مراقب ایمیل های لاتری باشید!

شما در لاتری برنده 5000000 $ شده اید. با دریافت جایزه 5000000 $ فقط یک کلیک فاصله دارید.

مراقب ایمیل هایی که برای شما ارسال می شود و آنها را باز می کنید باشید.
شما در لاتری برنده 5000000 $ شده اید. با دریافت جایزه 5000000 $ فقط یک کلیک فاصله دارید. آدرس ایمیل شما در لاتری کشور انگلستان برنده شده است.

مراقب ایمیل هایی که برای شما ارسال می شود

این ها نمونه های کوچکی از ایمیل های کلاهبرداران می باشد که  همه روزه برای خیلی از کاربران در تمام نقاط دنیا ارسال می شوند. بعضی از این ایمیل ها در نگاه اول به شکلی کاملا قانع کننده طراحی شده اند، به طوری که قربانی با اولین نگاه در دام کلاهبردار می افتد. آیا تا به حال به این ایمیل ها پاسخ داده اید؟ 
روش کلاهبرداری از طریق این ایمیل ها، در کل یک سان می باشد و در جزییات کمی متفاوت هستند. زمانی که قربانی با دیدن این ایمیل ها شک می کند که آیا برنده شده یا نه، و تصمیم می گیرد که برای سرگرمی هم که شده به آن پاسخ دهد، ایمیل دیگری در یافت می کند که در آن نوشته لطفا اطلاعات زیر را ارسال کنید:
نام و نام خانوادگی
تاریخ تولد
کشور و شهر تولد
شغل
شماره پاسپورت/شماره ملی
شماره موبایل 
آدرس
مشخصات حساب
......
ممکن است اطلاعات دیگری هم بخواهند. زمانی که قربانی این اطلاعات را برای کلاهبردار ارسال می کند، 2 حالت ممکن است اتفاق بیافتد. در خوش بینانه ترین حالت، شخص نسبتا محترم کلاهبردار از همین اطلاعات ساده ممکن است به رمز های عبور حساب های بانکی و ایمیل افراد دسترسی پیدا کند. 
حالت دوم. کلاهبردار یک ایمیل جعلی از طرف یک بانک معتبر جهانی به قربانی ارسال می کند که این ایمیل حاوی آدرس، شماره تلفن، لوگو و دیگر مشخصاتی است که قربانی را قانع کند که ایمیل از طرف بانک  می باشد. اما دقیقا این ایمیل آخرین طعمه کلاهبردار می باشد. شخص کلاهبردار از فرد می خواهد که هزینه انتقال جایزه را که برای مثال 500 $ می باشد را ارسال کند. اگر قربانی کمی ناشی باشد، دیگر کامل بازیچه دست او شده و مبلغ را ارسال می کند. پس از تایید واریز 500 $ هزینه انتقال (Transfer Charge)   آخرین ایمیل از کلاهبردار به قربانی ارسال می شود که حاوی تایید پرداخت می باشد و می گوید که امور انتقال مبلغ جایزه نزدیک به 7 روز کاری زمان می برد. بعد از آن دیگر هیچ پیامی از قربانی به کلاهبردار پاسخ داده نخواهد شد. 
500 دلار پول زیادی نیست، اما شما تصور کنید روزانه چند نفر در دنیا به دام این کلاهبرداری ها میافتند؟
شیوه دیگر در کلاهبرداری ایمیلی به این صورت است که قربانی زمانی که وارد ایمیل خود می شود،می بیند یک ایمیل از یک فرد ناشناس دریافت کرده است. ایمیل را باز می کند و با متنی شبیه به متن زیر رور به رو می شود:
" سلام. اسم من **** است و 24 سال سن دارم و در یک کمپ پناهندگی در آفریقا زندگی می کنم.پدر من یک سرمایه گذاری در اروپا به مبلغ 25000000 $ کرده بود و حالا از دنیا رفته است. برای خروج این مبلغ از اروپا به یک شریک احتیاج دارم و ......"
قربانی ممکن است به ایمیل آن پاسخ دهد و در اینجا او به اولین دام کلاهبردار وارد شده است. پس از اینکه کلاهبردار با ارسال شماره تماس خود و تعدادی عکس، اعتماد قربانی را جلب کرد، از او می خواهد با رابط بانک تماس بگیرد و درخواست خروج پول را بدهد. ادامه داستان مانند شیوه قبلی خواهد بود و بعد از ارسال Transfer Charge  دیگر خبری از کلاهبردار نخواهد شنید.
اما چه کنیم که در دام کلاهبرداران نیافتیم؟
کارشناسان همیشه تکرار می کنند که از باز کردن ایمیل هایی که از طرف افراد نا شناس می باشند پرهیز کنیم.
اگر شخصی در دنیای مجازی از ما درخواست پول کرد، به هیچ وجه به آن پاسخ ندهیم.
تحت هیچ شرایطی، اطلاعات شخصی از قبیل تاریخ تولد، شماره حساب، آدرس و ... را در اختیار افراد نا شناس قرار ندهیم.
همیشه آگاه باشیم که برنده شدن در قرعه کشی احتیاج به ثبت نام در آن قرعه کشی دارد.پس بدون ثبت نام کردن، در آن برنده نخواهیم شد.

گزارش از مجتبی غنی دل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار