ساری؛

ظرفیت ها و قابلیتهای مازندران و قزاقستان برای توسعه مبادلات اقتصادی بی نظیر است

استاندار مازندران در همایش فرصت های سرمایه گذاری در آکتائو قزاقستان خواستار تشکیل کمیته ویژه برای بررسی راهکارهای مناسب برای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی مازندران و منگستائو شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، استاندار مازندران در همایش فرصت های سرمایه گذاری در آکتائو قزاقستان گفت: جمهوری اسلامی ایران حضور در کشور های همسایه را زمینه ای برای تقویت دوستی و همدلی و صلح و امنیت منطقه می داند و در این راستا حضور موثر و تاثیرگذار فعالان اقتصادی و تجاری در کشور دوست و همسایه موجب تقویت ارتباطات علمی ، فرهنگی ، صنعتی و تجاری می شود.

فلاح افزود: قزاقستان به عنوان یک کشور دوست همواره در کنار جمهوری اسلامی در این سالها بوده است و برای افزایش سطح مبادلات دو جانبه همت بلند همه فعالان اقتصادی و بازرگانان را می طلبد.

استاندار مازندران تاکید کرد : به نظر می رسد با وجود بنادر مناسب در مازندران و قزاقستان و تکمیل پروژه خط آهن قزاقستان ، ترکمنستان و ایران زمینه تقویت همکاریها فراهم شده است و این خط آهن دسترسی قزاقستان را به آبهای آزاد تسهیل نموده است.

فلاح افزود: به همین دلیل انتظار داریم بخش های دولتی و خصوصی دو طرف با همکاری نزدیکتر و گسترده تر صفحه ای جدید در روابط و همکاری دو جانبه باز نمایند.

وی تصریح کرد: مازندران و قزاقستان فرصت های سرمایه گذاری ارزشمند و مغتنمی دارند و مازندران با عنایت به ظرفیت ها و قابلیتهای ممتاز می تواند در زمینه صدور محصولات کشاورزی و دامی ، ماشین آلات و تجهیزات ، پرورش دام و طیور ، احیاء و نوسازی باغات ، پرورش طیور و آبزیان ، گردشگری سلامت و توریسم درمانی ، حمل و نقل و ترانزیت کالا و صدور خدمات فنی ، مهندسی و عمرانی حضوری شایسته در قزاقستان داشته باشد.

ربیع فلاح تاکید کرد: از سوی دیگر طرحها و برنامه های توسعه ای کشور قزاقستان در حوزه صنعتی و عمرانی با توجه به نرخ رشد اقتصادی آن فرصت بی نظیری را برای شرکتها و فعالان اقتصادی ایران و مازندران فراهم کرده است.

وی یادآور شد: با برپایی اینگونه نمایشگاهها و همایش ها زمینه افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور و استان را فراهم کند.

وی برپایی نمایشگاه جمهوری اسلامی در آکتائو و برگزاری این همایش بزرگ را بیانگر عزم جدی ایران و قزاقستان برای بهره گیری مناسب از فرصت ها و ظرفیت ها و توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی است.

استاندار مازندران گفت: همانطور که رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر به قزاقستان اراده دو طرف را افزایش میزان مبادلات دو کشور تا 5 برابر در آینده اعلام نمودند ما هم انتظار داریم تجار و فعالان اقتصادی مازندران و منگستائو با تلاش بیشتر و همکاری گسترده تر سهم خود را در تحقق این سیاست و رویکرد جمهوری اسلامی ایفاء نمایند.

فلاح، همکاری همه جانبه دولت جمهوری اسلامی را برای افزایش سطح همکاریها متذکر شد و افزود: راه اندازی خط پروازی ساری و آکتائو در کنار خط ریلی و دریایی می تواند زیرساخت های لازم را برای توسعه همکاریها مهیا نماید.

وی خواستار تشکیل کمیته ویژه برای بررسی راهکارهای مناسب برای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی مازندران و منگستائو شد و گفت: از وضع موجود و حجم مبادلات راضی نیستیم و انتظار ما ازبخش خصوصی فراتر از این هاست و بخش خصوصی با توجه به تاکید رئیس جمهوری اسلامی ایران و سیاست دولت همت خود را برای توسعه صادرات جزم نماید.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.