مونیز مدعی شد: ممانعت از رسیدن ایران به سلاح اتمی اولویت رئیس جمهور فعلی و بعدی آمریکا است

وزیر انرژی آمریکا مدعی شد اولویت روسای جمهور فعلی و آینده این کشور جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "ارنست مونیز،" وزیر انرژی آمریکا، که در نشست خبری کاخ سفید شرکت کرده بود، اعلام کرد: توافق اخیر با ایران، روی مساله سلاح اتمی در ایران تاکید دارد و این تعهد رئیس جمهور است و باور دارم که رئیس جمهور بعدی نیز چنین تعهدی خواهد داشت تا روشن کند این کشور به سلاح اتمی دست نمی‌یابد. این توافق ابزارهای عمده‌ای در اختیار ما قرار می‌دهد که اطمینان یابیم این کشور به سلاح اتمی دسترسی پیدا نمی‌کند و اگر تلاشی در این راستا صورت گیرد، در زمان مناسب آن را دریابیم. 

"مونیز" درباره اینکه از کجا می‌توان فهمید ایران مراکزی مخفی برای ذخیره اورانیوم و ساخت سلاح اتمی نداشته باشد، گفت: این موضوعی است که به دستگاه‌های اطلاعاتی ما باز می‌گردد. باور دارم آنان با اطمینان خواهند گفت که با شاکله بندی فعلی توافق، در نهایت مساله راستی آزمایی مطرح است و ژنرال "کِلَپِر" نیز این هفته اعلام کرد هر چند با صد درصد اطمینان نمی‌توان گفت که همه چیز را می‌دانیم؛ ولی این توافق باعث می‌شود نظارت و اطلاعات ما از برنامه اتمی ایران به شکلی چشمگیر افزایش یابد. قطعا با اقداماتی که صورت داده‌ایم و حضور چشمگیر بین المللی در ایران، در سالهای آتی انتظار داریم دستگاه‌های اطلاعاتی ما ابزارهایی به مراتب بیشتر داشته باشند. 

وی ادامه داد: پیش از همه می‌بایست روی مساله راستی آزمایی تمرکز داشت؛ پیش از همه، ما حضور چشمگیری در تاسیسات اتمی اعلام شده آنان خواهیم داشت که شامل فرصت‌های مهار و نظارت عمده‌ای برای آژانس بین المللی انرژی اتمی از جمله در استفاده از فناوری های پیشرفته خواهد بود. دیگر اینکه شفافیت بی‌سابقه‌ای در زنجیره تامین در ایران خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: این امر شامل تامین اورانیوم، مراکز تولید سانتریفوژ، تبدیل، تزریق گاز و غیره می شود و در این صورت اگر ایران بخواهد برنامه مخفی اتمی را دنبال کند، می‌بایست زنجیره کامل تامین مواد هسته‌ای را از نو ایجاد کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار