وی افزود: توافقی که مورد توجه گسترده جهانیان قرار گرفت، طرح صهیونیستی امنیتی سازی ایران فروپاشید و جهانیان از این توافق به عنوان پیروزی عقلانیت و منطق بر جنگ طلبی استقبال کرده و آن را نقطه عطفی در تاریخ روابط بینالملل در دهههای معاصر شناختند.
ظریف تأکید کرد: به اعتراف دوست و دشمن، آنچه در این میان به اثبات رسید، عزت، خودباوری، اقتدار و سربلندی توأم با حکمت مردم ایران و رهبر فرزانه ما بود.
** این مذاکرات به همگان ثابت کرد که ایران سالها مذاکره میکند اما باج نمیدهد
وی افزود: در مذاکرات طولانی و نفس گیر، با توکل به خدا و با پشتیبانی مردم بر همگان ثابت شد که جمهوری اسلامی ایران با 6 کشور به ظاهر قدرتمند دنیا مذاکره میکند اما باج نمیدهد، ثابت شد ایران در سختترین شرایط تحمیل و تحریم و فشار حاضر است سالها مقاومت و دو سال مذاکره را ادامه دهد اما در برابر فشار مقاومت کرده و از خواستهها و خطوط قرمز اصلی خود عدول نکند.
ظریف گفت: همچنین یک بار دیگر به آمریکا ثابت شد که به تعبیر مقام معظم رهبری، تسلیم ایران را مگر به خواب ببینند.
وزیرامورخارجه کشورمان تصریح کرد: فرزندان ملت بزرگوار ایران در این مذاکرات برای 6 کشور به ظاهر بزرگ دنیا و نماینده عالی اتحادیه اروپا روشن کردند که هیچ کس هرگز نباید ایرانی را تهدید کند، روشن کردند که غنیسازی ما و تحقیق و توسعه مرتبط با آن و اصولا هیچ یک از تأسیسات هستهای ما هیچگاه تعطیل نخواهد شد، به صراحت روشن کردند که برنامه موشکی و تسلیحاتی ما به هیچکس صرف نظر از قدرت ادعایش ارتباطی ندارد.
وی ادامه داد: همچنین روشن شد که اگر کسی در منطقه باید پاسخگو باشد این آمریکا و غرب است که در فلسطین، یمن و سوریه با سلاحهایش مردم بیگناه به خاک و خون کشیده میشوند.
** نخست وزیر رژیم صهیونیستی حاضر بود خودش را بُکُشد تا جلوی این توافق را بگیرد
ظریف تأکید کرد: شدت عصبانیت معاندین جمهوری اسلامی ایران و در رأس آنها رژیم صهیونیستی به خوبی نشان دهنده تثبیت و تحکیم اقتدار منطقی و جهانی جمهوری اسلامی ایران است، جای تعجب ندارد که شاهد جیغ و دادهای نخست وزیر عصبانی آن رژیم و توسل وی به کنگره آمریکا برای رأی منفی به توافقی هستیم که از دید او حاضر است خودش را بکشد تا جلوی این توافق، که برای رژیم صهیونیستی خطری جبران ناشدنی را به دنبال دارد بگیرد.
وی ادامه داد: عجیب نیست که اکنون بزرگترین لابی صهیونیستی در آمریکا تبلیغاتی چند میلیون دلاری به راه انداخته تا بتواند از تصویب توافق در کنگره جلوگیری کند و هیچ گاه رژیم صهیونیستی تاکنون در میان متحدین خود تا این حد منزوی نبوده است.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: بر اساس مصوبه مجلس متن کامل برنامه جامع مشترک اقدام را تقدیم مجلس شورای اسلامی میکنیم.
ظریف تأکید کرد: در سطوح مختلف میتوان توافق هستهای را تحلیل کرد؛ از جمله در سطح کلان و خرد، بینالمللی و منطقهای و... . همچنین مذاکره تا آنجایی ادامه پیدا میکند که داده و ستاندههای طرفین کم و بیش متوازن گردد و سوال این است که دادهها و ستاندههای ما و 1+5 چه بوده است؟
وی تصریح کرد: اهداف کلیدی ایران که در این توافق بر آن پافشاری کردیم، عبارت است از حفظ اقتدار و عزت ایران، حفظ غنیسازی و آب سنگین اراک، رفع تحریمها و پایان دادن به 6 قطعنامه شورای امنیت که برنامه هستهای ایران را ممنوع کرده بود. از سوی دیگر هدف طرف مقابل نیز اطمینان از صلحآمیز بودن برنامه هستهای ایران بود که بر اساس فتوای مقام معظم رهبری که استفاده از سلاحهای کشتار جمعی را حرام دانستهاند، میتوان گفت این اطمینانگیری برای طرف مقابل امتیاز خاصی محسوب نمیشود.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: محدودیتها تاریخ معینی دارند. همچنین اطلاعات مهم کشور در زمینه برخی بررسیهای کارشناسی در دست بیگانگان قرار نخواهد گرفت.
** بزرگترین دستاورد ما مهر تأیید شورای امنیت بر غنیسازی ایران است
ظریف تأکید کرد: بزرگترین دستاورد ما مهر تأیید شورای امنیت بر غنیسازی ایران است که در 70 سال گذشته چنین چیزی هرگز وجود نداشته است. همچنین با تصویب این قطعنامه که الزامآوری آن در کلیت فصل 7 منشور ملل متحد نیست برنامه هستهای و غنیسازی ایران نه تنها به رسمیت شناخته میشود بلکه از کشورها میخواهد تا برای توسعه با ایران همکاری کنند.
وی اظهار داشت: در این 8 سال برنامه جامع اقدام مشترک نه تنها برنامه هستهای ایران را حفظ کند بلکه پایه و زیرساخت آن را با بهرهگیری از پیشرفتهترین دستاوردهای علمی محکم خواهد کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: اینها امتیازاتی است که برای بسیاری از کشورها به عنوان آرزویی دست نیافتنی تلقی میشود و من نام نمیبرم اما بدانید که برخی از متحدین آمریکا باید برای تنها بهرهوری از چند نیروگاه از غنیسازی خود صرف نظر کنند.
ظریف تصریح کرد: دستاورد دیگر این توافق لغو تحریمهای شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا است که در روز توافق محقق خواهد شد.
** در پذیرش محدودیتها انعطافهایی نشان دادیم که هدفمند بوده است
وی افزود: ما هیچ گاه فکر نمیکنیم که برنامه جامع اقدام مشترک کاملاً به نفع ماست و ما حتی در حوزه محدودیتها انعطاف نشان دادیم اما طبق مثالی که مقام معظم رهبری فرمودند، این انعطافها هدفمند بوده است.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این که آن چه مهم است، نتیجه و پیروزی است، اظهار داشت: فردای روز توافق خبرنگار معروفی از باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده میپرسد که 6 قدرت جهانی در یک طرف و ایران در طرف دیگر مذاکره قرار داشت، پس چرا ما نتوانستیم از این اهرم استفاده کرده و زیرساخت غنیسازی ایران را به طور کامل برچینیم؟
ظریف تأکید کرد: امروز در دنیا هیچ کس نمیتواند بگوید که ایران تسلیم شد، چرا که اگر صحبت از تسلیم شدن باشد، تسلیم قدرتهای بزرگ در مقابل ایران است.
وی ادامه داد: برنامه هستهای ما ضمن شکستن تحریمهای ظالمانه، رو به صنعتی شدن خواهد رفت. همچنین بنده و تمام تیم مذاکره کننده مدیون تلاشهای دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هستیم. بنابراین ارائه جزئیات فنی و هستهای این توافق را برعهده ایشان میگذاریم.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: تحریمهای اقتصادی، مالی، بانکی، نفتی، گازی، پتروشیمی، بیمه، حمل و نقل که به بهانه هستهای توسط اتحادیه اروپا، شورای امنیت و کنگره وضع گردیده بود، لغو و متوقف شد.
ظریف ادامه داد: دهها میلیارد دلار از درآمدهای نفتی و سایر درآمدهای ایران که در چند سال گذشته به دلیل تحریمهای ظالمانه و غیرقانونی ایالات متحده آمریکا در خارج از کشور مسدود شده است، به خزانه این مرز و بوم باز خواهد گشت، محدودیت فروش نفت ایران منتفی میشود، بار دیگر صادرات فرش و خشکبار ایران در بازارهای جهانی پا خواهد گرفت، نقل و انتقالات و خدمات مالی، فعالیتهای بانکی و بیمه، خدمات پیام رسانی مالی سوئیفت، خدمات فایناس، خدمات مالی مربوط به تجارت با ایران، وامهای بلاعوض و ترجیحی، فلزات گرانبها، الماس، اسکناس، نرم افزار، صنایع نفت و گاز پتروشیمی، صنایع کشتیرانی، صنعت حمل و نقل و دیگر صنایع کشور از زیر یوغ تحریمهای ظالمانه خلاص میشوند، صادرات، واردات، تأمین تجهیزات و سرمایهگذاری آزاد میشود.
** بانک مرکزی و شرکت ملی نفت از شمول تحریمها خارج میشوند
وی افزود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفتکش و شرکتهای تابعه، ایران ایر، بانکها، موسسات کشور و در مجموع حدود 800 شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی از شمول تحریمها خارج میشوند.
وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: دسترسی بیشتر ایران به حوزههای تجاری، فناوری، مالی و انرژی تسهیل خواهد شد، برای اولین بار آمریکا ممنوعیت فعالیت شعبات خارجی شرکتهای آمریکایی را در ایران لغو خواهد کرد همچنین آمریکا و اتحادیه اروپا متعهد شدند که از اعمال تحریمهای جدید مرتبط با هستهای علیه جمهوری اسلامی ایران اجتناب کنند و از اعمال تحریمهای گذشته تحت عناوین جدید خودداری کنند.
ظریف خاطر نشان کرد: حتی در حوزه همکاریهای بینالمللی در زمینه انرژی صلح آمیز هستهای قطعنامه شورای امنیت که تا دیروز این همکاریها را غیرقانونی و مستحق تنبیه میدانست، امروز کشورها را به همکاری با ایران تشویق و ترقیب میکند.
وی افزود: نیروگاههای هستهای، راکتورهای تحقیقاتی مدرن همراه با فناوریهای مربوطه، تولید سوخت هستهای از جمله سوختهای جدید، تحقیق و توسعه بر روی فناوریهای پیشرفته هستهای و بسیاری از حوزههای دیگر، نه حوزههای ممنوع بلکه حوزههای همکاری با ایران اعلام شده است، براساس برجام روز گذشته تمامی قطعنامههای شورای امنیت علیه برنامه هستهای ایران لغو شد و تنها برخی محدودیتها بجای ممنوعیتهای شداد و غراض قطعنامههای قبلی طی یک سند ضمیمه قطعنامه که از سوی 1+5 صادر شده است اعمال شد.
وی افزود: که این مهم نه تنها در مقایسه با تحریمهای گذشته موشکی و تسلیحاتی ناچیز است بلکه پس از ماهها مذاکره توانستیم ثابت کنیم که این محدودیتها حتی جزئی از توافق ما با 1+5 یا به عبارت دیگر برجام به حساب نمیآید لذا رعایت نشدن آنها به معنای لغو توافق نیست.
ظریف گفت: بندهای تند و الزام آور قطعنامه 1929 مبنی بر ممنوعیت فعالیت موشکی کشورمان همراه با وظیفه کشورها برای ممانعت از آن، سازوکار عریض و طویل راستی آزمایی و پیگیری مندرج در 1929 به یک درخواست غیر الزامآور برای خودداری از فعالیت در حوزه موشکهای بالستیک که برای توانمندی حمل سلاح هستهای طراحی شدهاند، تبدیل شده با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال آن نبوده و نخواهد بود بر برنامه موشکی ما تأثیری نخواهد گذاشت.
وی ادامه داد: همچنین تحریم شدید تسلیحاتی ایران لغو و با برخی محدودیتها جایگزین شد، به نحوی که امکان واردات یا صادرات اقلام دفاعی به صورت موردی فراهم میشود، این مورد هم منحصر به ضمیمه قطعنامه است و رعایت نشدن آن تأثیری بر پایبندی برجام نخواهد داشت، این محدودیتها هم پس از 5 سال به طور کامل لغو میشود.
وی افزود: این مهم به معنای کاستن از اختیارات جمهوری اسلامی ایران برای طی مراحل قانونی تصویب نیست پیش از شروع اقدامات ایران، قبل از اینکه هر پیچ و مهرهای باز شود طرفهای آمریکایی و اروپایی تحریمهای خود را قانونا، رسما و کتبا لغو یا متوقف خواهند کرد، اثربخشی این اقدامات همزمان با اثربخشی اقدامات ایران صورت خواهد گرفت.
ظریف تأکید کرد: همزمان با اقدامات هستهای ایران طرف مقابل نیز اقدامات قانونی، تدوین مقررات اجرایی، آمادهسازی، توجیه بنگاههای اقتصادی و مالی را در همین زمان که ما اقدام میکنیم انجام خواهد داد و علاوه بر آن براساس برجام، تدوین مقررات و دستورالعملهای داخلی رفع تحریمها با هماهنگی جمهوری اسلامی ایران صورت خواهد گرفت، همانگونه که آژانس یک رشته اقدامات مشخص از سوی ایران را تعیین میکند که با توجه به اینکه ناظر بر قضاوت محتوایی از سوی آژانس نیست، و مورد مخالفت مقام معظم رهبری قرار ندارد، ایران نیز اقدامات متناظری برای راستی آزمایی رفع تحریمهای مقابل در روند مشورت با آنها برای رفع تحریمها انجام خواهد داد.
وی خاطر نشان کرد: اصل تنازل حتی در زمانبندی لغو کامل تحریمها توسط کنگره و ارائه پروتکل الحاقی به مجلس شورای اسلامی جهت بررسی و تصویب نیز رعایت شده است، همچنین در بحث راستی آزمایی اقدامات ایران خطوط قرمز رعایت شده و نقش آژانس تنها نقشی کمی است همانگونه که دو سال گذشته این نقش را در مورد توافق ژنو اجرا کردیم.
ظریف تأکید کرد: برای حصول اطمینان از صحت عملکرد آژانس موضوع موارد اختلافی گذشته که به غلط به آن PMDمیگویند جدول زمانی توافق به گونهای طراحی شده است که قبل از کسب اطمینان لازم هیچ اقدامی در حوزه هستهای توسط ایران انجام نخواهد شد، در مراحل بعدی نیز دورههای زمانی معین درنظر گرفته شده و هیچ چیز از جمله پایان رسیدگی شورای امنیت رفع محدودیتهای تسلیحاتی و یا رفع محدودیتهای موشکی موکول به گزارش محتوای آژانس نخواهد بود، این علیرغم تأکید دو ساله طرفهای مذاکره ما است، البته توانستهایم این نکته را بگوییم که اگر آژانس زودتر توانست به نتیجهگیری در مورد عدم وجود فعالیت اعلام نشده در ایران برسد، محدودیتها زودتر برداشته خواهد شد لذا به نفع ما میتواند اقدام کند اما به ضرر ما اجازه ندادهایم.
ظریف ادامه داد: در رابطه با خطوط قرمز رعایت امنیت و حرمت اماکن نظامی و دانشمندان در توافق امضا شده اخیر بین ایران و 1+5 برای حل و فصل موضوعات باقیمانده که با نظارت دبیرخانه شورای امنیت ملی انجام شد، به گونهای اقدام شده است که تمامی ملاحظات ایران رعایت خواهد شد، در آینده نیز همه نظارتها بر طبق نظارتهای معمول بینالمللی در قالب پروتکل الحاقی خواهد بود و در برجام به صراحت ذکر شده که درخواستها با درنظر گرفته شدن حقوق حاکمیتی ایران و حداقل ضرورت خواهد بود و هدف دخالت بر فعالیتهای نظامی و دیگر فعالیتهای مرتبط با امنیتی ایران را دنبال نمیکنند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران وزیرامورخارجه کشورمان در صحن علنی خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: در بحث دوران محدودیتها، تأکید بر خط قرمزهای مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه محدودیت غنیسازی و به ویژه تحقیق و توسعه میبایست زیر ده سال باشد اصلیترین موضوع اختلاف و از دعواهای عمده در آخرین دور از مذاکرات بود که تا آخرین لحظات نیز ادامه یافت.
وی اضافه کرد: نهایتا براساس برجام، دوره 8 ساله برای محدودیت برنامه غنیسازی و تحقیق و توسعه صراحتا ذکر شده است و پس از آن برنامه ایران سیر طبیعی خود را به سمت صنعتی و تجاری شدن راه با یک شیب معقول طی خواهد کرد.
** برای رعایت نگرانیهای مقام معظم رهبری و مردم، در تمامی این دوره تحقیق و توسعه ادامه خواهد یافت
ظریف تأکید کرد: برای رعایت نگرانیهای مقام معظم رهبری و مردم، در تمامی این دوره تحقیق و توسعه ادامه خواهد یافت، و پیشرفتهترین سانتریفیوژهای ما مراحل منطقی تحقیق و توسعه خود را ادامه خواهند داد.
وی ادامه داد: دو مورد که با سروصداهای زیاد بعنوان دورههای 20 و 25 ساله از سوی کاخ سفید مطرح میشود، محدودیتی نیستند که خلاف خطوط قرمز تعیین شده باشند، بلکه صرفا اقدامات شفافیتساز، مانند نظارت بر معادن است که پس از بررسی کارشناسی نه تنها مشکلی برای کشور ایجاد نمیکند بلکه از بسیاری از اتهامات در آینده که میتواند به درخواستهای غیر منطقی برای دسترسی منجر شود، جلوگیری خواهد کرد.
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به فردو اظهار داشت: 6 زنجیره سانتریفیوژ یعنی هزارو 44 ماشین با کلیه زیر ساختها در فردو باقی خواهد ماند و از این میان 2 زنجیره به فعالیت بدون گاز ادامه خواهند داد و 4 زنجیره با تمام امکانات در جای خور باقی خواهند ماند که در این زمینه خطوط قرمز تا حد امکان رعایت شده است.
وی ادامه داد: در مورد خطوط قرمز پیرامون آب سنگین اراک نیز به لطف الهی تمامی خطوط قرمزها به طور کامل رعایت شده است، ماهیت آب سنگین اراک در جریان مدرن سازی به طور کامل حفظ خواهد شد و بدین منظور طراحی مفهومی راکتور جدید توسط دانشمندان کشورمان صورت گرفته و عینا ضمیمه توافق شده است، ثانیا در زمینه 5 که مربوط به جدول زمانبندی است صریحا قید شده که هر اقدامی در اراک برای خروج قلب راکتور پس از انجام توافق بین ایران و دیگر اعضای 1+5 صورت خواهد گرفت تا این نگرانی مقام معظم رهبری نیز مدنظر قرار گرفته باشد.
ظریف گفت: مجوز این اقدام براساس ماده 41 منشور ملل متحد در قطعنامهای که دیروز صادر شد داده شده است، نگرانی مقام معظم رهبری در مورد تولید سوخت در داخل، در متن اصلی و ضمیمه شماره 1 توافق تصویب شده است که ایران امکان تولید سوخت داخل خاک خود را دارد و حتی ذکر شده که کمیسیون مشترک در این زمینه باید به ایران کمک کند.
وی ادامه داد: در توافق همچنین آمده است که سوخت راکتور اراک بعد از سوخت اولیه در ایران ساخته خواهد شد همچنین تأکید شده است که در صورتی که سوخت ساخته شده در ایران با کمک بینالمللی دارای استاندارد لازم باشد از محدوده 300 کیلوگرمی خارج است.
ظریف افزود: نه تنها ایران وارد بازار انحصاری فروش مواد غنی شده میگردد بلکه تحریم فروش مواد اولیه هستهای ایران که 35 سال است علیه این مردم اعمال میشود با دستور شورای امنیت برداشته خواهد شد. به همین دلیل است یک بند دیگر از قعطنامه دیروز ذیل ماده 41 این مجوز را صادر میکند.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این که ممکن است برخی نگران این باشند چرا ماده 41 چند بار در قطعنامه دیروز ذکر شده است، گفت: تمامی مواردی که در ماده 41 ذکر شده، برای رفع تحریمها و مقررات مربوط به آنها از روز توافق است. همچنین از روز گذشته امکان خرید و فروش اورانیوم و بازسازی اراک فراهم میشود و ما مجبور نیستیم منتظر روز اجرایی شدن بمانیم. بنابراین این امتیازها را به ضرر خودمان تفسیر نکنیم.
وی تأکید کرد: برخلاف خواسته و اصرار دائمی طرفین هیچ یک از سانتریفیوژها و زیرساختهای آنها از کشور خارج نمیشود و منهدم نمیگردد. همچنین قلب اراک نیز پس از خروج، در کشور نگهداری خواهد شد.
ظریف با اشاره به خط قرمز دیگری گفت: خودداری از پذیرش بازرسی و یا قبول مأموریت در حوزه صنایع دفاعی و موشکی بود که به صورت کامل در توافق حاصل شده و در قطعنامه شورای امنیت نیز به صورت قابل قبولی قرار گرفته و به مقام معظم رهبری گزارش شده است.
وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: با مقاومت بسیار تیم مذاکره کننده طرف مقابل خواستههای اولیه خود برای نظارت و راستیآزمایی در برنامه موشکی و تستهای موشکی را به طور کامل کنار گذاشت. همچنین در قطعنامه 2231 ممنوعیت شدید هر گونه برنامه موشکی ایران از یک اقدام اجباری قابل پیگرد و یا قابل پیشگیری با اقدامات قهرآمیز ذیل فصل هفت منشور ملل متحد در قطعنامه 1929 خارج شده و به یک محدودیت تبدیل شده است و کلیه سازوکارهای نظارتی که روز قبل از توافق برجام بر حفظ آن اصرار داشتند نیز حذف شده است.
وی افزود: دوستان و کارشناسان را دعوت میکنم که فقط برای یک بار بند 9 اجرایی و بند ماقبل آخر مقدماتی قطعنامه 1929 را با دقت مطالعه فرمایند و آن را با بند 3 ضمیمه دو قطعنامه 2231 مقایسه کنند و آن زمان متوجه خواهند شد که چه تحول مهمی در این زمینه اتفاق افتاده است.
ظریف گفت: همچنین نحوه اشاره به موشکهای بالستیک به صورت محتوایی دگرگون شده و به جای عبارت موشکهای بالستیک دارای قابلیت حمل سلاح هستهای که در همه قطعنامههای قبلی و حتی قطعنامههای کلی شورای امنیت ذکر شده است، در چند روز آخر با تلاش خدمتگزاران شما به عبارت موشکهای بالستیک که برای قابلیت حمل سلاح هستهای طراحی شدهاند، تبدیل شده است.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: همان گونه که در بیانیه جمهوری اسلامی ایران آمده است، توانمندی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکهای بالستیک برای دفاع مشروع هستند و این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح هستهای طراحی نشدهاند. بنابراین خارج از حیطه و یا صلاحیت شورای امنیت و پیوستهای آن میباشد. (برای مشاهده متن بیانیه ایران اینجا را کلیک کنید)
وی ادامه داد: نمایندگان محترم دیروز قطعنامه شورای امنیت ملل متحد در رابطه با موضوع هستهای ایران صادر شد، قطعنامهای که حاصل بده بستان زیاد است و برجام را مورد تأیید قرار داده و بدین وسیله برنامه غنیسازی ایران را مورد شناسایی قرار میدهد، این یک قطعنامه منحصر به فرد در تاریخ شورای امنیت به شمار میرود که دارای ویژگیهای ذیل است:
- این نخستین بار در تاریخ شورای امنیت است که کشوری با مذاکره و بدون جنگ تا تسلیم و بدون اجرای الزامات 6 قطعنامه فصل هفتمی منشور زیر بار تحریمها و نهایتاً زیر بار نظارت شورای امنیت آزاد میشود.
- برخلاف 6 قطعنامه قبلی این قطعنامه تحت ماده 25 منشور و نه تحت ماده 41 از فصل 7 صادر شده است. البته به دلیل اعمال تحریمها در قطعنامههای قبلی ذیل ماده 41 لغو آنها و مقررات مربوط به لغو آنها لاجرم میبایست در قالب ماده 41 در متن قطعنامه شکل بگیرد اما این بدان معنا نیست که برنامه هستهای ایران ذیل فصل 7 و ماده 41 به عنوان تهدیدی علیه صلح و امنیت بینالمللی به شمار آید.
** این قطعنامه نمایانگر تغییر بنیادین رویکرد شورای امنیت نسبت به جمهوری اسلامی ایران است
- همان طور که در بند 7 مقدمه قطعنامه آمده است، این قطعنامه نمایانگر یک تغییر بنیادین در رویکرد شورای امنیت نسبت به جمهوری اسلامی ایران است.
- برای نخستین بار در تاریخ شورای امنیت است که کشور هدف در تدوین قطعنامه مورد مشورت و مذاکره قرار گرفته است.
ظریف تأکید کرد: با ضمیمه شدن برجام به قطعنامه شورای امنیت، شورای امنیت رسماً برنامه هستهای و غنیسازی ایران را علیرغم همه قطعنامههای گذشته خود میپذیرد و آن را تأیید میکند و دیگر چیزی به نام تحریم در قطعنامه وجود ندارد، حتی در ضمیمه آن و آن دسته از تحریمهای غیراقتصادی که قرار بود در فاصله معقولی لغو شود تنها به برخی محدودیتها تبدیل شدند که تاریخ انقضا دارند و هیچ سازوکاری برای ضمانت اجرایی آن همچون کمیته تحریم و پانل کارشناسی در قطعنامههای گذشته ایجاد شد، دیگر وجود نخواهد داشت و در واقع قطعنامه جدید رژیم تحریمی شورای امنیت را در کل برمیچیند.
وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: نکته مهم دیگری که در یکی دو روز گذشته به صورت ناقص و مخاطره آمیز مطرح شده است و باید اصلاح شود، این است که به صراحت برنامه جامع اقدام مشترک در بین مفاد قطعنامه و مفاد برجام تفکیک قائل شده و قطعنامه را جزئی از برجام نمیداند، بنابراین نقض احتمالی برجام را نقض احتمالی قطعنامه تلقی نمیکنند.
وی افزود: همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند تمام قابلیتهای دفاعی و امنیتی کشور حفظ خواهد شد و ما به سیاست حمایت از متحدین خود در منطقه ادامه خواهیم داد و نهایتاً قطعنامه 2231 دارای یک نقشه کامل راه از ابتدا تا انتها است و همه گامها حتی تا زمان لغو خود را پیش بینی کرده است، به عبارت دیگر این آخرین قطعنامه شورای امنیت در خصوص برنامه هستهای ایران خواهد بود.
** تحریمهای شورای امنیت برگردد، ایران در همکاری با آژانس تجدید نظر خواهد کرد
ظریف ادامه داد: یکی از نکات، بحث برگشتپذیری تحریمها و بازگشت قطعنامههای قبلی است و موضوع بازگشتپذیری یکی از موضوعات برجام و یک وضعیت دوطرفه است که در قطعنامه مطرح شده که نهایتا جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که در صورتی که تحریمهای شورای امنیت به هر دلیلی به شکل کامل یا ناقص بازگردد جمهوری اسلامی موظف نیست تعهدات خود را انجام دهد و در همکاری با آژانس تجدیدنظر خواهد کرد.
وی با اشاره به مطرح شدن موضوع هزینه سنگین بازگشتپذیری تحریمها از سوی یک نشریه آمریکایی تأکید کرد: برای بازگرداندن تحریمها روند آسانی وجود ندارد و بازگرداندن تحریمها بدون نقض فاحش جمعبندی مذاکرات هزینه سنگینی دربر دارد و بیتوجهی جامعه بینالمللی و بیاعتباری قطعنامه را در پی خواهد داشت.
وزیرخارجه تصریح کرد: سیل ورود بنگاههای اقتصادی به ایران یکی از عوامل بازدارنده خواهد بود اما مهمترین دلیل اقتدار جمهوری اسلامی ایران است و ظرفیت بازگشتپذیری برنامه هستهای کشورمان بسیار بالاست و همچنین بهم ریخته شدن ساختمان 12 ساله تحریمها که ساختن آن حدود 12 سال طول کشیده یکی دیگر از نگرانیهای غربیهاست و در طول یک مذاکره نفسگیر غرب در برابر خواسته راهبردی ما این روش متقابل و دوطرفه مورد قبول قرار خواهد گرفت.
ظریف یادآور شد: قبلا هم گفتم مذاکره بده بستان است و باید ببنیم چه دادیم و چه گرفتهایم و برجام، جایگاه ایران را بعنوان بزرگترین قدرت منطقه تصویب نموده است و باعث شد یکی از بزرگترین بحرانها از طریق مسالمت آمیز حل شد.
** ما از این پس با طی مراحل قانونی تصویب طرف مقابل را به صورت جدی رصد خواهیم کرد
وی گفت: ما از این پس با طی مراحل قانونی تصویب طرف مقابل را به صورت جدی رصد خواهیم کرد و همانطور که در 36 سال گذشته پیروزی انقلاب و 22 ماه گذشته مذاکرات ایستاگی کردهایم درآینده هم ایستادگی خواهیم کرد.
وزیرخارجه اظهار داشت: جمعبندی مذاکرات هستهای نتیجه عزت و اقتدار ملی است و مهمترین وظیفه ما حفظ وحدت و اقتدار ملی بوده و آنچه برای ما اقتدار آفریده مقاومت ملت در برابر فشارها، تهدیدها و تحریمها و خودباوری عمومی و فضل وکرم الهی و عنایات ائمه است و آنچه در آینده اقتدار ایجاد خواهد کرد و از اقتدار ایران صیانت میکند همین مولفهها است.
ظریف ادامه داد: بیاییم در شرایطی که دنیا ایران را مقتدر و رهبری ایران را پیروز این نبرد تاریخی میداند و دوستان ما در محور مقاومت از این پیروزی شادند ما هم امروز گفتمان غلبه بر فشار را توسعه دهیم و خودباوری را ترویج نماییم.
در ادامه جلسه صحن علنی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح سوال اینکه زمان خاتمه تحریمها ده سال است و نماینده آمریکا گفته 5 سال به این مدت اضافه خواهیم کرد و شما چه پاسخی دارید ظریف گفت: ما به حرفهای زده شده معترض هستیم و قطعا بعد از ده سال نظارت خاتمه خواهد یافت.
ظریف در پاسخ به سوال دیگر علی لاریجانی درباره گزارش آژانس و سازوکار آن در آینده عنوان داشت: با توجه به اینکه اگر آژانس در بحث نظارتها زودتر به نتیجه برسد مدت محدودیتها کاسته خواهد شد این مسیر مورد قبول بوده و البته راستی آزمایی متناظر در کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی مراحل قانونی خود را طی خواهد کرد و در این فاصله آژانس هم درباره مدت زمان نظارت و سازوکار آن بررسیهای لازم را انجام میدهد و ما به جای اینکه به 6 کشور اجازه دهیم که اقدامات ما را تأیید کنند تلاش کردیم با پیگیریهای آقای صالحی که ریز مطالب را مطرح کرده راستی آزمایی را 1+5 انجام ندهد و آژانس مبنا باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این موضوع را شخصاً به حضرت آقا گزارش دادم و این موضوع به آن موضوعی که مورد اختلاف حضرت آقا بوده و آن اقدامی کیفی آژانس بود، کاملاً متفاوت است و من احساس میکنم که این خطوط قرمز مقام معظم رهبری است.
** قطعنامه جدید هیچ سازوکار تنبیهی ندارد
وی ادامه داد: اصلاً قطعنامه جدید هیچ سازوکار تنبیهی ندارد و تنها سازوکار بازگشت تحریمهای گذشته طی روند طولانی 60 روزه فاصله حل و فصل اختلافات برای موارد برجام است که باید از کمیسیون مشترک شروع شود.
ظریف افزود: یک کمیته سه نفره نظارتی در آنجا درست شده که رأی مشورتی میدهند، ما بعد از 30 روز میتوانیم از تعهداتمان برگردیم.
وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: آنهایی که میخواهند قطعنامههای شورای امنیت را برگردانند باید 30 روز دیگر صبر کنند و بروند قطعنامهها را در شورای امنیت و با رأیگیری که مجبور خواهند شد، وتو کنند و قطعنامهای که با وتو مانع آن شده باشند، کسی در دنیا برای آن خیلی وقتی قائل نخواهد بود.
وی تصریح کرد: این روند، روند بسیار مشخصی است که منحصر بر جام است و هیچ ارتباطی به قطعنامههای شورای امنیت ندارد.
ظریف خاطرنشان کرد: اگر شما قطعنامههای 1737 و 19 تا 29 را نگاه کنید که علی ماشاالله از این سازوکارها وجود دارد، ما اینها را مختومه کردیم.
** در هیچ جای برجام تعلیق نیامده و اگر کسی تعلیق ترجمه کرده، اشتباه ترجمه کرده است
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در بند 18 برجام آیا تحریمها را تعلیق میکند، گفت: در هیچ جای برجام تعلیق نیامده و اگر کسی تعلیق ترجمه کرده، اشتباه ترجمه کرده است چرا که دیروز آژانس تحریمها را لغو کرد و تمام شد و تاریخ اجرای لغو همان گونه که عرض کردم زمانی است که آژانس گزارش دهد و ما این اقدامات را انجام دادهایم.
وی در مورد موشکهای بالستیک گفت: اولاً که این بحث نقض برجام نیست، ثانیاً این بند ضمیمه قطعنامه به شکل غیرالزامآور است که اختلافش در فرهنگ لغت شورای امنیت کاملاً مشخص است.
ظریف افزود: کلمه طراحی شدن برای موقعیت حمل سلاح هستهای اولین بار است که به قطعنامه شورای امنیت اضافه میشود و این با تلاش زیادی اضافه شده است و ما به دلیل این که هیچ یک از موشکهایمان را برای قابلیت حمل سلاح هستهای طراحی نمیکنیم لذا از دید ما این موضوع از ابتدا ارتباطی به شورای امنیت نداشته و در حال حاضر نیز ندارد.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: من چندین بار از دوستان تقاضا کردهام و مجدداً از همه کسانی که به این موضوع دامن میزنند تقاضا میکنم که بند 9 قطعنامه 1929 و بند ماقبل آخر مقدمه قطعنامه 1929 را بخوانید تا ببینید چه تغییری در این وضعیت ایجاد شده است، تغییر بسیار بزرگی است که با امنیت کشور سروکار قرار دارد.
انتهای پیام/
مگر رسول اکرم ( ص) نفرمودند علم را بیاموزید حتی اگر در چین باشد
بسیار متاسفا م برای این دگم بازی و عقب ماندگی
آقای ظریف فردی مومن و افتخار ایران است
بد نیست به اظهار نظر مقام معظم رهبری دقت کنید بابا !!!!
آقای دکتر روحانی عزیز به خاطر صراحت کلامتان، نپیچوندن خودی و بیگانه و انتصاب افراد متخصص، متدین، شجاع و امین در پستهای کلیدی خیلی متشکریم و امیدواریم تمام رؤسا و مدیران را بر همین معیار تغییر دهید.
در پناه حق باشید.
یا علی
در صفحه 155 مورد 16 سطر اول از متن برجام که در 159 صفحه منتشر شده از کلمه suspend به معنای (تعلیق)استفاده شده.
این از صف کدن اروپایی ها معلوم شد' نتیجه : ما از نظر فنی خیلی عقب کشیدیم' پس نیازی به توافق به اینصورت که اینقدر عقب بکشیم نبود
من از دکتر ظریف بابت این تلاش تشکر و قدر دانی می کنم .
فقط از روزی میترسم که دلواپسان ........
با استاداش به مذاکره نشسته