انقراض؛ خطر پیش روی سمندر لرستانی

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان لرستان گفت:سمندر گونه نایابی است که فقط در ایران وجود دارد و هم اکنون به دلیل خشک سالی و قاچاق در حال انقراض است.

انقراض؛ خطر پیش روی سمندر لرستانیمهرداد فتحی بیراوند مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص سمندر گونه نادری که فقط در ایران یافت می‌شود اظهار کرد: سمندر گونه نایابی است که در هیچ جای دنیا جز ایران یافت نمی‌شود و 90 درصد جمعیت این گونه در جنوب لرستان و 10 درصد در شمال خوزستان قرار دارد.

وی در خصوص دلایل انقراض این گونه نایاب گفت: با توجه به اینکه این گونه دو زیست با تراکنش جمعیت کمی در دنیا وجود دارد و در برکه ها و تالاب‌ها زندگی می‌کند؛ خشکسالی‌های اخیر از یک سو و قاچاق آن از سوی دیگر دست به دست هم دادند تا سمندر لرستانی در معرض انقراض قرار بگیرد.

فتحی بیراوند با بیان اینکه امسال بطور رسمی و با حمایت مراجع قضایی و استانداری از قاچاق سمندر لرستانی به جد برخورد و جلوگیری شده افزود: برای حفاظت بیشتر از این گونه، پاسگاه‌های سیار احداث شده 900 هکتار بعنوان پناهگاه حیات وحش به تصویب رسیده و تایید 24 هزار هکتار نیز بعنوان منطقه  حفاظت شده در دست اقدام است.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان لرستان  گفت: یک تیم مطالعاتی ژنتیکی برای شناخت کامل این گونه و برنامه ریزی‌ برای تکثیر آن در حال انجام ماموریت هستند که طبق نتیجه به عمل آمده از جانب آنها اقدامات لازم برای جلوگیری از انقراض این گونه انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار