معرفی کتاب؛

آن «بیست‌و‌سه نفر» در اسارت صدام حسین

ماجرای اسارت «بیست‌و‌سه نفر» اتفاقی است که در هیچ جنگی رخ نداده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کودکان و نوجوانان و حتی زنان همواره از آسیب‌پذیر‌ترین افراد جامعه بوده‌اند اما در سرزمین ما نوجوانان و زنان در هشت سال جنگ تحمیلی با شجاعت و درایت در کنار مردان و در مقابل دشمن ایستادگی کرده‌اند و با رشادت‌های خود خاطرات و حماسه‌هایی را رقم زدند که موجب شگفتی همگان شد.

کتاب «آن بیست‌و‌سه نفر» برگرفته از دلاوری‌های نوجوانانی است که برای دفاع از میهن خویش به مبارزه با استکبار جهانی پرداخته‌اند.

احمد یوسف‌زاده از جمله نوجوانانی بود که در عملیات آزاد‌سازی خرمشهر توسط ارتش بعث به اسارت در می‌آید و خاطرات خود را طی هشت ماه اسارت و اتفاقاتی که برای این گروه بیست‌‌و‌سه نفر افتاده از جمله ملاقات با صدام حسین در کاخ ریاست جمهوری عراق، روایت می‌کند.

نویسنده در مقدمه کتاب این‌گونه می‌نویسد: ماجرای اسارت بیست‌و‌سه نفر اتفاقی است که در هیچ جنگی رخ نداده است.

اما این اتفاق چه چیزی بود که احمد یوسف‌زاده را دست به قلم می‌کند.

واقعه اسارت بیست‌وسه‌ نوجوانی که در عملیات بیت‌المقدس به اسارت نیروهای عراق در آمدند.
 
احمد یوسف‌زاده یکی از همین بیست‌و‌سه نفر بود که پس از آزادی‌اش خاطراتش را به رشته تحریر در آورد.

بیست‌و‌سه نوجوانی که پس از دستگیری، آن‌ها را به دیدار صدام حسین می‌برند. صدام حسین که از دیدن آن‌ها متعجب شده بود گفت: آن‌ها را آزاد خواهد کرد تا بروند درس بخوانند و بعد از آن برای او نامه بنویسند. در همان حال صدام حسین به آن‌ها می‌گوید در حال حاضر باید سر کلاس درس باشند نه در جبهه و در ادامه می‌گوید کودکان دنیا کودکان ما هستند.

صدام حسین با این حال نوجوانان را وادار به اعتراف اجباری می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد که بگویند به اجبار حکومت ایران به جنگ آمده‌اند و پس از آن نوجوانان طی پنج روز دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

این کتاب حاوی یک پیش فصل است که شامل هفت بخش کوتاه به عنوان مقدمه و چهار فصل بهار، تابستان، بائیز و زمستان است.

در پایان کتاب نامه احمد یوسف‌زاده به صدام حسین و تعدادی عکس از روزنامه و گروه بیست‌و‌سه نفر ضمیمه شده است.

احمد یوسف‌زاده پس از آزادی برای صدام نامه‌ای می‌نویسد و وی را محکوم می‌کند که بر سر کودکان حلبچه، گاز خردل و امیر شاه‌سندی نوجوان پانزده ساله کرواتی را با سخت‌ترین شکنجه‌ها آزار داده است. کاری که با ادعاهایش مبنی بر این که کودکان دنیا کودکان ما هستند در تناقض است. احمد یوسف‌زاده این نامه را در سال 1375 برای صدام حسین می‌نویسد که ضمیمه کتاب شده است.

کتاب «آن بیست‌و‌سه نفر» اثر احمد یوسف‌زاده و باتقریظ مقام معظم رهبری با 408 صفحه از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسید.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار