بیرجند؛

زخم روزگار، نقشی بر پیشانی کودکان کار

زیر آسمان صاف همین شهر، زخم روزگار نقشی حک کرده برپیشانی کودکان کار،آنهایی که در خانه هم امنیت مالی ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ در روزهایی که ما در شادی وتفریح به سر می بریم ، کودکانی هستند که برای تهیه مخارج خانواده شان مجبور به کار کردن های سخت هستند واز تفریح واستراحت در دوران سرنوشت سازکودکیشان محروم هستند. به عنوان عضوی از این جامعه که شاید بتواند با بیان اندکی از حقیقت های تلخ زندگیشان ،کمکی به اوضاع و احوال روحی ومالیشان کند ، به سراغ چند نفر ازآنها رفتم تا جویای حال و هوای زندگیشان شوم.

محمد کودک 9 ساله ای است که می گوید: پاتوق پدرم برای کسب درآمد تپه های زباله پشت قبرستان است ،من هم ساعت 8 صبح ترازوی کوچکم را برمی دارم وبرای کسب درآمد به سمت بازارمی آیم .

از او پرسیدم روزی چقدر درآمد داری؟ لبخندی زد وگفت: برای وزن کردن هرنفر 200 تومان می گیرم وشاید روزی اصلا وزنه ام وزنی احساس نکند و دست خالی راهی خانه شوم.

محمد 9 ساله از آرزوهای کودکانه اش برایم می گوید: دوست دارم مانند دیگر بچه ها موبایل وکامپیوتر داشته باشم وبازی های کامپیوتری انجام دهم ،اما اعتیاد پدرم مانع تحقق آرزوهای من می شود.

مجبور هستم هرچه درآمد کسب می کنم، خرج اعتیاد پدرم کنم .اواندک پولی برای خرجی خانه می آورد ، من وبردارم که اوهم در خیابان ها دعا می فروشد اندازه خرجی خودمان پولی جمع می کنیم واگر ماهی پول بیشتری بدست آوردیم آن را به مادرم می دهیم. تنها آرزوی محمد ندیدن کودکان کاری مثل خودش بود او ازخداوندشادی همه کودکان رامیخواست.

نرجس هم از سن 7 سالگی دوران شیرین کودکی را پشت دار قالی گذرانده وهیچگاه مزه آن را نچشیده وبا حق الزحمه ای اندک قالی بافته.او الان بعد از همه این سختی ها قالی باف ماهری شده است.نرجس 20ساله که در حال حاضر 11 سال از کار کردنش پشت دار قالی می گذرد

نرجس آهی کشید و گفت : مشکلات مالی زندگی والدین ، اورا پشت دار قالی نشانده ، اوتمام آرزوها وحسرت های کودکی اش را با تاروپود قالی بافته است .

رضا هم نوجوان 14 ساله ای است که از کودکی به کار کردن بیرون از خانه در تعمیرگاه ماشین کار میکند،او به ظاهر مشکلاتش کمتر از دیگر کودکان کار است .اومی گوید من 5خواهر وبرداردارم وپدرم هم کارگرساختمان است، اوبه تنهایی نمی تواند مخارج خانه را تامین کند.

من وبرادرم از فرصت تابستان استفاده می کنیم و به عنوان شاگرد در مغازه مشغول کار می شویم که هم کار یادگرفته باشیم وهم اینکه پولی برای اول مهر وخرید لوازم مدرسه سال آینده مان پس انداز کنیم .

رضای 14 ساله به کارهای تعمیراتی علاقه مند است وبا اشتیاق یاد می گیرد .

افزایش رشد کودکان خیابانی دراستان خراسان جنوبی

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با بیان اینکه متأسفانه تعداد کودکان کار در استان طی سال های اخیر روند صعودی 10 درصدی داشته است ، گفت: خوشبختانه در استان ما 90 درصد کودکان کار خانواده مشخصی دارند وتوسط باندهای بزه کار به کار در خیابان اجیر نشده اند.

محبی در خصوص علت وجود این کودکان در استان افزود: فقر واعتیاد والدین مهمترین علت حضور کودکان در خیابان ومحروم بودن از حقوق فردی واجتماعی ایشان می باشد .

وی فقر خانواده ها را باعث عقب ماندگی اقتصادی ،اجتماعی وفرهنگی و آموزشی پدر ومادر این کودکان وخود آنان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: برنامه سازمان بهزیستی برای ساماندهی تیم خدمات سیار اورژانس اجتماعی پس از شناسایی ، جذب ، ایجاد ارتباط حرفه ای با کودکان کار، این کودکان را به مرکز ساماندهی کودکان خیابانی استان معرفی می کنند تا تیم تخصصی مرکز شامل (مددکار ، روان شناس وحقوقی) وضعیت خانوادگی ،اجتماعی کودک را بررسی نمایند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان گفت: در صورت بی سرپرستی کودک پس از اخذ حکم دادستانی در بخش نگهداری مرکز ساماندهی کودکان خیابانی و کار پذیرش می شوند وپس از انجام آزمایشات ومعاینات ابتدایی به مراکز کودکان و نوجوانان شبه خانواده استان ارجاع می گردند.

محبی اظهار کرد : در صورتی که علت کار کودک استضعاف مالی وسایر آسیب های اجتماعی در خانواده باشد برنامه توانمند سازی جامعی برای کلیه اعضا خانواده تدوین می گردد.

وی یادآور شد: خدمات ارائه شده در مرکز شامل (معرفی حرفه آموزی برای کودک بالای 15 سال وسرپرست خانواده ،حمایت های غیر مستمر (کمک هزینه لوازم ضروری خانواده ،کمک هزینه تحصیل ،کمک هزینه پوشاک ،کمک هزینه مسکن )،معرفی به مراکز ترک اعتیاد در صورت اعتیاد والدین ، معرفی پسران بالای 15 سال به کارگاها ومغازه هایی بی خطر جهت آموزش حرفه می باشد.

 وی انعقاد قردادها با روزنامه وسایر شرکت ها جهت توزیع اقلام تبلیغات وروزنامه ها در سطح ادارات ،معرفی خانواده کودکان فاقد دفترچه بیمه به دانشگاه علوم پزشکی ،معرفی کودکان بالای 15 سال کار وسرپرست خانواده ها به ادارات کار وتعاون ورفاه اجتماعی ،معرفی کودکان اتباع خارجه به مراکز ذیصلاح ومعرفی کودکان بیسواد وبازمانده از تحصیل به آموزش وپرورش وبرگزاری کلاس های فرهنگی ،ورزشی ،آموزشی را از دیگر خدمات بهزیستی عنوان کرد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی با بیان اینکه مشارکت سایر ارگان های همکار مطابق آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی وکار در سنوات قبل بسیار کمرنگ بوده است گفت: در ابتدای اردیبهشت سال جاری آیین نامه دوباره در کار گروه اجتماعی وفرهنگی استان مطرح شد ومعاونت سیاسی –اجتماعی –امنیتی کلیه دستگاه ها را ملزم به همکاری در برنامه باز توانی مرکز ساماندهی کودکان کار وخیابانی کرد.

محبی افزود: ،گرایش به بزهکاری و سوء استفاده از این کودکان جهت فروش مواد مخدر ،اعتیاد کودکان به دلیل رها بودن در خیابان ها وسوء استفاده افراد سودجو ازاین پدیده ترک تحصیل وابتلا به انواع بیماری های واگیر دار وعفونی مخصوصا کودکانی که به امر تفکیک زباله مشغول هستند،خطرات جانی به دلیل تردد در بین خودروها ودر خیابان ها در معرض انواع آزارهای جسمی وروحی وجنسی از سرپرستان وسایر افراد از جمله مشکلات جسمانی وروحی است که این کودکان را تهدید می کند .
 
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.