اخبار محیط زیست در هفته گذشته؛

ازطوفان 80 کیلومتری در 5 شهرستان تا درگیری مسلحانه در پارک سرخه حصار

هفته گذشته شاهد طوفان شدید در پایتخت بودیم به طوری که این طوفان در حد پیش بینی کارشناسان هواشناسی و مسئولان نبود و مردم را غافلگیر و وحشت زده کرد.

به گزارش خبرنگارحوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،هفته گذشته شاهد طوفان شدید در پایتخت به طوری که این طوفان در حد پیش بینی کارشناسان هواشناسی و مسئولان نبود و مردم را غافلگیر و وحشت زده کرد.

باد  سرعتی بالغ بر ۸۰ کیلومتر بر ساعت داشت که منشا آن از استان البرز بود و پس از عبور از شهرستان شهریار، ملارد، رباط کریم و اسلامشهر به تهران رسید.

اين طوفان باعث تشديد پديده گرد و خاک در سطح شهر تهران و تاريکي هوا شده و از ديد مستقيم شهروندان کاسته است، اما با آغاز بارش باران پيش بيني مي شود از گرد و غبار کاسته شود.

باران هوا را سالم کرد

هفته گذشته محمد رستگاری معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران، درخصوص علت سالم شدن هوای تهران اظهار کرد: طوفان تهران میزان غلظت ذرات معلق را حدود 3 برابر حد مجاز خود رسانده بود که البته باران بعد از آن باعث شد از میزان غلظت ذرات معلق کاهش یابد و شرایط هوا را در وضعیت سالم قرار دهد.

وی تصریح کرد: امروز سومین روز از هوای سالم بعد از طوفان را سپری می‌کنیم و در حال حاضر جهت وزش باد تهران جنوبی با سرعتی بالغ بر 14 کیلومتر در ساعت به همراه نم نسبی 13 درصد است.
  
تکلیف ببر سیبری مشخص می‌شود

مشخص شدن تکلیف ببر سیبری یکی از مهم ترین اخباری بود که هفته گذشته مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد و در خصوص علت تاخیر زمان جابجایی ببر سیبری اظهار کرد: ما نمی دانیم چرا زمان زیادی صرف موضوع ببر سیبری شده است، زیرا بخشی از کار بر عهده سازمان دامپزشکی است، ولی به احتمال زیاد هفته آینده نتیجه کار مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: دومین مکان نگهداری ببر سیبری را به سازمان دامپزشکی معرفی کرده ایم که منتظر پاسخ سازمان مذکور هستیم که البته اگر موافقت کنند جابجایی ببر مراحلی دارد که بازهم به زمان احتیاج است.
 
 درگیری مسلحانه در پارک سرخه حصار

هفته گذشته طی گزارش محیط بانان به اداره پارک ملی فجیر و سرخه حصار مبنی بر حضور چهار شکارچی متخلف که پس از شکار، استراحت و در حین کندن پوست شکار خود که قوچ و میش وحشی بودند، چند مامور به منطقه مورد نظر اعزام شده که پس از جستجو به چهار شکارچی متخلف برخورد کردند.

محیط بانان که به ده متری متخلفین رسیدند یکی از شکارچیان اسلحه گلوله‌ زنی را به سمت محیط بانان نشانه و تهدید به شلیک گلوله می‌کند.

با توجه به سابقه‌ی شرارت متخلفین و تهدید کردن محیط بانان نسبت به عقب نشینی اقدام و پشت صخره پناه گرفتندو این تعقیب و گریز بیش از 4 ساعت بطول انجامید و در نهایت دو شکارچی متخلف دستگیر شد و محیط بانان همچنان به دنبال دو متخلف دیگر بودند و این تعقیب و گریز تا 5 صبح به طول انجامید. صبح سه شنبه متخلفین به مراجع قضایی تحویل داده شد و تا زمان حضور دو متخلف دیگر در زندان می‌مانند.
 
حضور جدی سمن ها، یعنی حفظ و ارتقای محیط زیست

 معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  هفته گذشته با حضور در همایش سراسری سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) که به منظور هم‌اندیشی درباره محیط زیست در برنامه ششم توسعه،برگزار شد، ضمن تشکر از سازمان‌های مردم‌نهاد برای حضور در این مراسم گفت:امیدواریم نظرات این سازمان‌ها، در این برنامه دخالت داده شده و مورد استفاده قرار گیرد که بتوانیم موفقیت های زیادی را در این حوزه پر اهمیت شاهد باشیم .
 
وی با اشاره به اهداف سازمان تصریح کرد : تلاش ما بر این بوده که فضایی برای مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... ایجاد شود.

ابتکار افزود: این امر الزاماتی می‌خواهد که فضای باز آزاد، تحمل نقد، آزادی بیان، رعایت یک‌سری الزامات اخلاق سیاسی جزو ضروریات چنین فرایندی است زیرا حضور موثر مردم و تشکل‌های مدنی، تشکل‌های اقتصادی و احزاب، جامعه را بالنده می‌کند و در مسیر رشد قرار می‌دهد و این گفتمان در سطح ملی به منظور رشد و تعالی در همه عرصه‌ها در جامعه اتفاق می‌افتد .
  
۲۰۰ هکتار از جنگل های بلوط ایلام در آتش نزاع خانوادگی سوخت

  نابودی ۲۰۰ هکتار از جنگل های بلوط ایلام در آتش نزاع خانوادگی یکی از مهمترین اخباری بود که هفته گذشته کرمی مدیر کل دفتر بحران استانداری ایلام اشاره کرد و گفت: در جریان این آتش سوزی گسترده بیش از ۲۰۰ هکتار از عرصه های جنگلی منطقه دره شاه قلندر در حاشیه و درون منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ ایلام در آتش سوخت که علت آن نزاع خانوادگى و آتش زدن عمدى خرمن گندم در روستاى شاه قلندر عليا بوده است.

وی افزود :در 4 منطقه آتش سوزی شروع و با توجه به وزش باد شدید در منطقه بخش وسیعی از ارتفاعات شلم نزدیک به شهر ایلام را فرا گرفت بطوریکه شعله های آتش از اکثر مناطق شهر کاملا قابل مشاهده بود که در نهایت این آتش سوزی ساعت 2 نیمه شب با کمک نیروهای مردمی،  انتظامی، نظامی، هلال احمر کنترل و مهار شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار