قزوین؛

خوردن خاک، علامتی از کمبود آهن در کودکان است

اگر می ‌بینند فرزندتان تمایلی به خوردن مهر یا خاک گلدان دارد، حتما برای بررسی این اشتیاق به خاک خوردن در کودک ، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ به گفته دکتر هادی موسی خانی ، پزشک فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان : زمانی که بچه ها خاک می خورند ، علامتی از کمبود آهن در آن ها است و  کمبود عناصری مانند روی و آهن آثار ناخوشایندی در سلامتی دارد.

دکتر هادی موسی خانی اضافه کرد : کمبود آهن می‌تواند رشد جسمی و ذهنی کودک را کم کند، بنابر این باید به طور جدی پیگیری و درمان شود .

عضو هیئت علمی دانشگاه  علوم پزشکی قزوین گفت : ، مقابله با کمبود آهن فواید زیادی از جمله پیشگیری از کاهش ضریب هوشی و تمرکز بچه‌ ها دارد و حتی در مورد پیشگیری از کوتاهی قد کودکان نیز می ‌توان وجود این عنصر حیاتی را موثر دانست.

دلیل مصرف قطره

به گفته این پزشک فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان : آهن در بیشتر آنزیم های مهم بدن که در واکنش های شیمیایی شرکت می کنند ، به عنوان یک جزء کاربردی و حیاتی نقش دارد .

دکتر موسی خانی اضافه کرد : دستگاه گردش خون - که مهمترین جزء آن گلبول های قرمز و نقش آن رساندن اکسیژن به تمامی سلول های بدن است ،  بدون آهن نمی تواند اکسیژن را جذب و در ارگان های هدف آزاد کند.   

وی افزود : در بیشتر واکنش های پیچیده مغز و اعصاب هم آهن نقش اساسی دارد .

زمان شروع قطره

دکتر هادی موسی خانی گفت : بر اساس دستوالعمل های سازمان بهداشت جهانی، قطره آهن از شش ماهگی شروع می شود و تا دو سالگی هم باید به طور مستمر ادامه داشته باشد.

موسی خانی اضافه کرد : طبق تحقیقات گسترده و مطالب علمی که در کتاب های مرجع آمده است، در نوزادانی که سر موقع به دنیا می آیند و از شیر مادر تغذیه می کنند از چهار ماهگی و در نوزادان زودرس از زمان دو برابر شدن وزن تولد، باید قطره آهن استفاده شود.

وی  کم خونی را  یکی از علائم فقر آهن دانست و گفت : علایم اولیه فقر آهن، اختلالات عصبی و رفتاری مانند بی اشتهایی، تحریک پذیری، بی خوابی، لج بازی و تعریق است. 

دکتر هادی موسی خانی  افزود : بعضی از والدین به دلیل ترس از رنگ گرفتن دندان‌ های کودک یا خرابی آنها، قطره آهن تجویز شده را به درستی به کودک خود نمی ‌دهند . 

سیاه شدن دندان ها

به گفته این پزشک فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان : قطره آهن ، به طور معمول، موقعی شروع می شود که کودک، دندان در نیاورده است. بنابر این اگر والدین سروقت قطره آهن را شروع کنند، بچه عادت کرده و موقعی که دندان های شیری خود را در می آورد، مدت زمانی گذشته که کودک به طور مرتب قطره آهن خورده است و نباید مشکلی پیش بیاید. به هر حال تغییر رنگ دندان ها ناشی از آهن امکان پذیر است ولی پوسیدگی دندان ها غیر طبیعی است.

ذائقه بچه ها

هادی موسی خانی با اشاره به اینکه بعضی از کودکان قطره اهن را دوست ندارند ، گفت : والدین باید  بدانند که هیچکدام از این دلایل نباید منجر به آن شود که با ندادن قطره آهن و کمبود آن ، باعث اختلالات اصلی بدن کودک شوند . 

وی توصیه کرد : این دارو با قطره چکان به حلق بچه چکانده شده و بعد از آن مقداری آب یا آب میوه به بچه داده شود و یا با پنبه خیس، دندان های جلویی کودک را تمیز کنیم.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: خوردن ، خاک ، آهن ، کودکان ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.