امانی:

دودستگی در نگاه به جمع‌بندی وین معنا ندارد

قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه دودستگی در نگاه به جمع‌بندی وین معنا ندارد و اگر نقد مشفقانه‌ای مطرح می‌شود برای این است مسیر راه را روشن و شفاف طی کنیم، گفت: مذاکرات هسته‌ای موضوعی است که با منافع و مصالح ملی پیوند دارد لذا هر کس از آن برای منافع جناحی خود کیسه‌ای بدوزد به بیراهه می‌رود.

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی، محمد علی امانی قائم مقام دبیر کل این حزب موتلفه اسلامی که در نشست دبیران حزب موتلفه اسلامی سخن می‌گفت، اظهار داشت: ملت ما برای دفاع از خود انگشت خود را از روی ماشه نبرد نرم و سخت برنداشته است و نخواهد داشت و همانطور که رهبری معظم انقلاب و مسئولان کشور تصریح کرده‌اند در مواضع نظام علیه استکبار جهانی و به ویژه آمریکا هیچ تغییری پدید نیامده است و در حمایت دوستان ایران در منطقه و جهان تردیدی به خود راه نمی‌دهیم.

امانی با اشاره به اقتدار ملت ایران بیان داشت: ملت ما در داخل مسیر وحدت و همگرایی و همزبانی و همدلی با دولت را طی می‌کند و این برای ایستادگی در برابر قدرتهای جهانی یک ضرورت است.

** تردیدی نیست که استخوان‌بندی تحریم‌ها شکسته است

وی با بیان اینکه به فضای پدید آمده ناشی از نتایج پس از مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: تردیدی نیست که استخوان‌بندی تحریم‌ها شکسته و اراده تحریم و تهدید نظامی دچار فروپاشی شده است. حتی دشمن هم اعتراف دارد که تسلیم شدن ایران یک خواب بدون تعبیر است.

قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اعترافات جان کری وزیر خارجه آمریکا در سنا گفت: دشمن فهمیده است که ایران اسلامی با تحریم به زانو در نمی‌آید این اعتراف صریح وزیر خارجه آمریکا و وزیر خزانه‌داری این کشور در مجلس سنا است. حتی جان کری اعتراف کرد  که ارتش آمریکا معتقد است اقدام نظامی سودی ندارد. بنابر این در صورت نقض عهد آمریکاییها و بازگشت به نقطه صفر در حقیقت ما به نقطه ۱۰۰ حرکت خواهیم کرد و آنها همچنان در نقطه صفر باقی خواهند ماند و هیچ غلطی نخواهند کرد.

وی با اشاره به جمع‌بندی مذاکرات اظهار داشت: پس از ۲ سال گفتگو ما سه متن در پیش روی داریم یکی همین جمع‌بندی مذاکرات است یکی قطعنامه شورای امنیت و یکی هم توافق با آمانو در جمع‌بندی مسایل مربوط به PMD معلوم است در صورت تایید جمع‌بندی جمهوری اسلامی تنها به آن متعهد خواهد بود و قطعنامه شورای امنیت که مغایرت با جمع‌بندی وین دارد ارزش حقوقی ندارد و رسماً هم وزارت خارجه ما گفته است نقض آن به معنای نقض توافق وین نیست.

امانی در مورد مسایل مربوط به PMD نیز گفت: مباحث مربوط بهPMD بیشتر سیاسی است تا حقوقی و فنی، این مسئله را باید با اقتدار سیاسی ملت و دولت ایران حل کرد و اجازه بهانه‌جویی به آژانس نداد.

وی افزود: مباحثی که در مورد قطعنامه یا مسایل مربوط به  PMD که به نوعی سایش با خط قرمزهای نظام دارد در جمع‌بندی وین نیست و آن را نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت. اگر می‌خواستیم بپذیریم حتماً در جمع‌بندی مهر تأیید بر آن می‌زدیم.

** اگر در تفسیر جمع‌بندی وین بازی در آورند باید عطای آن را به لقایش ببخشیم

قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به مفاد جمع‌بندی مذاکرات وین تصریح کرد: متن وین تفسیرپذیر است اگر بازی در آورند عطای آن را به لقایش باید ببخشیم، اما اگر صادقانه و بدون بهانه‌جویی بخواهند عمل کنند دلیلی برای بر هم زدن توافقات و جمع‌بندی ها نداریم.

امانی در مورد اظهارات اوباما و جان کری در برابر فشار لابی صهیونیستی تصریح کرد: ما می‌دانیم آنها چه مشکلاتی در داخل دارند. مشکل آنها به خودشان مربوط است اما اگر بخواهند دامنه رجزخوانیهای را تا نقض جمع‌بندی وین گسترش دهند چیزی عاید صهیونیستها نمی‌شود.

وی افزود: جمع‌بندی وین مسیر قانونی خود را در نهادهای مربوط و مسئول در داخل به ویژه مجلس شورای اسلامی طی می‌کند خروجی آن را بررسی خواهیم کرد.

قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: ما خشم مقدس خود را علیه آمریکا و همپیمانانش همچنان حفظ خواهیم کرد و سیاستهای استکباری آنها را در برابر منافع و مصالح ملی خود می‌دانیم و یکصدا با ملت در برابر آن می‌ایستیم. برای حزب موتلفه اسلامی مبارزه با استکبار آمریکا تعطیلی ندارد مگر آنکه آمریکا از استکبار برگردد.

** اگر نقد مشفقانه‌ای مطرح می‌شود برای این است مسیر راه را روشن و شفاف طی کنیم

وی با اشاره به برخی جریانهای منحرف که از بیرون دستور می‌گیرند گفت: دودستگی در نگاه به جمع‌بندی وین معنا ندارد. اگر نقد مشفقانه‌ای مطرح می‌شود برای این است مسیر راه را روشن و شفاف طی کنیم. موضوع مذاکرات هسته‌ای یک موضوعی است که با منافع و مصالح ملی پیوند دارد هر کس از آن برای منافع جناحی خود کیسه‌ای بدوزد به بیراهه می‌رود. چون داده و ‌ستانده‌ها در وین چیزی نیست که برخی بخواهند با آن کاسبی سیاسی کنند.

امانی در خصوص اینکه چرا توافق شوکی به اقتصاد کشور وارد نکرد و در طلا، ارز، مسکن و بورس هیچ اتفاقی نیفتاده است، بیان داشت: ما بارها گفته‌ایم مسایل و مشکلات اقتصادی ما پیوند تعیین کننده‌ای با تحریم‌ها ندارد و مشکلات فرمول خاص خود را می‌طلبید که این فرمول در ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب اسلامی به دولت بخوبی تبیین شده است. ما چه توافق بکنیم و چه نکنیم باید مدل اقتصادی خود را بر اساس مدل اقتصاد مقاومتی تبیین و سپس عملیاتی کنیم.

** داعش سرطانی است که در نهایت حامیان خود را نیز سرطانی می‌کند

قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تحولات منطقه و به ویژه در رویکرد دولت ترکیه به داعش تاکید کرد: داعش سرطانی است که در نهایت حامیان خود را نیز سرطانی خواهد کرد، ترکها در آغاز از درِ مسالمت و کمک و همکاری با آنها وارد شدند کمک‌های زیادی در عراق و سوریه به آنها کردند. اکنون ترک‌ها عواقب وخیم این سیاست غلط را چشیده‌اند حالا برخورد با آنها را شروع کرده‌اند این برخورد هم در خاک ترکیه و هم در خاک سوریه اکنون در جریان است.

وی افزود: ترکها اشتباهات زیادی در حمایت از تروریستها در عراق و سوریه کردند و معلوم بود که روزی تاوان آن را خواهند پرداخت ظاهراً آن روز اکنون آغاز شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار