فرانس 24:

آمریکا در ایران همچنان به عنوان شیطان بزرگ باقی می‌ماند

توافقنامه هسته‌ای باعث نخواهد شد دشمنی بین ایران و آمریکا به پایان برسد و آمریکا برای ایران همچنان «شیطان بزرگ» باقی خواهد ماند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان خبرگزاری فرانسه درگزارشی از تهران به قلم سریل جولین به موضوع پیامدهای توافقنامه ای هسته ای بین ایران و گروه پنج به علاوه یک، متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا) به علاوه آلمان پرداخت و اعلام کرد این توافقنامه باعث نخواهد شد دشمنی بین ایران و آمریکا به پایان برسد و آمریکا برای ایران همچنان «شیطان بزرگ» باقی خواهد ماند. چون واقعیت امر آن است ایران و آمریکا درباره چندین پرونده مهم منطقه ای همچنان رو در روی هم قرار گرفته اند، هرچند که هر دو کشور در منطقه منافع مشترکی از جمله مبارزه با (گروه تکفیری و صهیونیستی) داعش دارند.

نمونه بارز دشمنی ایران با آمریکا، همین روز قدس امسال بود که شرکت کنندگان در آن بار دیگر شعار مرگ بر آمریکا سر دادند و پرچم های آمریکا را آتش زدند.

ایرانی ها در این روز درحالی پرچم های آمریکا را آتش زدند که جامعه بزرگی از هم وطنانشان در لس آنجلس آمریکا زندگی می کنند.

سیاست ضد آمریکایی در ایران از زمان کودتا علیه دولت محمد مصدق، کودتایی که سیا و دستگاهای اطلاعاتی انگلیس آن را ترتیب داده بودند ،ریشه دوانده است.

محمد مصدق نخست وزیر وقت ایران، همان کسی بود که صنعت نفت ایران را ملی اعلام کرد. در نوامبر سال 1979 نیزی عنی تنها چند ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ماجرا گروگان گیری در سفارت آمریکا در تهران پیش آمد که در نتیجه آن، روابط سیاسی ایران و آمریکا قطع شد.

آیت الله علی خامنه ای رهبرمعظم ایران که همیشه بی اعتمادی خود را به واشنگتن نشان می دهد در سخنانی در ماه ژوئن (تیرماه) امسال اعلام کرد اصطلاح شیطان بزرگ را برای آمریکا، امام خمینی (ره) بنیانگذاری جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند. با این وجود آیت الله علی خامنه ای که همیشه آخرین حرف را درباره برنامه هسته ای می زند در ماه مارس سال 2014 (فروردین 1393) اصل گفتگو با آمریکا درباره این برنامه را پذیرفت اما تاکید کرد این گفتگوها فقط درباره پرونده هسته ای باشد. از آن زمان تاکنون ایران در موقعیت های مختلف اعلام کرده است این گفتگوها می تواند گسترده شود. به عنوان مثال دو کشور می توانند در زمینه مبارزه با گروه تروریستی داعش نیز که کنترل بخش هایی از عراق و سوریه را در اختیار دارند با هم گفتگو و همکاری داشته باشند.

ایران در همین راستا و برای آنکه جلوی پیشرفت نیروهای داعش در عمق خاک عراق را بگیرد به کمک های نیروهای کرد و شبه نظامیان شیعه عراقی شتافت.در رمادی که در ماه مه به دست نیروهای دولت اسلامی (گروه تکفیری و صهیونیستی داعش) افتاد، تهران به شبه نظامیان شیعه برای بازپس گیری آن کمک کرد. در همین منطقه هواپیماهای ائتلاف مبارزه با داعش نیز به شدت مواضع این گروه تروریستی را بمباران کردند.

عمار الحکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق که رهبری یک گروه شبه نظامی شیعه پر قدرت را نیز در این کشور برعهده دارد از امضای توافقنامه هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی استقبال کرده است . این روحانی شیعه عراقی در همین باره می گوید این توافقنامه تاثیرات کلیدی در همه حوادث منطقه خواهد داشت. چون جمهوری اسلامی ایران با وجود ایدئولوژیک بودن ، نشان داده زمانی که پای منافع ملی مطرح باشد مصلحت گرا خواهد شد. چون اگر دقت کنیم ایران در گذشته نیز در مواردی هنگامی که پای منافع ملی مطرح بوده از جمله در حمله آمریکا به طالبان در افغانستان و حمله آمریکابه عراق ، با واشنگتن همکاری کرده است.

یک کارشناس سیاسی ایرانی که خواست نامش فاش نشود در این باره می گوید گفتگو های هسته ای ایران و آمریکا به طور رسمی در سال 2013 آغاز شد و از آن زمان به بعد روابط با آمریکا تغییر کرده است. به باور این کارشناس سیاسی ایرانی، توافقنامه هسته ای که بین ایران وگروه پنج به علاوه یک به دست آمده است به نوعی یک بازی دومینو است، یعنی این توافقنامه زمینه ساز همکاری ایران و آمریکا در زمینه های دیگری خواهد شد. یکی از همین زمینه های مبارزه با گروه دولت اسلامی ( گروه تکفیری و صهیونیستی داعش) خواهد بود. البته همین حالا نیز ایران و آمریکا به نوعی در مبارزه با این گروه همکاری می کنند. چون آمریکا در چارچوب ائتلاف مبارزه با داعش مواضع این گروه را از هوا بمباران می کند و ایران نیز در زمین به شبه نظامیان شیعه عراقی در مبارزه با این گروه کمک می کند. هر چند که آمریکا تاکنون هر گونه تعامل با شبه نظامیان شیعه عراقی را در این کشور تکذیب کرده است.

در سوریه، با وجود گروه دولت اسلامی (گروه تکفیری و صهیونیستی داعش)،ایران بی دریغ از بشار اسد حمایت کرده است. تهران حتی شماری از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برای مشورت دهی به نیروهای سوری در مبارزه با شورشیان به سوریه فرستاده است. شورشیانی که بخشی از آنها، از حمایت آمریکا نیز برخوردارند.

از این طرف ما اقدام نظامی عربستان سعودی علیه حوثی ها،شورشیان شیعه یمنی را داریم که کنترل بخشی از یمن را در اختیار دارند. ایران این اقدام نظامی عربستان را محکوم کرده است. حال آنکه عربستان سعودی متحد آمریکا در منطقه است.

همچنین در تعامل بین ایران و آمریکا ، مشکل اسرائیل مطرح است. در این خصوص، ایران به همراه سوریه؛ جنبش حزب الله لبنان و حماس خود را محور مقاومت در برابر اسرائیل می داندکه باز متحد آمریکا در منطقه است و جمهوری اسلامی ایران اصلا اسرائیل را به عنوان کشور به رسمیت نمی شناسد و حتی اعلام کرده که این رژیم محکوم به نابودی است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار