تصفیه آلاینده‌ آلی پساب با فرآیندهای سونوکاتالیستی

پژوهشگران مرکز تحقیقات فناوری زیست محیطی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز موفق به ساخت کاتالیستی برای تصفیه فاضلاب شدند.

رضا درویشی چشمه سلطانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تخلیه‌ی فاضلاب‌های شهری و صنعتی به آب رودخانه‌ها، صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست و سلامت افراد جامعه وارد می‌کند. امروزه در سراسر جهان استفاده از فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته نظیر فرآیندهای سنوکاتالیستی جهت تصفیه آب و فاضلاب به عنوان جایگزین فرآیندهای اکسیداسیون سنتی نظیر کلرزنی و ازن زنی، مورد توجه فراوانی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این کار پژوهشی در راستای سنتز و تثبیت یک کاتالیست همچون اکسید روی در ابعاد نانو، جهت بررسی پتانسیل آن به عنوان سونوکاتالیست در تجزیه محیط‌های آبی صورت گرفت. جهت تثبیت این کاتالیست از بستر بیوسیلیکا که ساختاری منحصر به فرد به متخلخل دارد استفاده شده است.

به گفته‌ی وی این نانو کامپوزیت در یک راکتور تابش دهنده امواج فراصوت جهت حذف و تجزیه سونوکاتالیستی آلاینده آلی مورد نظر استفاده شده است.

درویشی اظهار داشت: استفاده از این ترکیب در نهایت منجر به کاهش هزینه‌ فرآیندهای مبتنی بر کاربرد کاتالیست‌هایی نظیر اکسید روی می‌گردد و همچنین تثبیت نانو ذرات اکسید روی بر بستر بیوسیلیکا در حین سنتز، باعث کاهش ابعاد و انداز‌ه نانو ذرات سنتز شده در قیاس با نانو ذرات تثبیت شده گردید. 

وی گفت: علاوه بر کاربرد تجزیه آلاینده‌های آلی در محیط های آبی، ترکیب نانو ذرات اکسید روی با بیوسیلیکا می‌تواند در صنعت لاستیک سازی هم مفید باشد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار