آهنگ افزایش این سرطان در زنان بیشتر از مردان

در بسیاری از مناطق جهان آهنگ افزایش بروز این سرطان در زنان بیشتر از مردان شده است.

حامد صفایی استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سرطان مثانه عوامل مختلفی می‌تواند داشته باشد که از مهمترین این عوامل می‌توان به سیگار کشیدن و استعمال برخی دیگر از دخانیات، تماس با مواد شیمیایی و صنعتی خطرناک، بروز مشکلاتی نظیر سنگ‌ها و عفونت‌های مثانه و مصرف برخی از مواد و داروها اشاره کرد. 
 
وی افزود: علائم سرطان مثانه به طور عمده شامل هماچوری یا وجود خون در ادرار، کم خونی، علایم تحریکی ادرار شامل تکرر، فوریت و سوزش ادرار و همچنین کاهش وزن غیرطبیعی و دردهای استخوانی است.  

صفایی با بیان اینکه سرطان مثانه در مردان حدود سه برابر شایعتراست، تصریح کرد: دلیل عمده این موضوع افزایش تماس مردها با عوامل شیمیایی و صنعتی و بالا بودن مصرف سیگار و دخانیات دیگر در بین آنها است.  
 
وی تأکید کرد: اگرچه سرطان مثانه در مردان شیوع بالاتری در مقایسه با زنان دارد، اما در بسیاری از مناطق جهان آهنگ افزایش بروز این سرطان در زنان بیشتر از مردان شده است. 

صفایی اظهار داشت: افزایش مصرف سیگار و سایر مواد مخدر در بین زنان، از جمله مهمترین دلایل بالا رفتن شمار مبتلایان به سرطان مثانه در زنان است. 

وی با بیان اینکه سیگار عامل بسیار مهمی در گسترش سرطان مثانه است، یادآور شد: حتی پس از ترک سیگار، اثر آن اگرچه در بدن کمتر می‌شود، ولی این اثر سرطانی ممکن است تا 15 سال در بدن فرد باقی بماند. 
 
صفایی خاطر نشان کرد: در صورتیکه روند ابتلا به سرطان مثانه در زنان با سرعت کنونی افزایش یابد، در آینده‌ای نه چندان دور این سرطان جزء پنج یا چهار سرطان بسیار شایع در زنان خواهد شد و هزینه‌های سنگینی را هم از لحاظ جانی و هم از لحاظ اقتصادی به مردم و سیستم‌های بهداشتی و درمانی و دولت‌ها تحمیل خواهد کرد. 


انتهای پیام/ 
 
 

برچسب ها: سرطان ، زنان ، عفونت ، استخوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.