وزیر بهداشت در سومین نشست سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت:

نمی توانیم تعهدمان را نسبت به بیماران به دلیل کمبود اعتبارت کاهش دهیم

وزیر بهداشت با اشاره به نقش موثر سازمان‌های مردم نهاد در حوزه بیماری‌ها گفت: بیماری‌های زیادی از جمله اوتیسم، ای بی و دیگر بیماری‌ها در كشور وجود دارند كه نیاز به توجه و حمایت دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌دا؛ دكتر سیدحسن هاشمی روز گذشته در سومین نشست سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت كه با محوریت حوزه درمان برگزار شد؛ ضمن بیان این مطلب گفت: در وزارت بهداشت بیشتر توجه‌امان به چهار بیماری كه در دوره‌ای به عنوان بیماری خاص شناخته شده‌اند بوده است در حالی كه بیماری‌هایی چه بسا دردناكتر و دارای مشكلات بیشتر در جامعه وجود دارند.

وزیر بهداشت گفت: بهتر است مسیر بیماری‌ها را در وزارت بهداشت تغییر دهیم و به جای این كه اداره بیماریها را مامور مدیریت بیماری‌ها كنیم، از انجمن‌های مرتبط با بیماری‌ها بخواهیم در برنامه‌ریزی‌های ما مشاركت كنند.

دكتر هاشمی گفت: اقداماتی  كه وزارت بهداشت در حوزه بیماری‌ها انجام می‌دهد، عمدتاً دولتی است و باید امكان حضور مردم و سازمان‌های مردم نهاد را برای حدود 50 تا 60 بیماری كه نیاز به توجه دارند، فراهم كرد و حوزه درمان، ساماندهی بیماری‌ها در سطح كشور را در قالب سازمان‌های مردم نهاد انجام دهد.

وزیر بهداشت یادآور شد، در حوزه دولتی و در وزارت بهداشت هرچقدر هم ادارات عریض و طویل برای درمان بیماری‌ها ایجاد كنیم، رسیدگی و رفع مشكلات بیماری‌ها مشكل خواهد بود چرا كه نیروی كافی و اعتبارات لازم وجود ندارد.

دكتر هاشمی در عین حال به وظایف سنگین معاونت درمان در اجرای طرح بزرگ تحول سلامت اشاره كرد و گفت: این معاونت با تعداد نیروهای مشخص  و با مشكلاتی كه در خصوص تامین و هزینه كرد منابع وجود دارد و با همان بستر قبلی در حال ارائه بسته‌های خدماتی در حوزه درمان در قالب طرح تحول سلامت می‌باشد.
 
دكتر هاشمی در ادامه، بازدید اخیر خود از آسایشگاه بیماران اعصاب و روان سرای احسان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این آسایشگاه مجموعه‌ای شریف 13 هزار نفر مبتلا به بیماری اسكیزوفرنی را معاینه كرده‌اند و 500 نفر از مبتلایان به این بیماری در حال حاضر در این آسایشگاه بستری هستند كه از خانواده‌های اكثر آنها نیز اطلاعی در دست نیست و بسیاری از بیماران اعصاب و روان این آسایشگاه مجهول‌الهویه هستند.

وزیر بهداشت مجدداً با اشاره به شرایط و مشكلات اقتصادی دولت و كاهش 50 درصدی اعتبارات حوزه سلامت نسبت به سال قبل تأكید كرد: اگر وزارت بهداشت می‌خواهد برای بیماران اقدامی انجام دهد باید از همین مسیر و افراد توانمندی كه خارج از وزارتخانه حتی می‌توانند یك وزارتخانه را اداره كنند، استفاده كند.

دكتر هاشمی یادآور شد: ما نمی‌توانیم در وزارت بهداشت به دلیل كاهش اعتبارات، تعهدمان را نسبت به بیماران تالاسمی، هموفیلی و كلیوی كه در 20 ماه گذشته خدمات دریافت كرده‌اند، كاهش دهیم و اگر از مسیر انجمن‌ها اقدام می‌كردیم، كار ارائه خدمات به این بیماران سهل‌تر و عملی ‌تر بود.

وزیر بهداشت در عین حال گفت: ما فرصت‌های حضور خیرین را نیز فراهم نكرده‌ایم و باید 50 نوع بیماری موجود را معرفی می کنیم تا فرصت خدمتگزاری از سوی كسانی كه می‌خواهند در این حوزه كمك نمایند، فراهم شود.

دكتر هاشمی در ادامه به نقش موثر برخی از انجمن‌ها درحوزه بیماری‌ها اشاره كرد و ضمن قدردانی از تلاش‌های دكتر صحرائیان مسئول انجمن بیماران ام اس در ساماندهی این بیماران و طراحی مراكز ارائه خدمات به این بیماران گفت: تلاش وی در متقاعد كردن نورولوژیست‌های كشور مبنی بر این كه تاثیر و ارزش داروهای تولید داخل كشور مشابه نمونه‌های خارجی است، كاهش 5 برابری هزینه های درمانی این بیماران را در پی داشته و قابل تحسین است.

وزیر  بهداشت در پایان اظهار امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیتهای خوب سازمانهای مردم نهاد بتوانیم در حوزه کمک به بیماران موفق باشیم.

انتهای پیام/
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار