با انجام آزمایش‌های چکاپ سلامت خود را تضمین کنید

آزمایش چکاپ امکان تشخیص سلامتی و به هنگام بسیاری از بیماری‌ها را میسر می‌سازد.

دکتر هاشمی متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: آزمایش‌های چکاپ به موقع و منظم امکان تشخیص سلامتی و به هنگام بسیاری از بیماری‌ها در فرد را میسر می‌سازد.

وی در ادامه گفت: تشخیص زود هنگام بیماری‌ها به علت محقق کردن درمان موثر، کاهش بیماری‌ها و در نهایت کاهش هزینه‌های درمانی در علم پزشکی مورد توجه فراوان قرار گرفته است.

وی افزود: در چکاپ کامل، با شناسایی عوامل خطر ساز مانند: افزایش کلسترول و قند خون می‌توان از ابتلا به بیماری‌های قلبی از پیشرفت آنها جلوگیری کرد، افزایش کلسترول خون خطر سکته‌های قلبی و مغزی را در فرد افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به سن فرد برای آزمایش چکاپ، تشریح کرد: انجام آزمایش‌های چکاپ مختص دوره یا سنین خاصی نیست، بنابراین ممکن است از سنین کودکی، نوجوانی، جوانی و ... این آزمایش‌ها برای فرد به وسیله پزشک تجویز شود.

وی ادامه داد: افراد بالای 50 سال هم خانم‌ها و هم آقایان بایستی یک بار آزمایش کولونوسکوپی بشوند این آزمایش برای پیشگیری و تشخیص بیماری‌های روده بزرگ و سرطان روده بسیار مهم است.

وی در اشاره به آزمایش‌های مختص آقایان و خانم‌ها در چکاپ، افزود: آزمایش‌های روتین در چکاپ شامل: بررسی غلظت خون، چربی، کراتین خون، تری گلیسرید خون و اسید اوریک خون است آزمایش‌هایی نظیر: بررسی غدد جنسی، هورمون تستسترون و پروستات مختص آقایان است و آزمایش‌های غربالگری تخمدان، سونوگرافی و ماموگرافی از اندام‌های داخلی برای خانم‌ها به وسیله پزشک تجویز می‌شود.

وی ادامه داد: آزمایش چکاپ با شمارش کامل سلول‌های خونی یا CBC انواع کم خونی‌ها مانند: کم خونی، فقر آهن و تالاسمی را مشخص می‌کند.

همچنین وی افزود: آزمایش خون مخفی مدفوع "FOBT" در تشخیص پولیپ‌های گوارشی و سرطان روده ارزش ویژه‌ای دارد.

وی در پایان عنوان کرد: برای انجام آزمایش‌های چکاپ در حالت کلی شرایط خاصی وجود ندارد، اما برخی از آزمایش‌ها نیاز به ناشتا بودن فرد آزمایش دهنده دارند، به عنوان مثال آزمایش قندخون که بایستی فرد حتما از 8 ساعت قبل ناشتا باشد و هیچ چیز به جز آب ننوشد، حتی چای!


انتهای پیام/



برچسب ها: آزمایش ، چکاپ ، سلامت ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.