برقراری روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی در گرو شکسته‌شدن محاصره غزه

آزادی نوار غزه احتمال برقراری روابط دیپلماتیک میان ترکیه و رژیم صهیونیستی را افزایش می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تایمز آو اسرائیل، یک مقام تُرک دوشنبه اعلام کرد شانس رژیم صهیونیستی در ایجاد روابط دیپلماتیک با ترکیه به توافق با حماس برای آزاد کردن محاصره غزه بستگی دارد.

 "یاسین آک‌تای،" مشاور "احمد داوود اوغلو،" نخست‌وزیر ترکیه به یک خبرگزاری وابسته به حماس که محاصره غزه را مسئله‌ای مهم برای ترکیه اعلام کرده بود، گفت: مذاکرات دریای "مرمره" با رژیم صهیونیستی و مذاکرات آتش‌بس با حماس همزمان در حال انجام است.

"آک‌تای" در مصاحبه با "الرساله" گفت ترکیه در حال مذاکره با دولت قبرس برای تاسیس یک ایستگاه بندری است. هدف از این کار انتقال کالا به نوارغزه تحت نظارت بین المللی است. وی پیش‌بینی کرد تا اوایل سال آینده به توافق می‌رسند. "آک‌تای" همچنین در رابطه با قربانیان بحران دریای "مرمره" اعلام کرد ترکیه نه تنها از رژیم صهیونیستی انتظار عذرخواهی رسمی و پرداخت غرامت به خانواه این قربانیان را دارد بلکه منتظر برداشته شدن محاصره نوار غزه است. وی افزود به محض اینکه رژیم صهیونیستی موافقت خود را اعلام کند، ترکیه ساخت بندر و فرودگاه غزه را آغاز خواهد کرد.

5 سال است که ترکیه و رژیم صهیونیستی برای دستیابی به راه حل‌های دیپلماتیک برای بحرانی که در مه 2010 در دریای مرمره رخ داد مذاکره می‌کنند. در این بحران 9 فعال تُرک در حمله ارتش رژیم صهیونیستی به ناوگان ترک که قصد شکستن محاصره غزه را داشت، کشته شدند. البته پیش از این حادثه نیز روابط ترکیه و این رژیم به دلیل شرایط غزه تیره بود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار