شواهدی مبنی بر کاهش موارد آسم وجود ندارد

بر طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، شواهدی مبنی بر کاهش موارد ابتلا به آسم در دنیا وجود ندارد و حتی در بسیاری از مناطق جهان این بیماری افزایش یافته است.

احمد رضا شریفی متخصص آسم و آلرژی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هر چند که روند فزاینده ابتلا و شیوع آسم، بیماری زایی و مرگ و میر ناشی از آسم در کشورهای توسعه یافته و صنعتی کنترل شده است، ولی در کشورهای دیگر آسم همچنان شیوع دارد. 

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین دلایل مراجعه و بستری شدن افراد در بیمارستان‌ها و مراکز اورژانسی آسم است، تصریح کرد: آسم و سایر بیماری‌های تنفسی از لحاظ بهداشتی‌، درمانی، اجتماعی و اقتصادی بسیار پر هزینه و زیانبار هستند و سازمان بهداشت جهانی این بیماری را یک مشکل مهم بهداشتی و درمانی معرفی کرده است. 

شریفی با اشاره به برخی از آمارهای ارائه شده در خصوص کاهش موارد آسم در جهان، تاکید کرد: بر طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، شواهدی مبنی بر کاهش موارد ابتلا به آسم در دنیا وجود ندارد و حتی در بسیاری از مناطق جهان، میزان بروز این بیماری افزایش نیز یافته است.

وی گفت: برخی از آمارها نشان می‌دهند که در طی ده‌سال اخیر، موارد ابتلا به آسم در مناطق مختلف جهان حدود 10 تا 12 درصد افزایش یافته و برآورد می‌شود که این بیماری در سالهای آینده همچنان شیوع بالایی داشته و میزان ابتلا به آن افزایش یابد. 

شریفی افزود: نوع زندگی افراد جوامع مختلف و تغییر سبک‌های زندگی به ویژه نوع زندگی شهری و صنعتی مردم کشورها، مهمترین دلیل در گسترش موارد بروز آسم در جهان داشته است. 

وی یاد آور شد: البته آسم قابل پیشگیری و کنترل است که این امر به طور عمده مستلزم افزایش آگاهی مردم جامعه، پرهیز از عوامل به وجود آورنده آسم به ویژه پرهیز از عوامل محیطی، آموزش خانواده‌ها و بیماران در خصوص نحوه مقابله با آسم و همچنین نحوه پیگیری صحیح اقدامات درمانی و عزم جدی دولت‌ها و مسئولان حوزه بهداشت و درمان کشورها در پیشگیری و کنترل این بیماری شایع است. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار