همه‌ی قطارها تا پایان سال به سامانه کنترل هوشمند مجهز می شود

معاون فني و زيربنايي شرکت راه‌آهن گفت : 100 درصد نصب و طراحي سامانه کنترل هوشمند با دانش بومي انجام شده است و تا پايان سال سامانه کنترل هوشمند در همه لوکوموتيوها نصب مي شود.

به گزارش حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، معاون فني و زيربنايي شرکت راه‌آهن گفت : 100 درصد نصب و طراحي سامانه کنترل هوشمند با دانش بومي انجام شده است و تا پايان سال سامانه کنترل هوشمند در همه لوکوموتيوها نصب مي شود.

سعيد محمدزاده اظهار داشت : با راه اندازي اين سامانه چنانچه لوکوموتيوي بخواهد از چراغ قرمز عبور کند به صورت خودکار متوقف مي‌شود يا زماني که به ايستگاه نزديک مي‌شود اگر سرعت ان بالا باشد به 30 کيلومتر در ساعت کاهش مي‌يابد و اين سامانه موجب ايمني بالا در قطارهاي موجود شبکه ريلي مي‌شود.

محمدزاده گفت : نصب و راه اندازي هريک از اين سيستم‌ها پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارد که متخصصان داخلي ما توانستند به شکل مطلوبي پياده‌سازي کنند.

وي افزود : اين سامانه که سال 85 يا 86 قرارداد اجرايي آن منعقد شده بود به دلايل بسياري از جمله نبود نقدينگي به کندي جلو رفت اما سال هاي 92 و 93 به شدت اين پروژه پيگيري و در مسير تهران-مشهد بهره‌برداري شد ، همچنين کار تجهيز کل شبکه ريلي به سامانه کنترل هوشمند نيز آغاز شده و در حال حاضر در مسير بافق تا بندرعباس 22 ايستگاه به ان مجهز شده است.

محمدزاده گفت : کار بسيار سنگين و سختي براي تجهيز اين 22 ايستگاه در مسير بافق - بندرعباس انجام شد که بيش از يک سال زمان برد و در ديگر مناطق نيز همکاران ما سخت مشغول کار هستند و هدف اين است پس از علائمي کردن مسيرها سيستم کنترل هوشمند زميني نصب و همزمان اين سيستم در لوکوموتيوها نيز راه اندازي شود.

وي افزود : هدفگذاري در حوزه ريلي ، افزايش ظرفيت در بخش‌هاي باري و مسافري ، ارتقاي ايمني و افزايش رضايتمندي است که با اين 4 محور پروژه‌هايي تعريف شد.

محمد زاده با بيان اينکه يکي از محورهايي که در برنامه‌ريزي‌هاي راه‌آهن در دو سال آخر در نظر گرفته شد ، هم‌خواني برنامه‌ريزي‌ها با طرح جامع ريلي است ، اظهار داشت : براي بهره‌گيري بيشتر از شبکه ريلي موجود چند راه‌آهن راهکار اساسي از جمله بازگشايي ايستگاه‌ها ، دو خطه کردن خطوط و استفاده از سيستم کنترل هوشمند در دستور کار راه آهن است.

محمدزاده بازگشايي ايستگاه‌ها در مسير‌هاي تک خطه را يکي از کارهاي بسيار سخت و پيچيده براي افزايش ظرفيت بخش ريلي برشمرد و گفت: در اين حوزه به سه عمليات روسازي ، زيرسازي و ساختمان نياز است و علاوه بر اين علائمي کردن خطوط ايستگاه‌ها نيز بايد صورت بگيرد كه دشوار است و در زمان علائمي‌ کردن خطوط ، دو ايستگاه مجاور بايد تعطيل شود.

وي افزود : تمام پروژه‌هاي ريلي در راه‌آهن ارزيابي شده و ميزان پيشرفت آن و همه جزئيات شبکه ريلي کشور مشخص است به گونه‌اي که مي‌توان مشاهده کرد کدام ايستگاه‌ چه علائمي و چند ايستگاه ساختمان آماده دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار