اگر چه واردات انواع کالا در چهار ماهه نخست سال کاهش یافت اما کلاه به تافته‌ای جدا بافته تبدیل شده که واردات آن همواره رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس آمار گمرک در چهار ماهه نخست سال‌جاری واردات انواع کالا به کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 10.32 درصد و از نظر ارزشی 20.18 درصد کاهش یافت.

برخی این کاهش واردات را ناشی از نگرانی‌های تجار پس از لغو تحریم عنوان می‌کنند که موجب شد تا واردکنندگان با احتیاط بیشتری تجارت کنند.

بررسی آمار گمرک حاکی از آن است که در مدت یاد شده اگر چه واردات انواع کالا کاهش یافت اما یکی از کالاهایی که از قافله کاهش عقب ماند کلاه بود.

این طور که به نظر می‌رسد واردات کلاه به ایران سود بالایی دارد چرا که در اکثر اوقات واردات این محصول کاهش پیدا نکرده و در چهار ماهه نخست سال‌جاری 100 تن کلاه و اجزاء کلاه به ارزش 383 هزار و 844 دلار به کشور وارد شد.

واردات این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 106.91 درصد و از نظرارزشی 135.74 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس آمار گمرک در مدت یاد شده انواع کلاه ضد آتش فاقد پنبه نسوز، انواع کلاه ایمنی و کلاه و پوشش‌های سر و سایر کلاه‌ها به کشور وارد شد.

بر اساس آمار گمرک در تیر ماه نیز 53 تن کلاه و اجزاء کلاه به ارزش 171 هزار و 926 دلار به کشور وارد شد.

این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 370.28 درصد و از نظر ارزشی 348.34 درصد افزایش یافت.

این گزارش می‌افزاید: عمده واردات کلاه از کشور چین انجام شده و سایر کلاه‌ها از کشور رومانی و امارات متحده عربی به ایران وارد شده است.

گشتی در بازار نیز تأییدکننده این امر است که اکثر کلاه‌های موجود که شامل کلاه‌های تابستانی و کلاه‌های مربوط به فصل سرما و حتی کلاه‌های ایمنی، واردات است و انگشت شمار می‌توان کلاه‌های تولید داخل را پیدا کرد که اگر آن هم باشد قیمت آن چند برابر قیمت کلاه‌های وارداتی است.

پایین بودن قیمت کلاه‌های وارداتی را می‌توان یکی از دلایل افزایش واردات این محصول عنوان کرد اما اگر چه به گفته مسئولان نمی‌توان درهای کشور را به روی واردات بست اما می‌توان واردات را به گونه‌ای مدیریت کرد که از ورود کالاهای بی‌کیفیت به کشور جلوگیری شود و نیز واردات به رقیبی برای تولیدات داخل تبدیل نشود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار