مذاکرات فضایی آمریکا و چین بعد از 4سال ممنوعیت

بعد از چهار سال ممنوعیت همکاری ناسا و چین در زمینه اکتشافات فضایی، قرار است مذاکراتی در این مورد صورت گیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، در هفتمین دور از مذاکرات راهبردی و اقتصادی آمریکا و چین (اس و ای‌دی) در ژوئن 2015، موضوع اکتشافات فضایی مطرح شد. در متنی آمده است: آمریکا و چین تصمیم گرفتند رایزنی‌هایی دوجانبه را در مورد همکاری فضایی دو کشور آغاز کنند. اولین رایزنی دو کشور درخصوص همکاری‌های فضایی تا اواخر اکتبر انجام می‌شود. همچنین تبادل اطلاعات امنیت فضایی از موارد مهم این رایزنی‌ها خواهد بود.

"جان جانسون فریز" در مجله دیپلمات نوشت، از آنجایی که دیگر آژانس‌های فضایی آمریکا مانند "ناسا" از سال 2011 مجوز استفاده از بودجه فدرال برای همکاری فضایی با چین را ندارند؛ این تصمیم جدید بسیار تأمل برانگیز است.

همکاری ناسا با چین در اکتشافات فضایی بوسیله "فرانک ولف،" نماینده جمهوری‌خواه مجلس آمریکا در سال 2011 ممنوع شد. در سال 1999 "ولف" چین را با عنوان "امپراطوری شیطانی" خطاب کرد. وی به دانشمندان چینی که برای ناسا کار می‌کردند اعتماد نداشت و آنها را به شدت تحت کنترل داشت. با اینکه ناسا از همکاری با چین در زمینه اکتشافات فضایی اجتناب می‌کند، دیگر کشورها مشتاق همکاری با این کشور هستند. البته پیشرفت‌های روز به روز چین، وزارت خارجه آمریکا را به مذاکره با پکن متقاعد کرده است.


انتهای پیام/   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار