درخواست رئیس‌جمهور زیمبابوه از انگلیس:

سر رهبران آزادی‌خواه را بازگردانید

موگابه رئیس جمهور زیمبابوه از موزه تاریخ طبیعی لندن خواست تا جمجمه‌های رهبران آزادی‌خواه این کشور را به آن‌ها بازگرداند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آرت نت؛ رابرت موگابه رئیس‌جمهور زیمبابوه از موزه تاریخ طبیعی انگلیس درخواست کرد تا مجموعه جمجمه‌های انقلابیون این کشور را که توسط استعمارگران بریتانیایی در اواخر قرن نوزدهم میلادی کشته و یا گردن زده شده بودند به زیمبابوه بازگرداند.

در مراسمی که در روز ملی قهرمانان به مناسبت گرامیداشت سربازان قهرمان در این کشور برگزار شد، موگابه با اشاره به اینکه سر نخستین رهبران آزادی‌خواه این کشور در میان جمجمه‌های موجود در موزه تاریخ طبیعی لندن است، این اقدام را نوعی انحطاط اخلاقی در زمینه نژادپرستی دانست.

رئیس‌جمهور زیمبابوه با بیان اینکه این جمجمه‌ها مربوط به تاریخ این کشور هستند، گفت: در صورت بازگردانده شدن آن‌ها به کشورش، دولت قصد دارد پس از خاکسپاری مقبره‌هایی شایسته برای آن‌ها احداث کند.

دولت انگلیس در واکنش به این سخنان اعلام کرد که از دولت زیمبابوه دعوت کرده تا با اعزام گروهی از متخصصین نسبت به تشخیص هویت جمجمه‌ها اقدام کند. چرا که برخلاف گفته‌های رئیس‌جمهور این کشور به طور قطع مشخص نیست که جمجمه‌ها به رهبران انقلابی این کشور تعلق دارد یا نه؟

دولت‌های استعمارگر اروپایی دیگر نیز پیش از اقدامات مشابهی انجام داده‌اند. برای مثال دولت آلمان در سال 2011 میلادی، 20 جمجمه را به سفارت نامیبیا در این کشور تحویل داد که سال‌ها برای مطالعات نژادی مورد استفاده قرار داده بودند.

زیمبابوه کشوری در جنوب آفریقاست که در قرن نوزدهم میلادی مستعمره انگلیس شد اما ازسال 1965 تلاش‌ها برای استقلال در این کشور آغاز شد و سرانجام در سال 1970 جمهوری زیمبابوه رسما اعلام موجودیت کرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار