طراحان به معماری اسلامی است که البته اصراری نداریم این معماری متعلق به دوران صفویه و قاجار باشد، بلکه می‌توانیم در معماری اسلامی هم پپیش‌قدم باشیم.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
دست بجنبانید برادر!دارد دیر می شود!
آخرین اخبار