حل مشکل آب کشور با نگاه فرابخشی

معاون آب و آبفای وزير نيرو در سفر به استان اردبیل گفت: باید با مدیریت و نگاه فرابخشی تلاش کنیم تا مشکلات آب کشور حل شود.

به گزارش حوزه انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)،رحیم میدانی در نشست انسجام‌بخشی آب و آبفای استان اردبیل که با حضور مدیران عامل آب منطقه‌ای و شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در سالن کنفرانس شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تشکیل یافت، گفت: شرایط فعلی کشور در خصوص موضوع آب شرایط خاصی است و باید با عزم و اراده همراه با خدمت صادقانه و خالصانه نسبت به مرتفع کردن مشکلات اقدام نماییم.

وی با اشاره به مدیریت فرابخشی موضوع آب تصریح کرد: درک موضوع بحران آب باید در گذشته اتفاق می‌افتاد تا امروز با این معضلات روبرو نباشیم، ولی در عین حال باید با مدیریت فرابخشی سعی در حل مشکلات آب در زمان کنونی و آینده باشیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: برای حل موضوع بحران آب باید رویه‌ها در مصرف آب تغییر یابد و نگاه درست برای مدیریت مصرف آب در بخش شرب و کشاورزی داشته باشیم. 

میدانی با اشاره به خشک شدن بسیاری از تالاب‌های سطح کشور این تهدید را برای سدها نیز متصور شد و اظهار داشت: در صورتی که همین افکار سنتی در خصوص مصرف آب را ادامه دهیم در آینده شاهد خشک شدن سدها نیز خواهیم بود.

وی همچنین تغییر اقلیم هواشناسی در سال‌های گذشته را یک فرصت برای قدر دانستن ارزش آب عنوان کرد و گفت: این تغییر اقلیم برای ما یک فرصت بود تا قدر منابع موجود را بدانیم و در جهت استفاده بهینه از این نعمت خدادادی قدم برداریم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره با دیدگاه افراطی برخی افراد در خصوص اینکه نباید در گذشته این قدر سدسازی می‌شد را راهکار جلوگیری از بحران آب ندانست و تصریح کرد: ما تفریط در سدسازی را نیز قبول نداریم و معتقدیم باید به اندازه در پی مهار و کنترل آب‌های سطحی باشیم.

میدانی افزود: باید بین حرف و عمل در حوزه مدیریت آب وحدت ایجاد شود و با عملی کردن اقدام‌ها و تصمیم‌گیری‌ها سعی در حل بحران موجود باشیم.

وی تقویت مطالعات پایه منابع آب در کشور را از جمله تصمیمات اجرایی آتی وزارت نیرو عنوان کرد و اظهار داشت: در کنار این موضوع باید به بحث مدیریت کیفی منابع آب، مهندسی رودخانه‌های داخلی و مرزی، تربیت نیروی انسانی کارآمد و حفاظت و بهره‌برداری از تاسیسات آبی توجه داشته باشیم.

میدانی برگزاری 11 جلسه شورای عالی آب در دولت تدبیر و امید را یادآور شد و گفت: در صورتی که در طی سالیان گذشته فقط 7 جلسه با عنوان شورای عالی آب در سطح کشور تشکیل یافته بود، در دولت فعلی هجدهمین جلسه این شورا برگزار شده است و این نشان از توجه دولت به بحران آب است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به برداشت‌های بی‌رویه آب‌های سطحی در سال‌های گذشته و فعلی در برخی از مناطق عنوان کرد: باید به بی انضباطی‌ها در برداشت بی‌رویه آب پایان بدهیم.

وی با اشاره به اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی بیان داشت: طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیر زمینی به تصویب رسیده و در آینده نزدیک به استان‌ها برای اجرا اعلام خواهد شد و ما باید در کنار این موضوع به نجات آب‌های سطحی نیز بیاندیشیم.

میدانی اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی را ضروری دانست و اظهار داشت: اگر در اجرای این بحث موفق باشیم مطمئنا در آینده نزدیک شاهد برکات آن خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به اختصاص 2 هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش آب روستایی بیان داشت: در حالی که بخش آب روستایی در سال‌های گذشته فاقد ردیف بودجه‌ای بود، این مبلغ در دولت فعلی برای بخش آب روستایی کشور تخصیص یافته است.

میدانی با اشاره به تخصیص 6 هزار میلیارد تومان اعتبار به کنترل و مهار آب‌های مرزی کشور اظهار داشت: از همین مبلغ بالغ بر 4 هزار میلیارد به حوزه خداآفرین تخصیص خواهد یافت.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا استفاده از آب پسآب‌ها را برای بخش صنعت ضروری دانست و گفت: در حالی که بخش صنعت خواهان آب برای توسعه این بخش در کشور هستند، آماده‌سازی پسآب‌ها برای واگذاری به همین بخش را از سرلوحه برنامه‌های وزارت نیرو عنوان کرد.

در آغاز این جلسه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت منابع آبی این استان در شرایط کنونی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل وقوع خشکسالی در سال گذشته روزهای بحرانی را سپری کردیم، ولی خوشبختانه با همراهی و همدلی مردم بزرگوار و کشاورزان عزیز با مدیریت صحیح خشکسالی سال گذشته را به فرصت تبدیل کردیم.

داود نجفیان تشکیل جلسات شورای حفاظت منابع آب استان با ریاست استاندار را از تصمیمات مهم در چند سال اخیر عنوان کرد و گفت: با تشکیل این جلسات آخرین وضعیت منابع آبی استان پیگیری می‌شود.

وی با اعلام اینکه هدررفت آب در بخش کشاورزی استان به حداقل ممکن رسیده است، عنوان کرد: در حال حاضر هدررفت آب در بخش کشاورزی با مدیریت صحیح منابع آبی استان و همچنین همراهی زارعان به حداقل رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به استفاده از آب زهکش ها در سال زراعی گذشته در شمال استان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 90 میلیون متر مکعب از آب زهکش‌ها را برای استفاده مجدد به شبکه بازگرداندیم و این عامل خود موجب حل بسیاری از مشکلات بود.

نجفیان استفاده از تجربیات سال‌های گذشته را عاملی مهم برای بالا بردن راندمان کشاورزی در استان عنوان کرد و گفت: با استفاده از همین تجربه‌ها امسال هیچ مشکلی برای کشت پاییزه و بهاره و همچنین کشت دوم نداریم.

همچنین در ادامه این جلسه مدیران عامل شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی استان گزارشی از آخرین وضعیت آب شرب در بخش شهری و روستایی ارائه دادند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار