بیکاری زمینه ساز سقوطی دوباره

یک آسیب شناس اجتماعی گفت: عدم اشتغال و نداشتن منبع در آمد، از علل عمده‌ی بازگشت افراد بهبود یافته به چرخه‌ی اعتیاد است.

امان الله قرائی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص بازگشت افراد بهبود یافته به اعتیاد افزود: بیکاری یکی از مهمترین عواملی است که سبب لغزش رهایی یافتگان از اعتیاد می‌شود.

وی با اشاره به نقش مهم نهادها و موسسه‌های دولتی و خصوصی مرتبط با ترک اعتیاد اظهار کرد: کار درمانی، یکی از اقدامات مهم و اساسی است که به عدم بازگشت افراد بهبود یافته به سمت اعتیاد کمک می‌کند.

وی افزود: آمارها بیانگر این است که 63 درصد معتادین، قبل از مصرف مواد مخدر شاغل بوده‌اند. پس از پشت سرگذراندن دوران بهبودی این اشخاص می‌توان از آن‌ها در حرفه‌ای که دارای مهارت بوده‌اند استفاده کرد.

این آسیب شناس اجتماعی تصریح کرد: افراد رها شده از دام اعتیاد به علت تجاربی از دوران ترک خود، می‌توانند در کمپ‌ها و مراکز ترک اعتیاد مشغول به کار شوند، چراکه درک افرادی که برای نخستین بار اقدام به ترک می‌کنند، تنها از عهده‌ی کسانی بر می‌آید که روزی درگیر این معضل بوده‌اند.

قرائی مقدم خاطرنشان کرد: فرد معتاد به محض برداشتن اولین گام در ترک اعتیاد خود سعی دارد به زندگی عادی و سلامت گذشته بازگردد. در این میان ایجاد و تقویت ارتباط عاطفی موثر با فرد بهبود یافته و ابراز خرسندی از بازگشت وی به محیط اجتماع، از جمله عواملی است که در تداوم و ثبات پس از اعتیاد نقش به سزایی دارد.

این آسیب شناس اجتماعی قطع ارتباط فرد بهبود یافته، با افراد و محیطی که زمینه ساز گرایش وی به اعتیاد شده‌اند را نیز حائز اهمیت دانست.

وی افزود: زنگ خطر بیکاری افرادی که اعتیاد خود را ترک کرده‌اند، مدتهاست به صدا در آمده و همت و همکاری مردم و مسئولین مرتبط در رفع این معضل را می‌طلبد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار