معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشد اسلامی:

لزوم پالایش صنفی در عرصه خبرنگاری

راهکار مبنایی مبارزه با فساد و شفافیت و اطلاع رسانی گفت: پالایش صنفی در عرصه خبرنگاری از ضروریاتی است که با تحقق آن دفاع از حقوق فعالان رسانه‌ای به نحو مطلوب تری میسر می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوانحسین انتظامی معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش یکروزه تجلیل از خبرنگاران شهرستان‌های استان تهران که در سالن میلاد نور شهرستان شهریار و با حضور جمعی از مسئولان استانی، منطقه‌ای و خبرنگاران فعال در این حوزه برگزار شد، اظهار کرد:‌ تمامی دستگاه‌ها موظف هستند طبق قانون اطلاعات را در اختیار مردم و خبرنگاران قرار دهند و هیچ نهادی نمی‌تواند برای آن‌چه که حق مردم است، مهر طبقه بندی شده بزند.

وی افزود: دستگاه‌ها امانت دار اطلاعات هستند نه مالک آن ، و جز در مواردی که مشمول حریق خصوصی، امنیت ملی و... می‌شود، نمی‌توان برای اطلاع رسانی محدودیتی قائل شد.

انتظامی گفت: اجرای اصولی قانون اطلاع رسانی، در کاهش ناهنجاری‌ها موثر است و در واقع راهکار مبنایی مبارزه با فساد بگم بگم نیست بلکه این خبر رسانی و اطلاع رسانی صحیح و در چارچوب‌های قانونی است که از بروز فساد و رانت جلوگیری می‌کند.

وی افزود: رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی در عرصه خبرنگاری، ضرورتی است که در گردش صحیح اطلاعات و مثبت شدن ذهنیت اطرافیان نسبت به عرصه اطلاع رسانی و خبر اثر گذار است.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشد اسلامی عنوان کرد:‌ پیرو بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر در کشور کمتر از 5 هزار نفر خبرنگار فعالیت می‌کنند و این در حالی است که در سایت سمان که به منظور پیگیری بیمه خبرنگاران راه اندازی شده، قریب به 20 هزار نفر ثبت نام کرده بودند.

وی افزود: پالایش صنفی در عرصه خبرنگاری از ضروریاتی است که با تحقق آن می‌توان به نحو مطلوب تری از حقوق فعالان رسانه‌ای در عرصه‌های گوناگون دفاع کرد.

*فعالان رسانه‌ای از مدیحه سرایی پرهیز کنند

برزین ضرغامی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ادامه این مراسم با اشاره به نقش موثر خبر و اطلاع رسانی در انعکاس مشکلات مردم و جامعه و بستر سازی در جهت رفع نارسایی‌ها اظهار کرد: امیدواریم از طریق برگزاری نشست‌های اینچنینی، سطح کمی و کیفی فعالیت‌های رسانه‌ای ارتقاء یابد.

وی افزود: در حوزه خبری، استقلال رسانه‌ای مولفه‌ای حائز اهمیت محسوب می‌شود و فعالان این عرصه باید با پرهیز از میدحه سرایی، مشکلات مردم و جامعه را منعکس کنند.

ضرغامی گفت: توجه به هویت فرهنگ ایرانی و اسلامی از دیگر ضروریاتی است که باید مورد توجه هرچه بیشتر قرار گیرد، زیرا این اصل، ریشه‌ای است که به انسجام مطلوب و سازنده در حوزه اطلاع رسانی کمک می‌کند.

در ادامه این مراسم، سعید ناجی، فرماندار شهرستان شهریار عنوان کرد: امیدواریم موانعی که در پیش روی فعالان رسانه‌ای وجود دارد، چه از سوی مسئولان ادارات و دستگاه‌ها و چه از لحاظ مقرارت و قوانین دست و پا گیر رفع شود و شرایط برای فعالیت خبری بیش از پیش تسهیل شود.

وی افزود: رویکرد دولت به عرصه خبر و اطلاع رسانی به عنوان یکی از ارکان اصلی دموکراسی، سازنده است و به فضل الهی شرایط برای ارتقاء فعالیت‌های رسانه‌ای به تدریج بهبود می‌یابد.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم خبرنگاران فعال در شهرستان‌های استان تهران مطالبات و دغدغه‌های خود را در حضور معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بحث و تبادل نظر گذاشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار