همراه با مذاکرات وین/29

فابیوس از راه نرسیده بلندگوی معاندان را در دست گرفت

در حالی که همه طرفین حاضر در مذاکره، تلاش‌های پیگیری در جهت حصول توافق هسته‌ای دارند اقدامات فابیوس را می‌توان سنگ اندازی‌هایی در جهت مسیر توافق دانست که چه بسا منافع گروه‌های ذی نفوذ دخیل در سیاست این کشور را دنبال می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران با توجه رایزنی های هسته‌ای در وین تا کنون اطلاعات چندانی از میزان پیشرفت مذاکرات به  بیرون انتشار نیافته است رایزنی‌ها هنوز به نقطه اوج نرسیده است.

 لوران فابیوس در حالی روز گذشته وارد هتل کوبورگ شد که وی در صحبت‌های خود سه شرط لازم الاجرا را برای توافق با ایران بر می‌شمارد: محدودیت پایدار ظرفیت تحقیق و توسعه ایران، بازرسی‌های شدید از مراکز و تاسیسات ازجمله مراکز نظامی در صورت لزوم، و بازگشت خودکار تحریم‌ها در صورت خودداری ایران از عمل کردن به تعهدات خود.

کارشکنی ها در جریان مذاکرات هسته‌ای

وی در صحبت‌های روز گذشته خود می‌گوید:« در این سه شرط حق حاکمیت ایران مد نظر قرار گرفته است. این شروط هنوز مورد توافق هیچکس قرار نگرفته است اما می‌تواند اساس موافقتنامه‌ای محکم باشد که ما خواستار آن هستیم»

وزیر امور خارجه فرانسه نیز پیش از این  درباره گنجانده شدن بازرسی از اماکن نظامی ایران در توافقنامه هسته‌ای احتمالی ایران گفته بود: «بهترین توافق، اگر قادر به راستی‌آزمایی آن نباشید، فایده‌ای ندارد.»

از اتفاقات جالب توجه روز گذشته حضور مدیر کل آژانس انرژی اتمی بود تا پیش از این آمانو در محل مذاکرات هسته‌ای حضور نداشت و تنها همزمان با مذاکرات بود که دیدارهایی با او آن هم در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت می‌گرفت.

کارشکنی ها در جریان مذاکرات هسته‌ای

حضور آمانو دقایقی پس از ورود وزیر خارجه فرانسه به هتل محل مذاکرات گمانه‌های مختلفی را به ذهن می‌رساند از اینکه آیا این حضور  در راستای ابهام زدایی مسائل موجود بوده یا در جهت قانع کردن فابیوس و سایر وزرا اطلاع دقیقی در دسترس نیست تنها این نکته قابل توجه است که تا کنون در جریان مذاکرات هسته‌ای امانو هیچ گاه در هتل محل مذاکرات حضور نداشته است و اگر رایزنی هم صورت می گرفته در مقر آزانس بوده است.

در مذاکرات سوئیس نیز که فروردین ماه به صدور بیانیه‌ای در شهر لوزان منجر شد، اختلاف اصلی امریکا و فرانسه بر سر لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است به نحوی که آمریکا پیشنهاد لغو مرحله‌ای تحریم‌های سازمان ملل را در مقابل اقدامات اعتماد ساز ایران، داده بود، اما فرانسه تنها خواستار لغو نمادین تحریم های اعمال شده بوده است.

خبرها در دور پیشین مذاکرات در شهر لوزان حاکی از این مساله بود که لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به هیات فرانسوی در سوئیس تماس گرفته تا اطمینان حاصل کند امتیازات بیشتری به ایران اعطا نشده است و تاکید کرده که تحریم‌های سازمان ملل تنها زمانی لغو می‌شود که ایران توضیح کاملی در مورد ادعای  طراحی ساخت کلاهک اتمی در گذشته، ارائه دهد.

به تعبیری دیگر کشوری چون فرانسه به حمایت از برخی کشورهای موجود در منطقه در حال اعمال نقطه نظرات خود برای تاخیر یا جلوگیری از انجام هر گونه توافقند، در همین زمینه اسرائیل از طریق فرانسه و عربستان از طریق انگلستان در حال رایزنی و اعمال فشار بر گفتگو‌ها می‌باشند.

وزیر اطلاعات رژیم اسرائیل نیز پیش از این طی سخنانی از فشارهای این رژیم بر دولت فرانسه گفته است که منجر به سخت شدن مواضع پاریس در قبال توافق هسته‌ای ایران شده است. 

در حالی که همه طرفین حاضر به مذاکره تلاش های پیگیری در جهت حصول  توافق هسته ای دارند اقدامات فابیوس را می‌توان سنگ اندازی هایی در جهت مسیر توافق دانست که چه بسا منافع گروه های ذی نفوذ دخیل در سیاست این کشور را دنبال می کنند.

رژیم صهیونیستی اسرائیل بیش از سایر کشورها نگران حصول توافق است هرچند برخی کشورهای عربی هم دلهره دارند،عربستان، قطر، امارات، مصر، بحرین و اردن هریک به گونه‌ای تمام افکار و همت‌ خود را روی هم گذاشته‌اند تا بلکه این توافق به نتیجه نرسد، گویا برای کشورهای همسایه پذیرفتن هرگونه پیشرفتی برای جمهوری اسلامی ایران سنگین است.

گزارش از سوگند سلیمانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیمرغ
۱۳:۱۰ ۰۷ تير ۱۳۹۴
خدایا به سیاستمدارن ما صبر ایوب اعطا فرما
آخرین اخبار