قاچاق کالا، آفت بازار تولیدات داخلی

کارشناس اقتصادی گفت: دلیل اصلی قاچاق کالا نبود کنترل در سیستم خرید و فروش کشور است.

سید مهدی صادق کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون قاچاق کالا این امر را یک "پدیده" معرفی کرد و گفت: پدیده قاچاق در اقتصاد هر کشوری وجود دارد و تنها منحصر به کشور ما نیست اما در کشورهای مختلف به دلیل ساختار اقتصادی متفاوت شدت و ضعف دارد.

وی افزود: عموما زمانی که وضعیت ارز حالت دوگانه و یا حتی سه گانه در فروش آزاد و دولتی داشته باشد و کمبود ارز در کشور مشهود باشد همچنین اشتغال به معنی واقعی در کشور وجود نداشته باشد از طرفی محصولات داخلی کیفیت لازم و قابل رقابت با مشابه خارجی را نداشته باشد و قیمت‌ها نیز قیمت‌های رقابتی نباشد پدیده قاچاق کالا رخ می‌دهد.

وی اظهار داشت: قاچاق کالا به معنی ورود کالا از مبادی جز مبادی رسمی و گمرکی است و این امر بیشتر در بین کالاهای قابل حمل اتفاق می‌افتد.

صادق دلیل اصلی بروز این پدیده را نبود الزام نصب بار کد برای تولیدات داخلی در حین تولید و نبود کنترل در رصد کالا تازمان رسیدن به دست مصرف کننده عنوان کرد و افزود: در شرایطی که فروش کنترل نمی‌شود و هر کالایی بدون بارکد و مجور به راحتی در فروشگاه‌ها عرضه و فروخته می‌شود مسلم است که فضا برای قاچاق کالا نیز باز می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: اگر همه فروشگاه‌ها به اجبار سیستم آنلاین فروش متصل به دارایی داشته باشند ناچار خواهند بود تنها کالایی را به فروش برسانند که دارای بارکد تولید یا ترخیص باشند و فقط در این صورت رصد کالاها از تولید یا ترخیص تا فروش کنترل می‌شود و دست قاچاقچیان بسته خواهد شد.

صادق از کنترل سوخت و خرید و فروش اتومبیل و موتورسیکلت به عنوان یک حرکت مثبت و بازدارنده یاد کرد و گفت: این فعالیت‌ها توانایی کنترل مبادلات را به خوبی نشان می‌دهد.

وی ضمن اشاره به این مطلب که درکشور هر کالایی حتی میوه و محصولات کشاورزی نیز گاهی به صورت قاچاق وارد می‌شود مقصر بروز این معضل را سازمان‌های متفاوت یاد کرد و گفت: همانطور که در عدم کنترل خریدو فروش مقصر را وزارت دارایی می‌دانیم درباره روی آوردن مردم در مناطق مرزی به قاچاق و کوله بری به دلیل متوجه وزارت کار و صنعت و معدن و تجارت است و در عرضه کالاهای قاچاق در فروشگاه‌ها بدون فاکتور خرید و یا با فاکتورهای ساختگی به ضعف کنترل توسط سازمان بازرسی و نیروی انتظامی برمی‌گردد.

وی در پایان گفت: در پدیده قاچاق یک شخص یا یک سازمان مقصر نیست و همه کمبودها و کوتاهی‌ها دست به دست هم می‌دهند و این امر را سبب می‌شوند بنابراین برای حل این مشکل نیز فقط یک سازمان یا فرد نمیتواند به تنهایی جلوی این پدیده بایستد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار