همراه با مذاکرات وین/

نگاه متفاوت مقامات غربی در جریان نگارش برجام

مذاکرات هسته‌ای اکنون در بالاترین سطح خود دروین دنبال می‌شودو این روزها شاهد برگزاری جلسات فشرده تیم مذاکره‌کننده کشورمان با اعضای گروه 5+1 در سطوح مختلف به منظور دستیابی به توافق جامع هستیم، تحلیل‌های متفاوت این روزها را در گزارش پیش رو خواهیم خواند.

به‌گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی مواضع کشورهای عضو گروه مذاکره‌کننده در جهت دستیابی به منافع خود متفاوت است بر همین مبنا در گزارش پیش رو سعی بر این است طبق خبرهای منتشر شده در روزهای اخیر به مواضع برخی کشورهای عضو 1+5 و نگاه متفاوت مقامات و کارشناسان این کشورها در ارتباط با توافق جامع هسته‌ای بپردازیم. 

مذاکرات هسته‌ای اکنون در بالاترین سطح خود دروین دنبال می‌شودو این روزها شاهد برگزاری جلسات فشرده تیم مذاکره‌کننده کشورمان با اعضای گروه 5+1 در سطوح مختلف به منظور دستیابی به توافق جامع هستیم.


آقابالایی

موضع آمریکا

آمریکا باتوجه به این‌که در سیاست داخلی همچنان دچار کشمکش بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان است به نحوی که می‌توان نمود این اختلافات در بیانیه‌های مختلف دولت و پارلمان نسبت به مذاکرات هسته‌ای مشاهده کرد.

مارک تونر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: در زمان حاضر همچنان تمام تلاش ما در جهت دستیابی به بهترین توافق نامه جامع و مستحکم ممکن متمرکز است و در صورتی که به مقدار زمان بیشتری نیاز باشد، بی شک ما مذاکرات را پس از تاریخ تعیین شده نیز ادامه خواهیم داد.

وی در عین حال تصریح کرد که حرفی از تمدید طولانی مذاکرات در میان نیست.

تونر در واکنش به اظهارنظر های منفی و مخرب برخی گروه های داخلی کشورهای مذاکره کننده گفت: منافع گروهی در گرو این توافق است؛ این تنها محدود به ایالات متحده نیست؛ این موضوع در دیگر کشورهای عضو 5+1 و برخی دیگر کشورهای جهان نیز وجود داشته است و در ایران نیز به همین شکل خواهد بود.


کاخ سفید احتمال داد که مذاکرات هسته ای با ایران از ضرب الاجل اعمال شده 30 ژوئن ( 11 تیرماه ) برای رسیدن به یک توافق نهایی ، فراتر رود.

"جاش ارنست " سخنگوی کاخ سفید گفت: مذاکره کنندگان امریکایی به دلیل همین احتمال، در وین حضور دارند. 

امریکا و دیگر قدرت‌های مهم غربی سعی دارند، توافقنامه ای تاریخی با ایران را تضمین کنند که فعالیت های هسته ای ایران را درازای کاهش تحریم‌ها زیرنظر داشته باشند.

جان کری وزیر خارجه امریکا نیز قبل از آغاز دیدارش با محمد جواد ظریف در وین، گفت: موضوعات دشوار و کار سختی پیش رو داریم ولی برای دستیابی به توافق امید هست.


آقابالایی


موضع فرانسه

فرانسه نیز شاید امروزه در بحث مذاکرات هسته‌ای نقش کاسه‌داغ‌تر از آش را ایفا میکند، فابیوس می‌گوید: به پیشرفت‌هایی رسیده ایم اما این هنوز پایان کار نیست. 

وی افزود: تمام طرف ها این اصل را قبول کرده اند که در مورد هیچ چیز توافق نشده تا زمانی که درباره همه چیز توافق شده باشد. 

وی در روزهای اخیر ، از جمله شروط فرانسه در رسیدن به توافق را «محدودیت طولانی مدت بر تحقیقات و توسعه ایران بیان کرد»؛ آن هم در حالی که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز شنبه در بدو ورود به وین تصریح کرد، اگر طرف مقابل آمادگی به رسمیت شناختن حقوق مردم ایران و انجام وظایف خود را داشته باشد و زیاده خواهی نکند، حتما به توافق خواهیم رسید.

یک روزنامه فرانسوی در صفحه اول شماره روز شنبه خود در گزارشی با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 از جمهوری اسلامی به عنوان کشوری صلح طلب نام برد و نوشت:احتمال دستیابی به توافق نهایی هسته ای نسبت به گذشته افزایش یافته است.

روزنامه Direct Matin با اشاره به سخنان 'تیرل کویل' پژوهشگر موسسه روابط بین الملل و راهبردی فرانسه مبنی بر ضرورت پایان دادن به مذاکرات و رسیدن به یک توافق نهایی، مطلب خود را با این جمله به پایان برده است که ،' امضای این توافق به نفع طرفین بوده و مهم این است که همه از این مذاکرات پیش رو سربلند بیرون بیایند.'


آقابالایی


موضع آلمان

سخنان فرانک والتر اشتاین مایر درباره ایران و موفقیت مذاکرات تا این مرحله ، واکنش مثبت مخاطبان او در فضای مجازی را در پی داشت که خواستار توافق غرب با ایران شدند.

وزیر خارجه آلمان بیش از ترک وین مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی آ. ار.د آلمان انجام داد و طی آن گفت ابهامات بسیار کمی باقی مانده و با توجه با توافقاتی که در لوزان صورت گرفته با ایران به نتایج خوبی رسیده ایم.

این مصاحبه در صفحه شخصی اشتاین مایر و نیز صفحه وزارت خارجه آلمان در فیس بوک منتشر شد که موجی از اظهارنظرهای مثبت ساکنان آلمان و حمایت آنها از ایران را در پی داشت.

مردم آلمان در این پیام ها از اشتاین مایر خواستند به ایرانی ها اجازه بدهند شانس بهره مندی از دانش صلح آمیز هسته ای را داشته باشند و اینکه برای رسیدن به توافق بهتر است مواظب خراب کاری بعضی از کشور ها از جمله عربستان سعودی و هم پیمانانش باشند . برخی دیگر نیز با اشاره غیر مستقیم به رژیم صهیونیستی از دولت آلمان خواستند مانع جاسوسی از مذاکرات در هر شرایطی شود تا طرفین بتوانند به توافق نهایی دست پیدا کنند.

مهاجران ساکن آلمان هم به اشتاین مایر توصیه کردند با ایران به توافق برسد چون ایران می تواند نقش بسیار مهمی در اقتصاد ، سیاست و فرهنگ ایفا کند.

«فرانک‌والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان که کشورش در قالب گروه 1+5 با ایران مذاکره می‌کند در روزهای خیر همچنین  گفت:‌« اکنون این فرصت وجود دارد که این بحران پس از گذشت بیش از 10 سال سرانجام حل شود. آخرین مذاکرات با ظریف و کری نشان می‌دهد که هیچکس نمی‌خواهد این مذاکرات بیش از این ادامه داشته باشد و اکنون باید کاری انجام شود. هدف ما این است که آخر ژوئن پایان مذاکرات باشد. اما ممکن است که مذاکرات از سی‌ام ژوئن طولانی‌تر باشد.»

روزنامه آلمانی ولت از وزیر خارجه آلمان پرسید که آیا ممکن است که مذاکرات به شکست منتهی شود؟ و اشتاین‌مایر گفت که در صورتی که این مذاکرات به توافق منجر نشود همه ضرر خواهند کرد. مسابقه تسلیحاتی در منطقه می‌تواند پیامدهای منفی داشته باشد. ضمن اینکه جامعه جهانی هم از حل یک بحران به وسیله راهکاری سیاسی ناتوان بوده است.

وی با اعلام اینکه مخالفت ایران با بازدید از مراکز نظامی می تواند یکی از موارد مهم در به شکست منجر شدن مذاکرات باشد در عین حال گفت: ایران رئوس بیانیه لوزان را زیر سوال نبرده است و هر کدام از این رئوس موارد تشکیل‌دهنده توافق نهایی خواهند بود.

وزیر خارجه آلمان با اشاره به تمایل روسیه به حل این بحران می‌گوید: که این مسئله هم یکی از مسایل منطقه‌ایست که بدون روسیه حل نخواهد شد.

آقابالایی

دکتر روحانی
"حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی روز شنبه در ضیافت افطاری با فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی گفت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان به دنبال ساخت سلاح‌های مخرب و غیرانسانی نبوده و نیست و این ذهنیت سازی های دروغین باید برای جهانیان افشا شود." این سخنی است که بارها از سوی مسئولین جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است.

آقابالایی

نگاه کارشناسی

"حسن بهشتی پور" کارشناس مسائل هسته‌ای در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ با بیان اینکه مشکلات موجود در مذاکرات هسته‌ای قبلا هم وجود داشته و چیز جدیدی نیست، اظهار داشت: خوشبختانه امروز بسیاری از این مشکلات حل شده و برای حل کامل آن‌ها چند روزی هم این مذاکرات تمدید می‌شود، چرا که هدف دوطرف یک توافق خوب بوده و طرف ایرانی و 1+5 خواستار این هستند که به یک نقطه مشترک دست یابند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با ابراز خوشبینی به این مذاکرات، تصریح کرد: من به این مذاکرات خوشبین هستم و احتمال رسیدن به توافق را بیش از 70 درصد تخمین می‌زنند.


آقابالایی


بهشتی‌پور در ادامه با اشاره به موضع روسیه خاطرنشان کرد: روسیه در جاهایی با 1+5 هم‌نظر است، من‌جمله محدود شدن توان هسته‌ای ایران و کنترل‌ها و نظارت‌های بیشتر بر ایران، ولی در مقابل در بحث تحریم‌ها اختلاف شدیدی با 1+5 داشته و مخالف تحریم‌های فرامنطقه‌ای است و معتقد است که این تحریم‌ها به جایی نخواهد رسید و می‌بایست لغو شود. اما موضع روسیه در جهت منافع خود بوده و نه به نفع ایران و نه به نفع طرف 1+5 کاری انجام نمی‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
رضا
۱۸:۱۳ ۲۰ تير ۱۳۹۴
پیروزمندانه است
آخرین اخبار