وزیر اقتصاد در دیدار با وزیر توسعه و اقتصاد ایتالیا گفت: هم اکنون حجم مبادلات دو کشور 1.5 میلیارد دلار است که به سادگی می‌توان این رقم را به دو برابر افزایش داد.

حجم مبادلات تجاری ایران و ایتاالیا دو برابر خواهد شدبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با وزیر توسعه و اقتصاد ایتالیا اظهارداشت: روابط سیاسی و اقتصادی ایران و ایتالیا همواره مثبت و سازنده بوده است و به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 در زمینه انرژی هسته‌ای موجب فراهم شدن زمینه برای گسترش روابط اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای اروپایی می‌شود.

وزیر اقتصاد افزود: پس از حذف تحریم‌ها روابط ایران با کشورهای اروپایی به خصوص کشور ایتالیا افزایش خواهد یافت چرا که ایتالیا برای ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و روابطی که در گذشته داشتیم و سفرهایی که در دوره‌های اخیر صورت گرفت چهره ایتالیا را در افکار عمومی ایران ممتاز کرده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حجم مبادلات همکاری دو کشور 1.5 میلیارد دلار است که به سادگی می‌توان این رقم را به دو برابر افزایش داد.

طیب نیا افزود: در زمینه همکاری‌های اقتصادی و به خصوص  سرمایه‌گذاری مشترک زمینه قابل توجهی برای گسترش روابط دو کشور وجود دارد.

به گفته طیب نیا در گذشته نقش شرکت‌های ایتالیایی در اجرای برخی از طرح‌های صنعتی و تامین مالی برخی از پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری قابل توجه بوده است.

ایتالیا خرید نفت خود را از ایران افزایش می‌دهد

وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت:در جمع خبرنگاران گفت: ما حساسیت داریم که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را پس از حذف تحریم‌ها به‌صورت جدی ادامه دهیم. قرار نیست این فرصت‌ها به گسترش واردات و سرکوب تولید ملی بینجامد بلکه قرار است در خدمت افزایش تولید و سرمایه گذاری باشد.

وی افزود: باید از فرصت‌های جدید عمدتاً برای افزایش سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی و به‌ویژه تولیدات صادراتی استفاده کنیم.

طیب‌نیا با بیان اینکه در گذشته حجم روابط ایران و ایتالیا 7 میلیارد دلار بود، گفت: به‌دلیل محدودیت‌های اخیر، این رقم به یک و نیم میلیارد دلار کاهش یافت که در جلسه امروز با وزیر ایتالیایی بر گسترش مبادلات تجاری به‌ویژه سرمایه گذاری در ایران و ارتقای روابط دو کشور تفاهم کردیم.

وی گفت: همچنین توافق کردیم که با حذف تحریم‌ها، ایتالیا خرید نفت خود از ایران را افزایش دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: دو طرف همچنین بر سرمایه گذاری مشترک به‌خصوص درحوزه صادراتی تأکید کردند.

همچنین وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا با اشاره به امضای قرارداد شرکت ایتالیایی بیمه ساچه با وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران گفت: رقم این قرارداد 2 میلیارد یورو است که امیدواریم بتوانیم آن را زودتر اجرایی کنیم.

خانم فدریکا گوییدی پس از امضای این یادداشت تفاهم در جمع خبرنگاران افزود: این یادداشت تفاهم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی اضافه کرد: باید به زیرساخت‌های همکاری دو کشور اهمیت بدهیم و این زیرساخت‌ها در واقع بازکردن کانال‌های جدید بانکی و بیمه‌ای میان دو کشور است.

وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا گفت: کمیته مشترک اقتصادی دو کشور طی ماه‌های آینده برای توسعه همکاری‌های مشترک ایران و ایتالیا تشکیل می‌شود و راه‌های افزایش مبادلات را بررسی خواهد کرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار