خالد مشعل:حماس در امور داخلی کشورهای عربی دخالت نمی‌کند

رئیس دفتر سیاسی حماس از بازگشایی صفحه ای جدید در روابط با عربستان سعودی سخن گفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با اشاره به این که دوره جدیدی در روابط این جنبش با عربستان سعودی آغاز شده است اعلام کرد حماس در امور داخلی کشورهای عربی دخالت نمی کند.

خالد مشعل در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی در برنامه موسوم به « بدون مرز» درباره سفرهای منطقه ای وی و در پاسخ به این پرسش که آیا حماس در این مرحله در پی بهره برداری از اختلافات موجود میان کشورهای منطقه استگفت: جنبش حماس یک جنبش مقاومت است. بیشتر کشورهای اسلامی چنین نگاهی به حماس دارند و شماری اندک برخی از اتهامات را علیه حماس مطرح می کنند. حماس در وجدان ملت های عربی و اسلامی و آزادیخواهان جهان یک جنبش مقاومت و مشروع علیه اشغالگری است. 

وی در پاسخ به این پرسش که حماس در ابتدا با دمشق رابطه دوستی برقرار کرد و سپس به ایران نزدیک شد و در حال حاضر به دلیل سستی که در روابط با ایران به وجود آمد به عربستان سعودی نزدیک شد گفت: حضور اساسی حماس در داخل فلسطین است و ما در عرصه خارجی دارای روابطی هستیم. این روابط برای انتخاب محور یا صف بندی ها نیست. ما با همه طرف های اسلامی، عربی و بین المللی تعامل می کنیم؛ چرا که خواهان حقوق عادلانه ای هستیم. هر طرفی که باب تعامل را با ما باز کند وارد این روابط می شویم و روابط خوبی را برقرار می کنیم. قبل از این که به سوریه برویم در اردن حضور داشتیم. زمانی که در سوریه حضور داشته و با ایران رابطه داشتیم با کشورهای موسوم به میانه روی عرب نیز رابطه داشتیم و این ارتباط با مصر،اردن و کشورهای عرب خلیج(فارس) وجود داشت. حماس بر تعامل و گشایش با همه کشورها تاکید دارد. سفر اخیر ما به عربستان سعودی نیز مسئله جدیدی نیست و نزدیک به یک ربع قرن با این کشور رابطه داریم. طبیعی است که روابط در صحنه عربی کش و قوس هایی دارد؛ چرا که سیاست عربی متاثر از عوامل متعدد است. ما به سیاست و تصمیمات همه کشورهای عربی احترام می گذاریم و ما باب رابطه و تعامل با کشورهای عربی را نمی بندیم.

خالد مشعل در پاسخ به این پرسش که آیا عربستان سعودی باب تعامل با حماس را یک بار دیگر باز کرده است تا به نوعی توازن جدید در منطقه ایجاد کند، برخی ها می گویند در سفر اخیر شما به عربستان به این کشور پیشنهاد دادید در روند بازسازی نوار غزه مشارکت داشته باشد و در مقابل سعودی ها از حماس خواستند مبارزانی به یمن اعزام کند،گفت: این مسئله اصلا درست نیست و متاسفانه برخی از منابع که می خواهند فضا را مخدوش کنند، این ادعاها را منتشر می کنند. 
حماس نمی تواند با هیچ کشور عربی برای ورود به درگیری های حاشیه ای به تفاهم برسد. عربستان سعودی کشور مهم و محوری در منطقه است. حماس از حمایت عربی و اسلامی برخوردار است و به این دلیل خواهان تعامل با همه کشورها هستیم و در سفر اخیر به عربستان سعودی، صفحه جدیدی در روابط دو طرف گشوده شده است. نمی توانم به جزئیات این سفر اشاره کنم ولی می توانم بگویم که آغازی در ساختار روابط دو طرف ایجاد شده است. زمانی که با مقامات سعودی و هر کشور دیگری گفتگو می کنیم نگاه نخست ما به فلسطین،چگونگی لغو محاصره نوار غزه، چگونگی بازسازی، بازگشایی گذرگاه رفح،روند آشتی ملی ،حل مشکلات دولت فلسطین، مسئله قدس، مسجدالاقصی، شهرک سازی و مشکلات فلسطینی ها در کرانه باختری، نوار غزه و خارج از فلسطین است.

خالد مشعل در پاسخ به این پرسش که دیدار اخیر مهم شما با وزیر خارجه روسیه بوده است، روشن است که روسیه نقش مهمی در توافق هسته ای ایران داشته و امیدوار است ائتلافی با کشورهای منطقه برای مقابله با داعش ایجاد کند، آیا حماس نقشی در خواسته های روسیه دارد،گفت: دیدارهای ما با مقامات روسیه مسئله جدیدی نیست. از زمان پیروزی در انتخابات فلسطین در سال 2006 دیدارهای متعددی با مقامات روسیه در مسکو و پایتخت های مختلف عربی داشتیم. بخشی از راهبرد حماس گشایش منطقه ای و بین المللی این جنبش بوده و روسیه نیز کشوری بزرگ و مهم است . ما می خواهیم این کشور نقش های مثبتی ایفا کند. روس ها در مسائل آشتی و نوار غزه نقش هایی داشتند. دیدار ما با لاوروف در این چارچوب قرار داشته و درباره ورود به طرح ها و برنامه های مشخصی نبوده است. من به "سرگئی لاوروف،" وزیر خارجه روسیه گفتم شکل گیری افکار و رفتارهای افراطی در منطقه ناشی از مسائل داخلی است. زمانی که هرج و مرج، کشتار، ظلم و بی ثباتی و قطب بندی های فرقه ای وجود دارد چنین افکاری شکل می گیرد. 


وی درباره وضع آتش بس حماس با رژیم صهیونیستی اعلام کرد: آتش بس یک توافق طولانی مدت است و در ده سال گذشته ما تنها توقف درگیری با رژیم صهیونیستی را داشتیم. تا زمانی که اشغالگری این رژیم وجود دارد ما به مقاومت خود ادامه می دهیم. توقف این درگیری ها بر اساس شروط مشخصی بوده که بر اساس میانجیگری مصر حاصل شده است. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار