پرز مدعی شد: هدف اصلی توافقنامه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است

رئیس سابق رژیم صهیونیستی مدعی شد طرف‌های مذاکره‌کننده در وین به دنبال توافقی هستند که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  سی‌ان‌ان ؛ "شیمون پرز،" رئیس سابق رژیم صهیونیستی، در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان مدعی شد از مذاکرات برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند.
"پرز" در ادامه ابراز امیدواری کرد توافق هسته‌ای مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی شود.

وی درباره به تعویق افتادن ضرب الاجل تا 7ژوئیه (16 تیر) گفت: به نظر من نهایت تلاش برای رسیدن به توافق صورت خواهد گرفت ، موضوع بسیار دشوارتر از آن است که کسی بخواهد آن را نادیده بگیرد یا اینکه آن را کوچک بشمارد. نباید راه حل آسانی برای آن در‌نظر گرفته شود، کلید مسئله نیز همین است. برای اطمینان یافتن از اینکه ایران هم اکنون بمب ندارد و در دهه آینده نیز بمب نخواهد داشت، تنها راه این است که یا سربازان شما در ده سال آینده همچنان آنجا حضور داشته باشند یا نظام راستی آزمایی ایجاد کنید که مشخص کند آنها از توافقنامه پیروی می‌کنند. به نظر من اکنون مسئله به ماهیت راستی آزمایی و بازرسی مربوط است. فکر نمی‌کنم رئیس جمهور آمریکا در این باره مصالحه کند. رئیس جمهور همچنان حرف‌های خود را تکرار می‌کند و می‌گوید ایران نباید به یک کشور هسته‌ای تبدیل شود. جوهر و اصل مذاکرات همین است.

مجری سی ان ان از شیمون پرز پرسید:
توافقنامه ی هسته‌ای برای اسرائیل چه معنایی دارد؟
"پرز" پاسخ داد: برای اینکه جلوی ایران در ساخت بمب گرفته شود نیاز به یک ائتلاف جهانی وجود دارد، "باراک اوباما" سخت تلاش کرد تا ائتلافی شامل چین ، روسیه و اروپای متحد ایجاد کند. اگر شما یک ائتلاف نداشته باشید نمی‌توانید با ایرانی‌ها به توافقنامه دست یابید. همچنین باید میان دو حزب در داخل آمریکا نیز ائتلاف باشد؛ اما "اوباما" توانست این ائتلاف را ایجاد کند و این یک شرط بسیار مهم است.
مجری گفت: آیا گزینه نظامی با وجود توافقنامه هسته‌ای روی میز است؟
"پرز" پاسخ داد: قرار است توافقنامه جامع جایگزین گزینه نظامی شود ، از آن حمایت کند، مگر اینکه ایرانی ها نبرد کنند یا اینکه در میانه راه، ذهن خود را تغییر دهند.
مجری از "شیمون پرز" خواست نظر خود را درباره ایران در طی هفته‌ها یا ماههای آینده بیان کند.
وی در پاسخ گفت: هنوز مذاکرات در جریان است و هر طرف از مذاکره‌کنندگان تاکتیک‌های خود را بکار می‌بندد و اظهارات خود را بیان می‌کند. به نظر من هیچ یک از طرف ها هدف اصلی را رها نکرده‌اند. هدف آمریکا این است که ایران نتواند هسته‌ای شود. فکر می‌کنم رئیس جمهور آمریکا به صراحت گفته است که اگر به این هدف اصلی دست نیابد توافقنامه را امضا نخواهد کرد.

"شیمون پرز" را پدر بمب هسته‌ای رژیم صهیونیستی می‌دانند زیرا چندین دهه پیش دستور ایجاد رآکتور هسته‌ای این رژیم را صادر کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار