در دانشکده بهداشت دانشگاه تهران انجام شد

برگزاری کارگاه خطر بلایا در حوزه بهداشت/ ایران جزو ده کشور مخاطره خیز جهان

در کارگاه خطر بلایا در حوزه بهداشت که در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد عنوان شد ایران جزو ده کشور مخاطره خیز جهان است.

 به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  وب دا؛ در این کارگاه که به مدت 6 روز برای کارشناسان دفاتر خطر بلایای دانشگاه های علوم پزشکی کشور برگزار می شود، چهار مخاطره طبیعی (Natural Disaster) در ایران به ترتیب شدت و وسعت تلفات زلزله، سیل، خشکسالی و توفان اعلام شد. 
 
31 مخاطره از 40 مخاطره شناخته شده جهان در ایران
 
بنا بر این گزارش 60 درصد جمعیت ایران در مناطق کوهستانی و کوهپایه ای و 40 درصد در دشت ها، کویرها و سایر نقاط زندگی می کنند که از 40 مخاطره شناخته شده در دنیا 31 مخاطره را دارا هستند.

بر اساس این گزارش در این کارگاه اعلام شد ترتیب وقوع حوادث در جهان از نظر شدت به ترتیب سیل، توفان و زلزله و از لحاظ وسعت تلفات زلزله، توفان و سیل است.

گفتنی است در این کارگاه آموزشی، تخصصی که به ریاست دکتر علی اردلان مشاور معاون بهداشت و مسئول دفتر کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت برگزار می شود، مسائلی نظیر انواع مخاطرات، چرخه مدیریت خطربلایا، پروفایل مخاطرات ایران، ارتباط نظام سلامت با چرخه خطر بلایا، جایگاه برنامه های مدیریت خطر بلایای ایران در منطقه و جهان، ساختار مدیریت خطر بلایا در نظام سلامت و کشور، ارزیابی خطر و ایمنی بلایا، کاهش یا حذف مواجهه با مخاطرات، کاهش آسیب پذیری سازه ای و غیره سازه ای در روز نخست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

شایان ذکر است در 5 روز دیگر این کارگاه مباحثی همچون تدوین برنامه آمادگی و پاسخ، سامانه هشدار اولیه، آموزش و تمرین در بلایا، ذخیره سازی لوازم و تجهیزات، بیمه حوادث غیرمترقبه، ارزیابی سریع و تکمیل فرم SitRep ، ارزیابی دوره ای، مدیریت جامع اطلاعات و نقش فناوری در آن، استقرار ICP، تدوین IAP، فرماندهی و کنترل، پشتیبانی و تداوم ارایه خدمات، ایمنی و امنیت پرسنل، اطلاع رسانی عمومی مورد بررسی قرار گرفت.
 
تخلیه واحد بهداشتی و درمانی، کارکردهای EOC، آموزش آمادگی خانوار برای بلایا، آموزش در بلایا و فوریت ها، مدیریت مردم محور بلایا، مدیریت بیماری های واگیر، حمایت های روانی اجتماعی، آزمایشگاه، بهداشت محیط، تغذیه و امنیت غذایی، مدیریت بیماری های غیرواگیر، بهداشت جمعیت و خانواده در بلایا و فوریت ها، بلایا و فوریت ها در بسته اجرایی سطح اول، بازسازی و بازتوانی، پایش و ارزشیابی دفاتر مدیریت خطر و بلایا، نظام مراقبت بلایا و سامانه متریکس مدیریت خطر بلایا از دیگر موضوعات مطرح  شده در این کارگاهها بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار