پس از ماهها تاخیر؛

فازهای 15و 16پارس جنوبی به طور رسمی افتتاح می‌شود

مجری فازهای 15 و 16 پارس جنوبی از افتتاح رسمی از این فازها در شهریورماه خبر داد و گفت: با افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی روزانه 19 میلیون دلار درآمد ارزی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا فروزش مجری فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، با اشاره به روند اجرای فازهای پارس جنوبی اظهار داشت: فازهای 15 و 16 پارس جنوبی برای تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین طراحی شده است، علاوه بر گاز شیرین، متان، پروپان، بوتان و گوگرد نیز از جمله محصولات تولیدی این فازها به شمار می روند.

وی با بیان آنکه در اواخر سال 85 این فاز به پیمانکار واگذار شده است، افزود: در حال حاضر روزانه بیش از 36 میلیون مترمکعب گاز توسط پالایشگاه این فازها به شبکه سراسری تزریق می شود.
وی ادامه داد: پالایشگاه های این فازها علاوه بر گاز دو سکوی دریایی فازهای 15 و 16 از سکوی فازی 18 نیز گاز ترش دریافت می کند.

فروزش تاکید کرد: افتتاح رسمی فاز 15 و 16 پارس جنوبی در شهریورماه خواهد بود.

وی در خصوص میزان پیشرفت این پروژه نیز اظهار داشت: پیشرفت سکوی 15، 98 درصد و میزان پیشرفت سکوی فاز 16، 98.2 درصد است و به زودی فعالیت های تکمیلی مربوط به آنها به اتمام می رسد.

وی با بیان آنکه میزان پیشرفت پالایشگاه نیز به بیش از 97 درصد رسیده است، گفت: 4 واحد شیرین سازی این پالایشگاه در مدار قرار گرفته است.

فروزش ادامه داد:‌ پیمانکار این فازها تعهد داده پالایشگاه را در شهریورماه به شرکت بهره‌بردار تحویل دهد و بخش باقی‌مانده حفاری نیز تا آذرماه تکمیل خواهد شد.

مجری فازهای 15 و 16 پارس جنوبی پیشرفت بخش خشکی این فاز را 97.7 درصد اعلام کرد و گفت: هم اکنون در مراحل نهایی راه اندازی هستیم، ضمن آن که چهار ردیف شیرین سازی این پالایشگاه در مدار تولید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: واحد گوگردزدایی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی از هفته گذشته وارد مدار شده و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته واحد اتان این پالایشگاه نیز از امروز شروع به کار می کند.

سرمایه گذاری 6 میلیارد دلاری برای اجرای فازهای 15و16  

فروزش حجم کلی سرمایه گذاری برای اجرای فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را 6 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: از این میزان در حدود سه میلیارد دلار برای ساخت پالایشگاه و تاسیسات خشکی، دو میلیارد دلار در بخشهای دریا و یک میلیارد دلار صرف انجام حفاری چاهها شده است.
 
به گفته وی بر اساس قرارداد اولیه توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری باید اجرا می شد.
 
مجری فازهای 15 و 16 پارس جنوبی بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را مربوط به این فازها دانست و گفت: با افتتاح این فاز روزانه 19 میلیون دلار درآمد ارزی خواهیم داشت.

هزینه 250 میلیون دلار برای بخش خشکی

فروزش با اشاره به اولویت قرار گرفتن فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی در دولت یازدهم، گفت: با توجه به محدودیتهای تامین منابع مالی و تحریم از اواخر سال 92 تاکنون در بخش خشکی 250 میلیون دلار و در بخش سکوهای دریایی 150 میلیون دلار هزینه شده است.
 
به گفته وی طی یک سال گذشته 11میلیارد متر مکعب گاز و 6.7 میلیون بشکه مایعات گازی از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی جنوبی برداشت شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.