احداث 5 هزار کیلومتر خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی در کشور

مدیر مهندسی طرح‌های شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اشاره به اینکه از 14 هزار کیلومتر خطوط لوله حدود 6 هزار کیلومتر پیکرانی هوشمند انجام شده است گفت: هم‌اکنون 5 هزار کیلومتر خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی در دست احداث است.

احداث 5 هزار کیلیومتر خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی در کشوربه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدابوالقاسم موسوی مدیر مهندسی طرح‌های شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در نشست خبری در حاشیه افتتاحیه بزرگترین خط تولید غلاف‌های حرارتی- انقباضی اظهار داشت: ما به هر جهت به یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای احداث خط لوله در زمینه انتقال فرآورده‌های نفتی داریم چرا که این روش ارزان‌تر از روش‌های دیگر است.

وی تصریح کرد: هم اکنون از منطقه مارون یا اهواز نفت خام را به جاهای دیگر از طریق خطوط لوله انتقال می‌دهیم یا در حالی که در بسیاری از جاها حمل فرآورده با تانکر هزینه‌های بسیار سنگینی دارد بنابراین خط لوله باید از یک سلسله رشته‌کوه البرز و زاگرس عبور کند.

موسوی ادامه داد: خط لوله اقماری تهران- ری به شمال شرق و غرب و فرودگاه با پوشش لوله‌های پلی اتیلن متصل شده است.

وی تأکید کرد: اکثر لوله‌های مورد استفاده در خطوط لوله وارداتی هستند که این لوله‌ها از کشورهای آمریکا،‌ کانادا و همچنین ایتالیا وارد کشور می‌شود.

موسوی با تأکید به اینکه 14 هزار کیلومتر خط لوله انتقال فرآورده نفتی در کشور داریم، گفت: این خطوط از نقاط تولیدی نفت خام را گرفته و به پالایشگاه‌ها و انبارهای مصرف انتقال می‌دهد هنوز در انتقال بسیاری از جاها با مشکل مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: سیاست مدیریت نفت و پالایش پخش این است که تمام خطوط با سرمایه‌گذاری کم لوله‌گذاری شود چرا که با این روش هزینه سرمایه‌گذاری کمتر خواهد بود.

مدیر مهندسی طرح‌های شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: هم اکنون احداث خط لوله جدید در سطح پالایش و پخش و شرکت ملی مهندسی نفت در دست اجرا است به طوری که پروژه‌های بزرگ ستاره خلیج‌فارس،‌ خط لوله بندرعباس- رفسنجان،‌ نائین و کاشان- تهران، آبادان به سمت اراک و ری در دست اقدام است.

وی تأکید کرد: ‌حدود 5 هزار کیلومتر خط لوله جدید در کشور در دست احداث است همچنین حدود 10 تا 12 نیروگاه به خط لوله اتصال پیدا کرده و در برنامه جدید نیز 5 نیروگاه جدید به آن اضافه خواهد شد.

موسوی ادامه داد: از 14 هزار کیلومتر خطوط لوله حدود 6 هزار کیلومتر پیکرانی هوشمند انجام شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار