پاسخ به سئوالات و شبهات دینی؛

نماز "زیارت از راه دور" را قبل از زیارت بخوانیم یا بعد از آن؟

بر اساس روايات نماز زيارت معصومان(ع) از جمله نماز زيارت ابا عبدالله الحسين(ع) را بايد بعد از زيارت آنها خواند؛ مانند روايت زير كه دلالت دارد بر اين‌كه، ابتدا سلام بر امام حسين(ع) و لعن بر قاتلانش انجام داده سپس دو ركعت نماز خوانده شود.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آيا نماز زيارت عاشورا از راه دور را بايد قبل از زيارت خواند يا بعد از زيارت؟ اگر روايتی در اين مورد هست ذكر كنيد.

پاسخ:

بر اساس روايات؛ نماز زيارت معصومان(ع)، از جمله نماز زيارت ابا عبدالله الحسين(ع) را بايد بعد از زيارت آنها خواند؛ مانند روايت زير كه دلالت دارد بر اين‌كه، ابتدا سلام بر امام حسين(ع) و لعن بر قاتلانش انجام داده سپس دو ركعت نماز خوانده شود.

از امام باقر(ع) پرسيده شد: كسی كه توانايی زيارت امام حسين(ع) را به جهت دوري مسافت ندارد، چگونه می‌تواند امام را زيارت نمايد؟ آن‌حضرت فرمود: «اگر چنين شد به بيابان يا به پشت بام و بلندترين نقطه منزلش رود و با دست اشاره كند و به حضرت حسين(ع) سلام دهد و تلاش نمايد كه بر كشندگان آن امام نفرين نمايد، سپس دو ركعت نماز زيارت بخواند».[1]

همچنين شهيد اول(ره) در كتاب «المزار» بعد از نقل زيارت عاشورايی كه از نزديك و دور سفارش به خواندن آن شده مي‌گويد: «فَإِنْ كُنْتَ فِي الْمَشْهَدِ الْمُقَدَّسِ الْغَرَوِيِّ وَ زُرْتَ الْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلَامُ بِهَذِهِ الزِّيَارَةِ مِنْ عِنْدِ رَأْسِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ فَصَلِّ رَكْعَتَيْن»؛[2] پس اگر در مشهد مقدس غروی (نجف) بودی و امام حسين(ع) را به اين زيارت عاشورا زيارت كردی، پس دو ركعت نماز بگذار.

[1]. شيخ طوسی، محمد بن حسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبّد، ج 2، ص 772، مؤسسة فقه الشيعة، بيروت، چاپ اول، 1411ق.
[2]. شهيد اول، محمد بن مكی، المزار فی كيفية زيارات النبی و الأئمة(ع)، ص 184، مدرسه امام مهدی(عج)، قم، چاپ اول، 1410ق.





منبع: خبرگزاری حج


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار