سایه سکته مغزی بر سر ایرانی‌ها

سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر را در جهان دارد،اما با این وجود مردم هنوز آن را به خوبی نمی‌شناسند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در حال حاضر سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر و شایع‌ترین علت ناتوانی در دنیا محسوب می‌شود.همچنین سکته مغزی از جمله اتفاقاتی است که در جوامعی که از پر فشاری خون رنج می‌برند، دیده می‌شود. 
 
مغز انسان بیش از میلیون‌ها رگ و مویرگ دارد که کار خونرسانی به مغز را انجام می‌دهند اگر لخته خون باعث انسداد شود یا به هر دلیلی رگی در مغز پاره شود، فرد دچار سکته مغزی می‌شود. 
 
در واقع سکته مغزی یعنی بسته شدن یا پاره شدن یک شریان مغزی که به دنبال آن اختلال در گردش خون ناحیه‌ای از مغز ایجاد شده و موجب علائمی مثل فلج شدن، اختلالات تکلمی و... می‌شود. 
 
در عرض چند دقیقه پس از این حادثه سلول‌های مغز شروع به مردن می‌کنند. 
 
تهران، صدر نشین آمار مرگ و میر سکته مغزی 
 طبق آمار، سالانه 50 تا 150نفر به ازای هر 100 هزار نفر در سال سکته مغزی می‌کنند. در تهران نیز روزانه 150 تا 200 سکته مغزی اتفاق می‌افتد. 
 
امیری متخصص مغز و اعصاب در این خصوص می‌گوید: اصولا سکته مغزی زمانی عارض می‌شود که درمان به موقع و بجا انجام نشود اگر بعد از سکته، درمان صحیح صورت نگیرد احتمال بهبود کامل فرد بیش از 25 درصد نخواهد بود. 75 درصد بیماران دچار درجات مختلفی از اختلال کارکرد و مرگ هم می‌شود. 
 
اگر فرد کمتر سه ساعت تحت درما‌ن‌های اولیه قرار گیرد احتمال زنده ماندن زیاد می‌شود و از طرف دیگر هم عوارض این بیماری به حداقل می‌رسد.
 
امیری با اشاره به وجود درمان‌های جدید عنوان کرد: درمان‌های کلاسیک، جدید و البته استاندارد درصد عوارض را نزدیک به حداقل 30 درصد و میزان مرگ و میر را نزدیک به 40 درصد کاهش می‌دهد. 
 
کمپین‌های مبارزه با  سکته هم بی‌اثر ماندند 
با وجود آمار و ارقام عجیب راجع به سکته مغزی روند صعودی آن تغییری پیدا نکرد. 
کمپین‌های دانشجویی در غالب مبارزه با سکته مغزی که به عنوان اولین تجربه دانشجویی در دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند، مورد استقبال کارکنان، اساتید و دانشجویان قرار گرفت. همین بیماری در صورت تشخیص و درمان به موقع و مناسب، با کاهش عوارض موجب کاهش مرگ و میر  ناتوانی افراد نیز می‌شود. 
 
از آنجایی که کشور ایران از جوامعی است که مردم آن از تغذیه نامناسب و فشار خون رنج می‌برد، طبیعتأ آمار سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از آن بالاست. 
 
عوامل مهم در بروز سکته مغزی بسیار هستند، اما چند مورد از آن عبارت است از :سن، فشار خون، و دیابت است. افزایش سن بعد از 50 سالگی یکی از عوامل اصلی بروز سکته مغزی است، در صورتی که فشار خونتان بالای141 باشد می‌توان قاتل جان شما باشد. در حالی است که 60 درصد از افراد از ابتلا به فشارخون خود بی‌خبرند دیابت نیز از دیگر عوامل مهم به شمار می‌آید. 
 
علائم سکته مغزی بر اساس نوع سکته، محل بروز آن در مغز و شدت سکته مختلف هستند 
 زمانی رئیس انجمن سکته مغزی راجع به علائم سکته مغزی این گونه توضیح می‌دهد: از علائم سکته مغزی می‌توان به فلج صورت، دست و اختلال در تکلم اشاره کرد، این بیماری عمدتا خود را به مشکل اختلال بینایی و سرگیجه نشان می‌دهد. 
 
شاید جالب باشد که بدانید بازماندگان سکته مغزی از احساساتی مثل، ترس، خشم، اضطراب و اندوه رنج می‌برند، معمولا یک سوم افراد بعد از سکته مغزی به بهبودی کامل یا نسبتا کامل دست می‌یابد و یک سوم دیگر از افراد نیز دچار ناتوانی‌هایی به صورت دائمی می‌شوند، علاوه بر این اگر مشکلاتی که برای افراد بعد از سکته ایجاد می‌شود در طول شش ماه بهبود نیابد، احتمالا این مشکلات دائمی خواهند بود. 
 
با وجود اینکه پیش بینی عاقبت سکته مغزی بسیار دشوار است و بستگی زیادی به عوامل ایجاد کننده آن  دارد، اما بازهم می‌توان به جنگ این قاتل خاموش رفت. ترک سیگار،مصرف غذاهای سالم و کم نمک، افزایش فعالیت فیزیکی، کنترل فشار خون و قند خون می‌تواند ازصلاح‌های قابل اعتماد برای مقابله با سکته‌ی مغزی به شمار رود. 


گزارش از ریحانه هرندی
 
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار