وزیر بهداشت:

کاهش 7 درصدی سزارین در بیمارستان‌های دولتی/ انجام 470 هزار زایمان طبیعی رایگان

وزیر بهداشت گفت: در قالب بسته‌ی حمایت از زایمان طبیعی معاونت درمان 470 هزار زایمان طبیعی رایگان در کشور انجام شده است که این مهم در کاهش 7 درصدی شیوع سزارین موثر بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هاشمی وزیر بهداشت در همایش تقدیر از مجریان برتر ارتقا سلامت مادر و نوزاد و ترویج زایمان طبیعی که امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، گفت: در بسته‌ی معاونت درمان تحت عنوان حمایت از زایمان طبیعی 470 هزار زایمان طبیعی رایگان انجام داده است. از سال 70 تا 92 میزان سزارین از 37 درصد به 56 درصد رسیده است. با وجود گوشزد‌های پیاپی مسئولین اتفاق مثبتی رخ نداده است.

وی افزود: افزایش تعرفه برای ماما‌ها و متخصصین باعث ترغیب در جهت ارائه خدمات بهتر شده است. 

وزیر بهداشت ضمن لازم دانستن حذف باور غلط افزایش مرگ و میر در زایمان طبیعی اظهار کرد: باید ترس ایجاد شده در دو دهه‌ی اخیر برای زایمان طبیعی را کاهش دهیم تا مردم باور کنند که زایمان بیولوژیک برای سلامت مادر و نوزاد موثر است.

وی ادامه داد: مشکل آینده کشور ما جمعیت است بنابراین باید از مسیرهای صحیح و غیر دستوری مردم را برای فرزند‌آوری تشویق کنیم به ویژه افرادی که تکثیر نسل آنها به پیشرفت توانمندی و اقتدار کشور کمک می‌کند مانند پزشکان، مهندسان و کارآفرینان.

هاشمی اذعان کرد: مجلس و دولت هم باید وسایل لازم را برای افزایش رفاه و دانش افراد به کار گیرند تا مردم با آگاهی و آینده‌نگری به سراغ بچه‌دار‌شدن بروند و هیچ فشاری در کار نباشد.

وی ادامه داد: آمار سزارین در ایران تا حدی بالاست که مقام اول در منطقه را دارد، بنابراین باید به کاهش سزارین به ویژه در بخش خصوصی بپردازیم.

وزیر بهداشت در مورد اشتباهات آموزشی مطرح کرد: آموزش‌ها باید اصلاح شوند تا امکان آموزش پیرامون زایمان طبیعی افزایش یابد؛ برای افزایش زایمان طبیعی باید علاوه بر آموزش و تعرفه به استفاده بهینه از ماما‌ها و کمک گرفتن از آنها توجه کرد.

وی همچنین اظهار کرد: برای آموزش درمان و توسعه مراکز باید سال‌ها تلاش کنیم. اتاق زایمان خصوصی و نبود زور و اجبار در انتخاب روش زایمان بسیار موثر است.

هاشمی در مورد ثبت تولد‌ها خاطرنشان کرد: ثبت تولد‌ها سال‌ها است در کشور اتفاق می‌افتد اما باید دقت در این کار افزایش یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار