باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

چه عواملی واقعه خونین هفتم تیر 60 را رقم زد؟/ "بهشتی مثل یک ملت بود برای ملت ما"

در هفتم تیر ماه 1360 یکبار دیگر ددمنشان جهانخوار بر قامت استوار مردان خدا از پشت خنجر کوفتند و به گمان خود کوشیدند که میدان را تهی کنند و قامت استوار ملتی را که چنین بپا خاسته است در هم شکنند؛ اما هر قطره خونی که چکید، گواه پایدار جنایت جهانخواران شد و هر مردی که در خون غلطید هزار مرد را استوارتر و مصمم‌تر راهی میدان کرد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ انقلاب نوپای اسلامی در سال 1360 یعنی حدود 3 سال بعد از پیروزی بر رژیم ستمشاهی، رویدادهای مهمی به خود دید، فرار خفت بار رجوی و بنی‌صدر، ترور نافرجام آیت‌الله خامنه‌ای، انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، انفجار نخست وزیری، درگیری‌های خیابانی مسلحانه و لطمات جنگ ناجوانمردانه که بر ملت وارد می شد، همه وقایعی بودند که مقاومت ملت ایران را به رخ جهانیان می‌کشید. 

انفجار تروریستی 7 تیر ماه 1360 از بزرگترین انفجارهای تروریستی تاریخ جمهوری اسلامی ایران است كه طی آن آیت‌الله دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی و 72 تن از مسئولان نظام كه عمدتا از اعضای حزب جمهوری اسلامی بودند ترور شده و به شهادت رسیدند. 
 
در این واقعه، یکبار دیگر ددمنشان جهانخوار بر قامت استوار مردان خدا از پشت خنجر کوفتند و به گمان خود کوشیدند که میدان را تهی کنند و قامت استوار ملتی را که چنین بپا خاسته است در هم شکنند؛ اما هر قطره خونی که چکید، گواه پایدار جنایت جهانخواران شد و هر مردی که در خون غلطید هزار مرد را استوارتر و مصمم‌تر راهی میدان کرد؛ میدانی که نیروی اهریمنی باطل در برابر حق جز شکست ره بجائی نخواهد جست.

ددمنشان جهانخوار بر قامت استوار معمار سند قانون اساسی از پشت خنجر کوفتند

**عزل بنی صدر و انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی  

در روز سه‌شنبه 30 /3 /1360 طرح عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر در مجلس شورای اسلامی بررسی و با 177 رای موافق، 12 رای ممتنع و یک رای مخالف تصویب شد و روز اول تیرماه، حضرت امام خمینی(ره) حکم عزل بنی‌صدر از مقام ریاست جمهوری را صادر کردند.
 
سازمان مجاهدین خلق(گروهک تروریستی منافقین) پس از این وقایع اعلام كرد كه فعالیت‌های این سازمان وارد فاز نظامی شده است، موج این فعالیت‌ها به قدری گسترده بود كه از مردم عادی در كوچه و خیابان تا مسئولین شاخص نظام را در بر گرفت.

در جریان حادثه انفجار مسجد ابوذر كه روز قبل از فاجعه هفتم تیر به وقوع پیوست، آیت الله خامنه‌ای از ناحیه كتف راست مصدوم شدند و رگ‌ها و اعصاب دست راست ایشان نیز قطع شد.

یک روز پس از سوء قصد به جان آیت‌الله خامنه‌ای در ششم تیر ماه 1360، در ساعت 20 و 30 دقیقه شامگاه روز یکشنبه هفتم تیر ماه 1360، جلسه‌ای در سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی واقع در سرچشمه تهران برگزار شد و بر اثر انفجار بمب نیرومندی در سالن اجتماعات دفتر این حزب، آیت‌الله بهشتی رئیس دیوان عالی كشور به همراه 72 تن از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی(وزیر، معاون وزیر، نماینده مجلس)كشور به شهادت رسیدند.

در روز واقعه، شهید بهشتی در اجلاس دفتر مركزی حزب جمهوری اسلامی همراه با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقامات دولتی از جمله معاونین وازرتخانه‌ها در حال تبادل نظر با یكدیگر در زمینه مشكلات كشور بودند.

ددمنشان جهانخوار بر قامت استوار معمار سند قانون اساسی از پشت خنجر کوفتند

حادثه هفتم تیر ،  6 روز پس از عزل بنی‌صدر از ریاست جمهوری و یك ماه قبل از فرار وی و مسعود رجوی سركرده سازمان مجاهدین خلق به فرانسه صورت گرفت، سه روز قبل از وقوع این حادثه، محمد جواد قدیری عضو كادر مركزی سازمان مجاهدین خلق و طراح اصلی انفجار مسجد ابوذر به دوستان خود با اطمینان خبر داده بود كه «روز هفتم تیر» كار یكسره خواهد شد.

وی روز ششم تیر نیز مجدداً به بعضی متهمین دستگیر شده سازمان تأكید كرده بود كه فردا یعنی روز 7 تیر 1360، كار نظام اسلامی تمام است.

در جلسه روز هفتم تیر پس از تلاوت آیاتی از كلام‌الله مجید و اعلام برنامه، شهید آیت‌الله بهشتی آغاز سخن کرد؛ بحث روز درباره تورم بود اما عده‌ای از حاضران مجلس خواسته بودند كه راجع به انتخابات ریاست جمهوری نیز بحث شود.

شهید بهشتی نیز در این زمینه سخنانی ایراد كرد که براساس نوار ضبط شده از اظهارات این شهید بزرگوار، آخرین جملات وی در لحظات قبل از انفجار چنین بود:

"ما بار دیگر نباید اجازه دهیم استعمارگران برایمان مهره سازی كنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند. تلاش كنیم كسانی را كه متعهد به مكتب هستند و سرنوشت مردم را به بازی نمی‌گیرند انتخاب شوند."

ددمنشان جهانخوار بر قامت استوار معمار سند قانون اساسی از پشت خنجر کوفتند

**عامل انفجار چه کسی بود؟

عامل انفجار هفتم تیر، فردی به نام "محمد‌رضا كلاهی" دانشجوی دانشگاه علم و صنعت بود كه پس از پیروزی انقلاب به سازمان مجاهدین خلق پیوست و با حفظ این عضویت، ابتدا عضو كمیته انقلاب اسلامی خیابان پاستور شد و بعد با هدایت سازمان، به حزب جمهوری اسلامی راه پیدا كرد. وی در حزب به عنوان مسئول دعوت‌ها برای كنفرانس‌ها و میزگردها و جلسات فعالیت داشت ضمن این که عهده دار مسئولیت حفاظت حزب نیز بود.

در روز واقعه، وی  بمب را با كیف دستی خود به داخل جلسه حزب جمهوری اسلامی واقع در نزدیكی چهار راه سرچشمه تهران انتقال داد و دقایقی قبل از انفجار، از ساختمان حزب خارج شد. پس از انفجار نیز مدتی در منزل یكی از اعضای سازمان متبوع خود مخفی و نهایتاً از طریق مرزهای غربی كشور به عراق گریخت. وی در عراق با یكی از اعضای سازمان منافقین ازدواج كرد. اما در 1370 در فهرست اعضای «مسئله‌دار» سازمان قرار گرفت، در 1372 از سازمان جدا شد و در 1373 از عراق به  آلمان گریخت.


**پیام امام خمینی(ره) در رابطه با فاجعه 7 تیر


حضرت امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت واقعه هفتم تیر و شهادت دکتر بهشتی و 72 تن از یاران انقلاب فرمودند:


 بسم الله الرحمن الرحیم

 انا لله و انا الیه راجعون

 "ملتی كه برای اقامه عدل اسلامی و اجرای احكام قرآن مجید و كوتاه كردن دست جنایتكاران ابرقدرت و زیستن با استقلال و آزادی، قیام نموده است و به خود باكی راه نمی‌دهد كه دست جنایت ابرقدرت‌ها از آستین مشتی جنایتكار حرفه‌ای بیرون آید و بهترین فرزندان راستین او را به شهادت رساند مگر شهادت ارثی نیست كه از موالیان ما كه حیات را عقیده و جهاد می‌دانستند و در راه مكتب پر افتخار اسلام با خون خود و جوانان عزیز خود، از آن پاسداری می‌كردند به ملت شهید پرور ما رسیده است، مگر عزت و شرف و ارزش‌های انسانی گوهرهای گران‌بهایی نیستند كه اسلام صالح این مكتب عمر خود و یاران خود را در راه حراست و نگهبانی از آن وقف نمودند.

 مگر ما پیروان پاكان سرباخته در راه هدف نیستیم كه از شهادت عزیزان خود به دل تردیدی راه دهیم، مگر دشمن قدرت آن دارد كه با جنایت خود مكارم و ارزش‌های انسانی شهیدان عزیز ما را از آنان سلب كند، مگر دشمنان فضیلت می‌توانند جز این خرقه خاكی را از دوستان خدا و عاشقان حقیقت بگیرند.

بگذار این ددمنشان كه جز به (من) و ماهای خود نمی‌اندیشند (یاكلون كما تاكل الانعام)، عاشقان راه خدا را از بند طبیعت رهانده و به فضای آزاد جوار معشوق برسانند. ننگتان باد ای تفاله‌های شیطان، و عارتان باد ای خود فروختگان به جنایتكاران بین المللی كه در سوراخ‌ها خزیده و در مقابل ملتی كه در برابر ابرقدرت‌ها برخاسته است به خرابكاری‌های جاهلانه پرداخته‌اید، عیب بزرگ شما و هوادارانتان آن است كه نه از اسلام و قدرت معنوی آن و نه از ملت مسلمان و انگیزه فداكاری او اطلاعی دارید.

شما ملتی را كه برای سقوط رژیم پلید پهلوی و رها شدن از اسارت شیطان بزرگ، ده‌ها جوان عزیز خود را فدا كرد و با شجاعت بی‌مانند ایستاد و خم به ابرو نیاورد نشناخته‌اید.

شما ملتی را كه معلولاتشان در تخت‌های بیمارستان‌ها آرزوی شهادت می‌كنند و یاران را به شهادت دعوت می‌كنند، نشناخته‌اید. شما كوردلان با آنكه دیده‌اید با شهادت رساندن شخصیت‌های بزرگ صفوف فداكاری در راه اسلام فشرده‌تر و عزم آنان مصم‌تر می‌شود، می‌خواهید با به شهادت رساندن عزیزانی چون شهید بهشتی و شهدای عزیز مجلس و كابینه با حربه ناسزا و تهمت‌های ناجوانمردانه حمله كردید كه آنها را از ملت جدا كنید و اكنون كه آن حربه از كار افتاد و كوس رسوائی همه‌تان بر سر بازارها زده شد در سوراخ‌ها خزیده و دست به جنایاتی ابلهانه زده‌اید كه به خیال خام خود ملت شهید پرور و فداكار را با این اعمال وحشیانه بترسانید و نمی‌دانید كه در قاموس شهادت واژه وحشت نیست.

اكنون اسلام به این شهیدان و شهید پروران افتخار می‌كند و با سرافرازی همه مردم را دعوت به پایداری می‌نماید و ما مصمم هستیم كه روزی رخش به بینیم و این جان كه از اوست تسلیم وی كنیم.

 ملت ایران در این فاجعه بزرگ 72 تن بیگناه بعدد شهدای كربلا از دست داد، ملت ایران سرافراز است كه مردانی را به جامعه تقدیم می‌كند كه خود را وقف خدمت به اسلام و مسلمین كرده بودند و دشمنان خلق، گروهی را شهید نمودند كه برای مشورت در مصالح كشور گردهم آمده بودند، ملت عزیز، این كوردلان مدعی مجاهدت برای خلق، ‌گروهی را از خلق گرفتند كه از خدمتگزاران فعال و صدیق بودند.

ددمنشان جهانخوار بر قامت استوار معمار سند قانون اساسی از پشت خنجر کوفتند


گیرم شما با دكتر بهشتی، كه مظلوم زیست و مظلوم مرد و خار در چشم دشمنان اسلام و به خصوص شما بود، دشمنی سرسختانه داشتید، با بیش از 70 نفر بیگناه كه بسیارشان از بهترین خدمتگزاران خلق و مخالف سرسخت با دشمنان كشور و ملت بودند چه دشمنی داشتید، جز آنكه شما با اسم خلق از دشمنان خلق و راه صاف كنان چپاولگران شرق و غرب می‌باشید، ما گر چه دوستان و عزیزان وفاداری را از دست دادیم،‌ كه هر یك برای ملت ستمدیده استوانه بسیار قوی و پشتوانه ارزشمند بودند، ما گر چه برادران بسیار متعددی را از دست دادیم كه (اشداء علی الكفار رحماء بینهم) بودند و برای ملت مظلوم و نهادهای انقلابی سدی استوار و شجره ای ثمربخش بشمار می‌رفتند، لكن سیل خروشان خلق و امواج شكننده ملت با اتحاد و اتكال به خدای بزرگ هر كمبودی را جبران خواهد كرد.

 ملت ایران با اعتماد به قدرت لایزال قادر متعال همچون دریائی مواج به پیش می‌رود و در مقابل ابرقدرت‌ها وتفاله‌های آنان با صفی مرصوص ایستاده است و شما درماندگان عاجز را كه در سوراخ‌ها خزیده‌اید و نفس‌های آخر را می‌كشید به جهنم می‌فرستد و خداوند بزرگ پشت و پناه این كشور و ملت است.

 اینجانب بار دیگر این ضایعه عظیم را به حضور بقیة الله ارواحنا الفداء و ملت‌های مظلوم جهان و ملت رزمنده ایران تبریك و تسلیت عرض می‌كنم.

 من با بازماندگان شریف و عزیز این شهدا در غم و سوگ شریك و رحمت واسعه خداوند رحمان را برای این مظلومان و صبر و شكیبایی رابرای بازماندگان محترم آنان از درگاه خداوند متعال خواستارم. رحمت خدا و درود بی پایان ملت بر شهدای انقلاب از پانزده خرداد 42 تا 7 تیرماه 60 و سلام و تحیت بر مظلومان جهان و مظلومان ایران در طول تاریخ."

 روح الله الموسوی الخمینی

نهم تیرماه 1360"

**دیدگاه  رهبر فرزانه انقلاب در مورد شهید بهشتی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، "مقام معظم رهبری" در مورد حادثه هفتم تیر سال 1360 گفتند: "یک جمله درباره حادثه هفتم تیر عرض کنیم و آن این است که شاید از همه ابعاد متعددی که این حادثه داشت، این بُعد جالب‌تر باشد که این حادثه، نشان داد که ضربه‌های سهمگینی از این قبیل هم حتّی نمی‌تواند به استحکام بنای جمهوری اسلامی که به ایمان و حضور مردم تکیه کرده است، خللی وارد کند. این حادثه، حادثه کوچکی نبود. چنین حادثه‌ای در هر نقطه دنیا کافی است برای فرو ریختن یک نظام. این همه اشخاص مؤثر، مهم، خوش فکرو مبارز به دست جنایت کار تروریست ها در یک لحظه از بین بروند و نظام آن را تحمل کند و از آن، وسیله‌ای برای استحکام هر چه بیش تر خود به وجود بیاورد. این چیز شگفت آوری بود. این برکت حضور و ایمان مردم، به برکت استحکام ساخت درونی نظام اسلامی بود و به فضل پروردگار، همیشه همین طور خواهد بود."


**مهمترین دلایل ترور اعضاء کلیدی نظام


دو روز بعد از فاجعه هفتم تیر، مردم برای تشییع شهدا، در میدان حسن آباد تهران جمع شدند و به سوی بهشت زهرا (س)به حركت درآمدند. شهدای پاك‏باخته در راه حق، یكی پس از دیگری بر روی دست‏‌های گرم و توان‏مند مردم به خاك سپرده می‏‌شدند و تا عصر آن روزفراموش نشدنی، 28 تن از شهیدان دفن شدند و تشییع بقیه، از جمله شهید مظلوم دكتر بهشتی، فردای آن روز با حضور پرشور مردم دنبال شد.

عامل اصلی وقوع فاجعه هفتم تیر، استكبار جهانی به سركردگی آمریكا بود. در واقع آنها وقتی نتوانستند از پیروزی انقلاب اسلامی جلوگیری كنند، به توطئه علیه جمهوری اسلامی روی آوردند. البته طرح‌های آنها از جمله حمله نظامی و شكست در صحرای طبس، كودتای نوژه، حمله نظامی صدام و ... با شكست مواجه شد.

 انفجار دفتر حزب جمهوری معلول عوامل چندی بود كه از دیگر عوامل این فاجعه می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

 بركناری بنی صدر از فرماندهی كل قوا و ریاست جمهوری؛ حركت مسلحانه منافقین؛ رخنه و نفوذ منافقین در نهادها، احزاب و ارگان های اسلامی و انقلابی؛ كوتاهی در حفاظت از مسئولین و شخصیت های نظام؛ تاثیر تبلیغات سوء و سانسور فكری بر روی اعضاء و هواداران گروهك های محارب؛ قاطعیت، صراحت و سازش ناپذیری مسئولین و شخصیت های خط امامی؛ پیروزی های ایران در جنگ تحمیلی؛ موفقیت‌های خط امام در عرصه سیاسی كشور.



ددمنشان جهانخوار بر قامت استوار معمار سند قانون اساسی از پشت خنجر کوفتند


گرچه نام معمار دستگاه قضایی کشور با واژه‌ مظلومیت پیوندی ناگسستنی دارد، اما این راست قامت جاودانه‌ تاریخ و این ملت برای ملت ما، همان مردی است که خار چشم دشمنان شد و در نهایت، مظلومانه از این زمین خاکی جدا شد.

وی در سفر به آسمان‌ها، کوله‌باری از اندیشه‌های ناب و قلبی که هر لحظه برای خدمت به مردم می‌تپید را با خود به هم‌راه برد و اکنون آثار ارزشمند این شهید گران‌قدر است که می‌تواند چراغ راهی باشد برای هر یک از ما در مسیر رسیدن به اعتلا و پیشرفت...

وی که خود را «شیفتگان خدمت نه تشنگان قدرت» معرفی کرده است، جان خود را نیز در همین راه خالصانه اهدا کرد تا بدانیم که لذت خدمت را حتی با شیرینی قدرت نمی توان درک کرد و اینجاست که باید با خدمت صادقانه، حلاوت زندگی را به معنا نشست.


اسامى شهداى فاجعه 7 تیر
 
_آیت الله دكتر سید محمد حسینى بهشتى - رئیس دیوان عالى كشور

_رحمان استكى - نماینده مردم شهر كرد

_دكتر سید محمد باقرى لواسانى - نماینده مردم تهران 4

_دكتر سید رضا پاك نژاد - نماینده مردم یزد

_علیرضا چراغ زاده دزفولى - نماینده مردم رامهرمز

_حجت الاسلام غلامحسین حقانى - نماینده مردم بندرعباس

_حجت الاسلام محمد على حیدرى - نماینده مردم نهاوند 

_حجت الاسلام سید محمد تقى حسینى طباطبائى - نماینده مردم زابل

_عباس حیدرى - نماینده مردم بوشهر

_دكتر سید شمش الدین حسینى نائینى - نماینده مردم نائین

_سید محمد كاظم دانش - نماینده مردم شوش و اندیمشك

_على اكبر دهقان - نماینده مردم تربت جام

_دكتر عبدالحمید دیالمه - نماینده مردم بوشهر

_حجت الاسلام دكتر غلامرضا دانش آشتیانى - نماینده مردم تفرش و آشتیان

_حجت الاسلام سید فخر الدین رحیمى - نماینده مردم ملاوى لرستان

_سید محمد جواد شرافت - نماینده مردم شوشتر

_میر بهزاد شهریارى - نماینده مردم رودباران

_حجت الاسلام محمد حسین صادقى - نماینده مردم درود و ازنا

_دكتر قاسم صادقى - نماینده مردم مشهد

_حجت الاسلام سید نور الله طباطبائى نژاد - نماینده مردم اردستان

_حجت الاسلام حسن طیبى - نماینده مردم اسفراین

_سیف الله عبدالكریمى - نماینده مردم لنگرود

_حجت الاسلام عبدالوهاب قاسمى - نماینده مردم سارى 24

-حجت الاسلام عماد الدین كریمى - نماینده مردم نوشهر

_حجت الاسلام محمد منتظرى - نماینده مردم نجف آباد

_عباسعلى ناطق نورى - نماینده مردم نور

_مهدى نصیرى لارى - نماینده مردم لارستان 

_حجت الاسلام على هاشمى سنجانى - نماینده مردم اراك

_دكتر حسن عباسپور - وزیر نیرو

_دكتر محمد على فیاض بخش - وزیر مشاور و سرپرست سازمان بهزیستى كشور

_دكتر محمود قندى - وزیر پست و تلگراف و تلفن

_موسى كلانترى - وزیر راه و ترابرى

_دكتر جواد اسد الله زاده - معاون بازرگانى خارجى وزارت بازرگانى

_عباس ارشاد - معاون دفتر آموزش سازمان بهزیستى

_مهدى امین زاده - بازرگانى داخلى وزارت بازرگانى

_محمد صادق اسلامى - معاون پارلمانى و هماهنگى وزارت بازرگانى

_مهندس محمود تفویضى زواره - معاون وزارت راه و ترابرى

_دكتر هاشم جعفرى معبرى - معاون امور مالى وزارت بهدارى

_ایرج شهوارى - معاون وزارت آموزش و پرورش

_ عباس شاهوى - معاون وزارت بازرگانى

_دكتر حسن عضدى - معاون وزارت فرهنگ و آموزش عالى

_على اكبر فلاح شورشانى - معاون ادارى و مالى وزارت آموزش و پرورش

_حبیب الله مهمانچى - معاون امور پارلمانى و هماهنگ وزارت كار

  _غلامعلى معتمدى - معاون رفاه تعاون وزارت كار

_سید كاظم موسوى - معاون وزارت آموزش و پرورش

 _حسن اجاره دار (حسنى ) - عضو شوراى مركزى حزب جمهورى اسلامى و سردبیر نشریه عروة الوثقى

_عباس ابراهیمیان - عضو حزب جمهورى اسلامى

_حجت الاسلام على اكبر اژه اى - عضو دفتر سیاسى حزب جمهورى اسلامى

_على اصغر آقازمانى - عضو حزب جمهورى اسلامى

_ محمود بالاگر - عضو حزب جمهورى اسلامى

_حسن بخشایش - عضو حزب جمهورى اسلامى

_ محمد پور ولى - عضو حزب جمهورى اسلامى

_رضا ترابى - عضو حزب جمهرى اسلامى

_مهندس مهدى حاجیان مقدم - مسئول آموزش واحد مهندسین حزب جمهورى اسلامى

_محمد خوش زبان - عضو حزب جمهورى اسلامى

_على درخشان - عضو شوراى مركزى حزب جمهورى اسلامى

_جواد سرافراز - عضو شوراى مركزى حزب جمهورى اسلامى

_حجت الاسلام حسین سعادتى - عضو حزب جمهورى اسلامى (مسئول آموزش شهرستانها)

_حبیب الله مهدى زاده طالعى - عضو حزب جمهورى اسلامى

 _سید محمد موسوى فر - عضو حزب جمهورى اسلامى

_محسن مولائى - عضو حزب جمهورى اسلامى

  _جواد مالكى - عضو شوراى مركزى حزب جمهورى اسلامى

_حجت الاسلام عبدالحسین اكبرى مازندرانى ساوى - عضو هیاءت پنچ نفره كشاورزى منطقه مازندران

_مهندس حسین اكبرى - مدیر عامل بانك كشاورزى

_مهندس هادى امینى - عضو واحد مهندسین حزب مهندسین اسلامى

_سید محمد پاك نژاد - عضو هیاءت مدیره چوب و كاغذ

 _محمد رواقى - مدیر شركت فرش ایران

_مهندس توحید رزمجومین - عضو هیئت مدیره گروه صنعتى ملى

_على اكبر سلیمى جهرمى - دبیر كل سازمان امور ادارى و اسستخدامى

_جواد سرحدى - مدیر عامل سازمان تعاون مصرف شهر و روستا

_محمد حسن محمد عینى

_حبیب مالكى - فرماندار ایرانشهر

_مهندس محمد على مجیدى - مشاور عمرانى وزارت كشور



**خصوصیات اخلاقی شهید بهشتی


شهید بهشتی انسان جامع و وارسته ای بود كه به آموختن اكتفا نكرد، بلكه عمل كردن را سرلوحه كار خویش و لازمه آموختن قرار داد و قله های كمال را با دو بال علم و عمل فتح كرد و موفقیت او نیز مرهون هماهنگی بین این دو مهم بود؛ چرا كه ناهماهنگی بین علم و عمل چه بسا انسان را از رسیدن به ساحل خوشبختی محروم می سازد و در گرداب نیستی می افكند. صفحه صفحه زندگی این رادمرد فرزانه، حاكی از ایمان و ایثار و اخلاص است و بدین سبب حیات سبزش برای عصرها و نسل ها آموزنده خواهد بود.

**تواضع شهید بهشتى

یكی از خصیصه های اخلاقی شهید بهشتی تواضع و فروتنی است كه از صفات پسندیده و سفارش شده، در اسلام است. نخست وزیر شهید محمدجواد باهنر درباره فروتنی این بزرگوار چنین گفته است: "خصلت های ایشان ممتاز بود. ایشان در عین آن متانت و ابهتی كه داشت ـ به لحاظ آن مقام و شخصیت ـ در عین حال، حالت تواضع و برخورد بسیار مؤدبانه اى، پر از احساس و عاطفه همراه با روان شناسی اصیل ژرف اسلامی داشتند. جلسات ایشان معمولاً همراه با صفا و نشاط بود و صداقت كاملی كه در قضاوت ها و اظهار نظرهایشان به چشم می خورد، اعتماد می آورد و اطمینان می بخشیدگ.

**حق پذیری شهید بهشتى

یكی از صفات شهید بهشتى، آن عالم ژرف اندیش، پذیرفتن حق بود، حتی اگر به ضرر او تمام می شد. همین كه می فهمید سخنی حق است، آن را می پذیرفت و این بیانگر صفای روح آن اسوه اخلاق است. مرحوم آیت اللّه ربانی املشی در این باره چنین می گوید: " از بین همه خاطرات یك خاطره را، كه حاكی از روح بلند و ایمان قوی و حق طلبی و حق گویی او بود، هرگز فراموش نمی كنم. روزی یكی از دوستان ایشان در حضورش درباره بنی صدر مطالب انتقادآمیزی می گفت كه خلاف واقع بود. شهید بهشتی فورا به او اعتراض كرد و گفت که این مطلب را من می دانم. به این صورت كه شما می گویید نیست. این خاطره از این جهت كه حاكی از اخلاق اسلامی شهید بهشتی بود به گونه ای كه در هیچ حال از حق نمی گذشت اگر چه به ضرر او باشد، برای من فراموش نشدنی است. چه خوب است كه مردم ما این حالات برجسته را در این رجال و شخصیت های دینی ببینند و از آنان درس زندگی اسلامی بیاموزند."

**نظم و انضباط شهید بهشتى

یكی از ویژگی های اخلاقی شهید بهشتى، نظم بود. اگر نگاهی كوتاه به زندگی ایشان داشته باشیم تمام زندگی اش مشحون به نظم است و موفقیت چشم گیرش بیشتر در گرو نظم بوده و بدین وسیله این مسیر را با افتخار پیموده است. همسر ایشان در این باره می گویند: گمرحوم دكتر بهشتی بسیار منظم بودند. هر چند ایشان یك مرد سیاسی بودند و در جلسات زیاد شركت می كردند، چیزی كه من از وی به یاد دارم این است كه امكان نداشت دیرتر از موقع مقرر در جلسه ای حاضر شود و به هر وسیله ای كه بود در ساعت مقرر خود را به محل مورد نظر می رساندند.»"شهید بهشتی می گفت: گما تا در كارهای مان نظم نداشته باشیم، نمی توانیم كارهای مملكت را پیش ببریم".

**بردباری شهید بهشتى

یكی از صفات پسندیده شهید بهشتی(ره)، صبر در مقابل ناملایمات بود. هر گاه با مشكلی مواجه می شد، عصبانی نمی شد؛ بلكه با صبر و متانت آن را حل می كرد. همسر ایشان درباره بردباری آن استوانه اخلاق و پاكی چنین گفته است: "من خصوصیتی را كه از ایشان در مدت 29 سال زندگی دیدم، ملایمت و صبر بود. ایشان به قدری صبر و ملایمت و متانت به خرج می داد كه انسان را خجالت زده می كرد. در سرتاسر زندگی این مرد مبارز و باتقوا یك مورد حتی عصبانیتی بی مورد به یاد ندارمگ.

**شهید بهشتی و نحوه برخورد در خانه

كمك به همسر در كارهای منزل و نظارت بر رفتار و فرزندان، یكی از خصلت های امامان معصوم است. شهید بهشتی از این خصلت پسندیده بهره مند بود. او در منزل شریكی دل سوز برای همسرش بود. همسرش در این باره می گوید: "ایشان در كارهای خانه به من كمك می كردند و خرید لوازم مورد نیاز، رسیدگی به باغچه ها و گاهی شستن ظروف آشپزخانه از جمله كارهایی بود كه ایشان در منزل انجام می دادند. به درس بچه ها رسیدگی جدی می كردند. از وضع درس و مشكلات شان می پرسیدند و به آن ها كمك می كردند. در منزل اسراف و استفاده بی مورد و بی حد و حصر كم تر مشاهده می شد و این مدیون نظارت ایشان بر امور منزل بود."

**باغبانی بیدار

در میان شب های یأس و ترس هم چون ستاره ای درخشید و نور پاشید. در برهه ای تاریك از زمان، هم چون آبشاری از خوبی ها سرازیر شد و به شستشوی اندیشه ها پرداخت. در خشكسالی ایمان و اعتقاد، چون باران رحمتی باریدن گرفت و سبزه ها را رویاند. در دوران تیره ستم كه جامعه در خواب هلا كت و حقارت فرو رفته بود، صدایی آرام، طنین انداز شد و به بیدارسازی خفتگان غفلت زده همت گماشت. در فصلی كه جز گیاهان هرز بی اعتقادی چیزی نمی رویید، او هم چون باغبانی بیدار آمد و در كنار باغچه اندیشه های سبز، جویی از معارف جاری كرد و به كالبد جامعه روحی دیگر بخشید.

**خدمت به نسل جوان

در دورانی كه سردمداران وابسته به غرب بر آن بودند كه جامعه اسلامی ایران را به یك جامعه مادی غربی تبدیل كنند و مردم را به سوی مسائل مادی سوق دهند و با این اقدام حساب شده استعمار، میان مردم و مذهب فاصله ایجاد كنند و با گذشت زمان دین را نیز به دست فراموشی سپارند و از انسان یك موجود مادی محض بسازند، دكتر بهشتی با همكاری دكتر باهنر در بخش برنامه ریزی كتاب وزارت آموزش و پرورش به تهیه و تدوین كتاب های تعلیمات دینی برای مدارس اقدام كرد. او از این طریق فكر دینی و آشنایی با قرآن را وارد كتب درسی نمود و با این كار نگذاشت گرد غربت بر روی گران بهاترین تحفه الهی به بندگانش، بنشیند و نسل جوان را با فرهنگ غنی اسلام آشنا ساخت و به آنان آموخت كه پیمودن راه كمال در سایه عمل به دستورهای دین است و كتاب عظیم قرآن نیز مفتاح معارف در همه عصرهاست. آری آیت اللّه بهشتی با چنین خدمت مهمی به نسل جوان و نوجوان، مانع آن شد كه فرهنگ بی پایه غرب، جای مكتب انسان ساز اسلام را بگیرد و با نوشتن مطالب آموزنده ای از قرآن و احادیث و گنجاندن آن ها در كتاب های درسى، روح دین داری را در نهال های نورسته جامعه زنده كرد و با این روش جوانان را به سوی اسلام هدایت كرد.

**مظهر عدالت علوى

پس از استقرار جمهوری اسلامى، حضرت امام خمینی(ره) مسئولیت دیوان عالی كشور را كه بالاترین مقام قضایی كشور است، در اسفندماه 1358 به دست با كفایت آیت اللّه بهشتی سپرد تا برای این تشكیلات حیاتی كه نقش مهم و تعیین كننده ای در جامعه دارد، با درك و درایت والای ایشان برنامه نو و دقیق فراهم گردد و عدل و قسط در جامعه رواج یابد. ایشان نیز در طول مدت این مسئولیتِ خطیر و شریف، منشأ خیر و خدمت بود و امور قضایی كشور را سر و سامان داد و انسجام بخشید و برای اسلامی كردن و اجرای كردن احكام اسلام، فعالیت های گسترده ای در این تشكل انجام داد و با به كارگیری قُضات عادل و عالم، نظام قضایی را دگرگون ساخت. آن همه تلاش بی وقفه او در این قوه فراموش نشدنی است و به راستی كه او مظهر عدالت علوی بود.

**تندیس مظلومیت

شخصیت استثنایی آیت اللّه دكتر بهشتى، این فرزانه فاضل، تا هنگامی كه در قید حیات بود، هم چنان غریب و ناشناخته مانده بود. البته نمرودیان زمان او را خوب شناختند و به خوبی می دانستند كه او یكی از اركان این نظام مقدس اسلامی است و نقش مهم و تعیین كننده ای در تداوم بخشی به اهداف انقلاب اسلامی دارد. چون وجود او را مانعی در راه رسیدن به اهداف شوم شان می دیدند، لذا برای نیل به مقاصد شوم شان نخست اقدام به ترور شخصیت او نمودند و او را ابراهیم گونه در آتش سوزان تهمت ها افكندند.

ددمنشان جهانخوار بر قامت استوار معمار سند قانون اساسی از پشت خنجر کوفتند

**اندیشه سیاسی شهید بهشتى

اندیشه و مشی سیاسی و اجتماعی شهید مظلوم بهشتی ناشی از ایدئولوژی اسلامی و نحوه برداشت او از تعالیم اسلام بود. او را باید یك عالم اسلام شناس و یك مصلح روحانی دانست كه به شیوه صددرصد اسلامی و بدون دنباله روی از غرب یا التقاط میان اسلام و شیوه های غربى، طالب اصلاح جامعه بود. او می اندیشید كه اسلام، هم دین است و هم دولت؛ هم ایدئولوژی است و هم نظام حكومت؛ هم دین است و هم زندگى. بنابراین، وی عالمی ربانی بود از تبار ابوذر و عمار، كه آرزو داشت اسلام در همه ابعادش از جمله بُعد سیاسى، مجددا در جامعه اسلامی و در جهان اجرا شود و به عنوان مكتبی كامل و تفكری مستقل از گرایش های شرقی و غربى، و نیروی جداگانه در عرصه جهانی حضور داشته باشد.

**شهید بهشتى، معمار بزرگ تفكر انقلابى

شهید مظلوم دكتر بهشتی را می توان یكی از معماران بزرگ تجدید بنای تفكر انقلابی و تشكیلاتی انقلاب اسلامی ایران به شمار آورد؛ زیرا در زیر لوای رهبری امام امت به هدایت انقلاب پرداخت و آن را از انحراف و انزوا یا توقف و ركود محفوظ داشت و سرانجام در همین راه خون پاكش برای تداوم بخشیدن به انقلاب و رسوا كردن چهره اهریمنان و منافقان، بر زمین ریخت و روح پاكش به آسمان پرواز كرد. یادش جاودانه باد.

**تشویق مبلغان به فراگیری زبان های خارجى

بدون شك فراگیری زبان های خارجی برای روحانیان كه عهده دار رسالتی بزرگند، امری حیاتی و ضروری است؛ به ویژه در این برهه كه به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) جهان تشنه اسلام ناب محمدی(ص) است، آموختن زبان های خارجى، كاری لازم و یكی از ابزارهای صدور اسلام و انقلاب به جهان شمرده می شود و از این طریق باید اسلام را از مرزها بیرون برد و پیام روح بخش آن را به گوش جهانیان رساند. دكتر بهشتی كه از مبلغان و مدافعان اسلام ناب بود، با توجه به فعالیت های فراوان، سه زبان عربى، انگلیسی و آلمانی را فرا گرفت و همواره طلاب را به یاد گرفتن زبان تشویق و ترغیب می كرد و خودش نیز زبان انگلیسی درس می داد تا روحانیان علاوه بر آشنایی با زبان، با جوامع و فرهنگ های مختلف آشنا گردند و بهتر بتوانند اسلام را به دنیا معرفی كنند. 

**صلابت شهید بهشتی 

شهید بهشتی، این فرزند راستین امیرمؤمنان علی علیه السلام ، با آن همه تعبّد به خداوند، صفای باطن، پاكی روح و فداكاری گسترده ای كه در مورد امت مسلمان داشت، دشمن سرسخت معاندان اسلام و مسلمانان بود. شهید بهشتی در یكی از سخنرانی هایش می گوید: "ما زیر بار سختی ها، مشكلات و دشواری ها قد خم نمی كنیم. ما راست قامتان جاودان تاریخ خواهیم ماند. تنها موقعی سرپا نیستیم كه یا كشته شویم یا زخم بخوریم و بر خاك بیفتیم و در غیر این صورت، هیچ قدرتی نمی تواند پشت ما را خم كند".
 
**متانت و فروتنی شهید بهشتی 

همسر شهید بهشتی نقل می كند: "چیزی كه در 29 سال زندگی مشتركمان دیدم، ملایمت و صبر ایشان بود. به قدری صبر و متانت و خون سردی به خرج می داد كه انسان را خجالت زده می كرد. در سراسر زندگی مشتركمان به یاد ندارم این مرد مبارز و باتقوا لحظه ای عصبانیت بی مورد داشته باشد. رفتار و منش دكتر به گونه ای بود كه با اعضای خانواده و فرزندان یك الفت و دوستی برقرار كرده بود".

وی در جایی دیگر می گوید: "در سفری كه به كاشان رفته بودیم، شهید بهشتی بعد از سخنرانی وقتی می خواستند سوار ماشین شوند، یكی از پاسدارها خواست در خودرو را ببندد كه نزدیك بود دست پیرمردی لای در برود. دكتر پیاده شدند و دست آن مرد سالخورده را بوسیدند و حلالیت طلبیدند و دوباره سوار ماشین شدند".

ددمنشان جهانخوار بر قامت استوار معمار سند قانون اساسی از پشت خنجر کوفتند


** مهم‌ترین دستاورد شهید بهشتی اداره مدبرانه مجلس خبرگان در شکل‌گیری قانون اساسی بوده است

محمدجواد حق‌شناس از فعالان سیاسی و عضو حزب اعتماد ملی با بیان اینکه شهید بهشتی بزرگمردی از تبار اندیشمندان، مدیران و تئوری‌پردازان جمهوری اسلامی است، می گوید: اندیشه‌ها و رفتارهای سیاسی‌ شهید بهشتی با وجود عمر کوتاهی که این شهید بزرگوار بعد از انقلاب اسلامی داشت، تا امروز همچنان اثربخش بوده است.

وی ادامه می دهد: مهم‌ترین دستاورد شهید دکتر بهشتی اداره مدبرانه و مدیرانه مجلس خبرگان در شکل‌گیری قانون اساسی بوده است که امروز به عنوان سند ملی شناسایی می‌شود.

عضو حزب اعتماد ملی با بیان اینکه شهید بهشتی دارای دو وجه شخصیتی متمایز بوده است، تصریح می کند: شهید بهشتی در روزی که به شهادت رسید به عنوان رئیس قوه قضاییه و شورای عالی قضایی و همچنین دبیرکل حزب جمهوری اسلامی قرار داشت و در محل حزب که گفته بود "حزب معبد من است" به شهادت رسید.

به گفته حق‌شناس، 34 سال است که بعداز پیروزی انقلاب اسلامی، نظام اسلامی به برگزاری بزرگداشت آیت‌الله بهشتی پرداخته و به عنوان روز قضایی و هفته قضایی بزرگداشتی را برگزار کرده‌است اما هیچگاه در این سال‌ها سازوکاری که باید شکل می‌گرفت تا احزاب در جهت پیشبرد اهداف جامعه و حدفاصل جامعه و حکومت قرار بگیرند، شکل نگرفت.

وی تصریح میکند: شاید تعطیلی حزب جمهوری اسلامی، نگاه‌های محدود و در حد برگزاری گرامیداشت شهید بهشتی و خانواده شهیدان هفتم تیر باعث این امر شد که البته نگاه شخصی هم به این مسئله دامن زد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار