شهرکرد؛

طراحی و نصب اولین ساعت آفتابی چهارمحال و بختیاری در شهرکرد

اولین ساعت آفتابی استان چهارمحال و بختیاری طراحی و در میدان معلم شهرکرد نصب شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، اولین ساعت آفتابی چهارمحال و بختیاری در میدان معلم شهرکرد مرکز این استان نصب شد.

سولماز پایدار هفشجانی طراح این ساعت آفتابی گفت: این ساعت بر اساس حرکت ظاهری خورشید کار می کند.

وی انواع ساعت آفتابی را شامل افقی، عمودی، قطبی و استوایی برشمرد و افزود: این ساعت از نوع استوایی می باشد.

پایدار هفشجانی با اشاره به اینکه این ساعت آفتابی دارای شاخص و محور درجه بندی است اضافه کرد: این ساعت بر اساس قرارگیری سایه شاخص بر محور درجه بندی شده، زمان حقیقی و ظاهری را مشخص می کند.

طراح این ساعت آفتابی گفت: محور درجه بندی این ساعت آفتابی با محور استوایی سماوی موازی و محور شاخص آن بر اساس عرض جغرافیایی منطقه تنظیم شده است.

وی با اشاره به تنظیم شاخص و محور درجه بندی این ساعت بر اساس ساعت رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران گفت: از اول پاییز هر سال تا اول بهار سال آینده، زمان این ساعت با ساعت رسمی کشور هماهنگ است اما در 6 ماهه اول بهار تا اول پاییز که ساعت رسمی یک ساعت جلو کشیده می شود، دارای یک ساعت تفاوت می باشد.

ساعت آفتابی وسیله ای است که زمان را با استفاده از مکان خورشید در آسمان می سنجد.

معمول ترین نوع ساعت آفتابی از میله ای ساخته شده که روی صفحه ای قرار دارد و ساعت های شبانه روز روی آن صفحه نشانه گذاری شده اند. وقتی مکان خورشید در آسمان جابجا می شود، مکان سایهٔ میله هم روی صفحه جابجا شده و ساعت را نشان می دهد.

سابقه استفاده از ساعت آفتابی به ۵ هزار سال قبل برمی گردد و حداکثر خطا در تشخیص زمان توسط این ساعت، در روزهای مختلف سال 15 دقیقه است.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.