ساری؛

اصول کلی رژیم دربیماران دیابتی

رژیم اختصاصی باید برای هر فرد بطور جداگانه ای تجویز شود.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از ساری پزشک عمومی عضو آکادمی دیابت کشور حفظ قند خون نزدیک به محدوده طبیعی و جلوگیری از تغیرات آن، حفظ چربیهای خون نزدیک به محدوده طبیعی برای کاهش یا جلوگیری از خطر بیماری قلبی ، تنظیم رژیم غذایی با میزان انرژی مناسب، تنظیم زمان و ترتیب مصرف وعده‌ها و میان وعدها و ترکیب مواد غذایی مصرفی برای پیشگیری از تغییرات قند خون بویژه در افرادی که نیاز به دارو یا انسولین داند، تامین رشد کافی در کودکان و کفایت تغذیه ای در زنان باردار و شیرده مبتلا به دیابت را از اهداف رژیم غذایی افراد دیابتی بیان کرد.

شازده احمدی درباره تجویز انسولین گفت:انسولین عموما یک یا دو بار در روز و گاهی نیز باتوجه به میزان کنترل قند خون 3 تا4 بار در روز هم تجویز می شود،بطور کلی افراد ی که انسولین با اثر متوسط تزریق می کنند به میان وعده بعداز ظهر و بیمارانی که به هنگام صبح انسولین با اثر کند تزریق می کنند به میان وعده قبل از خواب نیاز دارند .

وی با اشاره به افراد دیابتی نوع یک تصریح کرد: استرس ناشی از بیماری ،جراحی،عفونت یا آسیب در اثر ضربه موجب افزایش سطح قند خون بیشتر می شود وبیمار باید تا حد امکان مقدار انرژی مورد نیاز خود را دریافت کند ،بیمار باید در هر ساعت حدود 120 سی سی مایعات مصرف کنند اگر مطلقا قادر به غذا خوردن نباشد مقدار کربوهیدرات مانند 120 سی سی نوشابه یا آبمیوه یا شیر در هر ساعت دریافت کند و نیز قند خون وادرار هر 4 ساعت یکبار کنترل شود.

این عضوآکادمی دیابت کشور توصیه هایی نیز در زمینه ورزش کردوگفت:ورزش در صورتی جائز است که قند خون بیمار کنترل شود وکمتر از 300%میلی گرم نباشد،ورزش در بیماران دیابتی نوع دوم قند خون را متعادل می سازد ودر بیماران نوع دوم انجام ورزش سبک مانند 30 دقیقه پیاده روی با سرعت متوسط پس از صرف غذا به تنظیم سطح قند خون کمک می کندو وابتلا بیماری قلبی عروقی را نیز کاهش می‌دهد.

شازده احمدی خوردن غذاهایی مانند ،شکلات ،بستنی ،نوشابه ،آدامس ،خرما نیشکرقرمز ،چغندر ،کشمش را برای این بیماران دیابتی ممنوع بیان کرد.

بگفته وی این بیماران بهتر است چای را خالی ،با آلبالوخشک یا زرشک ،آبنبات یا شکلات بدون قند و یا با شکر مخصوص دیابت بخورند.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: دیابت ، اصول ، رژیم ، ورزش ، تجویز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.