روایت تحلیلگر بحرینی درخصوص فرافکنی های رژیم آل خلیفه درباره ایران

نویسنده و تحلیلگر سیاسی بحرینی گفت رژیم آل خلیفه تلاش می کند ایران را عامل بروز هر مشکلی در بحرین قلمداد کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «عباس بوصفوان» نویسنده و تحلیلگر بحرینی در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی با اشاره به توقیف روزنامه « الوسط» تنها روزنامه مستقل بحرین گفت: موسسه فریدام هاوس درباره وضعیت آزادی بیان در بحرین گزارش داده است بحرین کشوری است که دشمن روزنامه نگاری محسوب می شود. بر اساس گزارش فریدام هاوس؛ از لحاظ آزادی بیان، بحرین حتی در میان کشورهای عربی نیز وضعیت بسیار بدی دارد. در سه گزارش اخیر این موسسه نیز آمده است که بحرین دشمن اینترنت نیز محسوب می شود. 
وی افزود: سازمان خبرنگاران بدون مرز، از لحاظ آزادی بیان، بحرین را در میان صد هشتاد و هشت کشور در رتبه صد و شصت و سوم قرار دادند. بنابراین می توان گفت آزادی در بحرین در وضعیت بسیار بدی به سر می برد.
مجری بی بی سی عربی گفت یک روز قبل از توقیف روزنامه الوسط بحرین، عیسی بن حمّاد الحمادی وزیر رسانه های بحرین تهدید کرد رسانه های بحرینی که اقدام به نشر اکاذیب در مورد بحرین می کنند توقیف خواهند شد؛ و در واقع این سخنان زمینه سازی برای تعطیلی روزنامه مستقل «الوسط» بوده است. عباس بوصفوان در همین باره گفت: مسوولان بحرینی با این تهدیدها به دنبال آنند که صدای هر کسی را که دیدگاهی مغایر با خواست رژیم آل خلیفه مطرح می کند خفه کنند. هم اکنون همه سران تشکل های سیاسی بحرینی در بازداشت به سر می برند. بسیاری از فعالان حقوقی به زندان افتاده اند. تشکل های سیاسی حق برپایی راهپیمایی را ندارند. رسانه ها از آزادی بیان برخوردار نیستند.
بوصفوان در ادامه گفت: هر چند که رسماً اعلام نشده اما از سال 2011 تا کنون عملاً در بحرین حالت فوق العاده ایجاد شده است. اگر مسوولان بحرینی به سخنان روزنامه «الوسط» و گروه های سیاسی و حقوقی جهان و توصیه های سازمان ملل متحد گوش فراداده بودند وضعیت شان بهتر بود. اما اینکه نظام بحرین تلاش می کند در هر مساله ای که در این کشور رخ می دهد پای ایران را به میان بکشد این درست نیست. در گزارش کمیته حقیقت یاب بسیونی نیز آمده بود که ایران هیچ گونه ارتباطی با حوادث و امور داخلی بحرین ندارد بلکه مشکل داخلی بحرین عمیق است و نقاط تاریک بسیاری در عملکرد رژیم بحرین وجود دارد و هم اکنون این نقاط تاریک گسترش پیدا کرده است و این در حالی است که رژیم آل خلیفه در تلاش است ایران را مسئول بروز هر مشکلی در بحرین اعلام کند.
همه مخالفان بحرینی از پادشاه این کشور خواسته اند در تصمیم خود مبنی بر توقیف روزنامه الوسط تجدید نظر کرده و مجددا اجازه فعالیت به این روزنامه بدهد. چرا که این مساله دستکم این خاصیت را خواهد داشت که کشور کمتر به سمت پرتگاه برود. 
مساله دیگر این است که وضعیت بحرین برای جامعه جهانی روشن شده است. جهانیان می دانند که رویکرد استبدادی حتی کوچکترین روزنه امیدی نیز باقی نمی گذارد. با وجود این مخالفان بحرین بر ادامه رویکرد مسالمت آمیز خود پافشاری می کنند و خواهان گفتگو هستند زیرا جز گفتگو گزینه دیگری برای حل و فصل بحران بحرین وجود ندارد.
انتهای پیام/.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار