توافق گروه های درگیر لیبی برای تشکیل دولت موقت

گروه های درگیر لیبی توافقی اولیه برای تشکیل دولت موقت امضا کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی،  شماری از گروه های درگیر در بحران لیبی امروز توافقی اولیه برای تشکیل دولت وحدت ملی و پایان درگیری ها در این کشور امضا کردند. 

این توافق در پی مذاکراتی که در مراکش و با نظارت سازمان ملل متحد برگزار گردید امضا شد. دولت "فجر لیبی" به ریاست "خلیفه الغویل" که طرابلس، پایتخت لیبی را تصرف کرده است و از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نمی شود در این مذاکرات حضور نداشت. برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل در امور لیبی اعلام کرد راه برای پیوستن دولت طرابلس به این توافق در آینده باز است.

به موجب این توافق، دولت وحدت ملی در لیبی به مدت یک سال و با هدف ایجاد مقدمات برگزاری انتخابات عمومی برپا خواهد شد. 

گروه "فجر لیبی" با انتقاد از طرح صلح پیشنهادی سازمان ملل، آن را خیانتی با هدف برقراری یک دیکتاتوری فاشیستی توصیف کرده است. در بیانیه ای که دولت طرابلس پیش از مذاکرات منتشر کرد آمده است: اصلاحاتی که اخیرا سازمان ملل پیشنهاد کرده، شامل درخواست های ما نمی شود.

مسئولان غربی گفته اند مذاکراتی که با نظارت سازمان ملل انجام می شود تنها امید برای پایان دادن به درگیری گروه های هم پیمان دو دولت مستقر در لیبی به شمار می رود. هم اکنون و پس از سقوط معمر قذافی، دو دولت و دو پارلمان در لیبی مستقر است. شبه نظامیان فجر لیبی سال گذشته و پس از تصرف پایتخت لیبی، طرابلس را مرکز دولت خود اعلام کردند. دولت رسمی لیبی نیز که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می شود در شهر "طبرق" در شرق این کشور مستقر است.

پیشتر شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده بود بحران لیبی راه حل نظامی ندارد. این شورا خواستار پذیرش طرح پیشنهادی سازمان ملل از سوی طرفین درگیر در بحران لیبی شده بود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار