قزوین؛

اختلاف استان زنجان و قزوین بر سر آب سد کینه ورس

در حالی که پشت سد کینه ورس ، صاحبان صنایع استان زنجان به قایق سواری مشغولند تنها چند کیلومتر پایینتر، کشاورزان و صاحبان صنایع شهرستان تاکستان با مشکل شدید کم آبی مواجه اند.

اختلاف استان زنجان و قزوین بر سر آب سد کینه ورسبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ تا جایی که روز پنچشنبه 9مرداد حسینی بخشدار ضیاء آباد در جمع صاحبان صنعت در شهرک صنعتی حیدریه به هشدار داد در صورت کمبود آب مصرف کنندگان خانگی در اولویت قرار دارند و صنایع پرمصرف باید تعطیل شوند.

این در حالی است که به گفته رئیس اداره طرح آبیاری شهرستان تاکستان بخش زیادی از اراضی این شهرستان طبق اسنادی که صاحبان آنها در دست دارند از رودخانه ابهر رود رودخانه منشعب شده از سد کینه ورس حق آبه دارند.

عبدالهی افزود:اگر اینگونه نبود، طبق قانون توزیع عادلانه آب باید 30 درصد از آب سدها به رودخانه پایین دست جاری شود.

وی افزود که بعد از احداث این سد سردهنه ها و انهار بی آب شده و چاه های عمیق خشک و کشاورزان و مردم مجبور به جابجایی  چاه ها از نقطه ای به نقطه دیگر شده اند.

رییس اداره طرح آبیاری شهرستان تاکستان در ادامه اضافه کرد: پیش از بهره برداری از این سد آب رودخانه ابهر رود میزان زیادی از اراضی استان زنجان و قزوین را در دو فصل بهار و زمستان سیر آب میکرد که پس از احداث سد این میزان از اراضی به شدت کاهش یافته است.

در ضمن عبدالهی افزود که بعد از شروع به کار این سد حفر چاه غیر مجاز به شدت افزایش یافته است.

 رضا رحمانی از کشاورزان قدیمی شهرستان تاکستان نیز در این باره گفت:که برای باغات و مزارع ما با هزینه های گزاف  اقدام به احداث کانال از سد طالقان  کرده اند در حالی که آب این سد با توجه به مسافت طولانی به هیچ وجه به باغات ما نمیرسد و ما هیچگونه حق آبه ای از این سد نداریم ولی ما را از آنچه که از آن حق داریم(ابهرود)  و سهم ما است  محروم کرده اند.

یکی دیگر از این کشاورزان نیز در این باره گفت که تا چند سال پیش دو نوبت آب به صورت سیل از رودخانه ابهر رود جاری میشد که علاوه بر اراضی شهرستان تاکستان بخشی از اراضی بویین زهرا را نیز آبیاری میکرد که در پی آن تزریق آب به سفره های زیر زمینی موجب متوقف شدن تعداد زیادی از چاه های عمیق می شد

اما اکنون میبایست چاه های آب به طور شبانه روزی فعالیت کنند تا بتوانند پاسخگوی نیاز آب کشاورزی باشند.

به گفته کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست جلوگیری از جاری شدن آب رودخانه ها به شدت به اکوسیستم منطقه آسیب میرساند.

طاهرخانی کارشناس منابع طبیعی گفته که عدم جریان آب در رودخانه ها موجب آسیب شدید به پوشش گیاهی و غنای جانوری منطقه میشوند.

این در حالی است که با وجود این همه مشکلات حسینی بخشدار ضیاء آباد در جلسه با صاحبان صنایع شهرک حیدریه گفته : در جلسه اش با استاندار زنجان درباره جاری کردن آب پشت سد برای کشاورزان شهرستان تاکستان  استاندار زنجان به وی گفته است: حتی یک قطره آب در رودخانه پایین دست جاری نخواهد شد.

انتهای پیام/پ

برچسب ها: اختلاف ، زنجان ، قزوین ، کینه ورس ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رحیمی ابهری
۱۹:۰۰ ۲۳ فروردين ۱۳۹۷
تاکستان برای قزوین است و مشکلاتش را نباید گردن استان زنجان بیاندازد
چرا وقتی قزوین از زنجان جدا می شد تاکستان فکر کشاورزی اش را نمی کرد؟