اردوغان: اجازه نمی‌دهیم کردها در سوریه کشور مستقل تشکیل دهند

رئیس‌جمهور ترکیه به فعالیت نیروهای پیش‌مرگ کرد در شمال سوریه اشاره کرد و گفت آنکارا اجازه نمی‌دهد کردها کشوری مستقل تشکیل دهند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پرس تی وی؛ "رجب طیب اردوغان،" رئیس‌جمهور ترکیه، در مراسم افطاری هلال احمر این کشور اعلام کرد: ما هرگز اجازه نمی‌دهیم کشوری در شمال سوریه یا جنوب ما ایجاد شود. ما به هر قیمتی به مبارزه خود علیه این مساله ادامه می‌دهیم. کردها می‌خواهند ساختار جمعیتی منطقه را تغییر دهند و ما چشمانمان را بر روی این موضوع نخواهیم بست.

اقلیتی کرد در ترکیه زندگی می‌کنند و آنکارا همیشه از پیشرفت کردها در سوریه ابراز ناراضی کرده است. مقامات ترکیه نگران هستند این پیشروی‌ها احساسات جدایی‌طلبانه را بین شهروندان کرد شعله‌ور کند. آنکارا بارها نسبت به تسلط نیروهای مردمی کرد در شمال سوریه ابراز نگرانی کرده است. ترکیه شبه‌نظامیان کرد را به تلاش‌ برای پاکسازی قومی در منطقه با هدف تغییر تعادل جمعیتی به نفع کردها متهم می‌کند.

رئیس‌جمهور ترکیه کشورهای غربی را به حمایت از آنچه "کردهای تروریست" می‌نامد، متهم کرد و گفت: این حمایت‌ها و درگیری‌ها مرزهای ترکیه را نیز تهدید خواهد کرد.

"اردوغان" در واکنش به اتهام‌هایی علیه ترکیه مبنی بر اجازه به داعش‌ برای عبور از خاک ترکیه برای حمله به کوبانی گفت: هیچ کس حق ندارد ما را با تروریسم در یک جبهه قرار دهد. ما به شدت این حمله را محکوم می‌کنیم. ترکیه بلافاصله پس از این حمله میزبان تمام سوری‌های زخمی بود و 130 زخمی برای درمان راهی بیمارستان‌های ما شدند. برخی می‌خواهند با اتهاماتی که پایه و اساس ندارد مردم ما را تحریک کنند.

وی در ادامه افزود: نمی‌توان آنچه را که سوریه و عراق شاهد آن است صرفا با عوامل داخلی تفسیر کرد. ما شاهد تلاش‌هایی برای ترسیم آینده تمام منطقه از جمله کشورمان هستیم که این امر از طریق طرح‌هایی که با تاریخ منطقه و ساختار جوامع آن مغایرت دارد صورت می‌گیرد.
یگان‌های حمایت مردمی که از سوی ائتلاف هوایی ضد داعش حمایت می‌شوند، توانسته‌اند به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در مقابل داعش دست یابند.

آنکارا سالهای متوالی با حزب کارگر کردستان – پ‌ک‌ک- درگیری و اختلاف نظرات عمیق داشته است. این حزب از دهه 80 میلادی تلاش کرده است در منطقه کردنشین ترکیه اعلام استقلال کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار