رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از دستگیری "ر-ح" سرشبکه باند مافیایی مواد مخدر و سلاح و مهمات در کرج خبر داد و گفت: این فرد نزدیک ۱۰۰ تن مواد را در منطقه ترانزیت کرده که حدود ۲۱ تن آن در ایران کشف شد.

دستگیری سرشبکه مخوف باند مافیایی/ قتل، ترانزیت سلاح و 100 تن مواد مخدر در پرونده متهمبه گزارش خبرنگار حوزه حوادث گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سردار علی مؤیدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا صبح امروز در نشست خبری به فعالیت‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر در عرصه بین‌الملل پرداخت و اظهارداشت: خوشبختانه پلیس جمهوری اسلامی درحوزه بین‌الملل همکاری خود را با کشورهای همجوار تشدید کرده و به صورت آنلاین و لحظه‌ای این همکاری را ادامه داده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به انجام 3 کار بین‌المللی در 3-2 ماه گذشته پرداخت و گفت: اولین کار بزرگ که چیزی شبیه به پرونده تمساح خلیج است و چه بسا بزرگتر از آن، چند روز گذشته کشف شد.

سردار مؤیدی به تشریح جزئیات این دستگیری پرداخت و گفت: با همکاری پلیس امارات، فردی ایرانی‌الاصل که شبکه بزرگی در امر ترانزیت مواد مخدر در منطقه داشت و با اسامی جعلی مبادرت به این امر می‌کرد شناسایی و دستگیر شد.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: با همکاری پلیس امارات و پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران به صورت تخصصی بر روی این امر متمرکز شدیم و توانستیم «ر-ح» سر شبکه 34 ساله این باند را در ماه گذشته در کرج دستگیر کنیم.

سردار مؤیدی بیان داشت: این فرد یک مجرم حرفه‌ای در امر ترانزیت مواد مخدر بوده است و ما در چند سال گذشته از افراد این شبکه حدود 21 تن مواد مخدر را کشف کردیم؛ همچنین اموال بسیار زیادی از این شبکه کشف شد و تعداد زیادی نیز دستگیر شدند.

وی به جزئیات دستگیری این شخص پرداخت و گفت: این فرد در حالیکه مسلح به سلاح بود غافلگیر شد و توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر و با همکاری پلیس کرج دستگیر شد و در اختیار مراجع قضایی قرار گرفت.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تصریح کرد: این فرد سوابقی در حوزه وزارت اطلاعات دارد و به عنوان فرد حرفه‌ای نزدیک به 100 تن مواد را در منطقه ترانزیت کرده است که 21 تن آن را تاکنون کشف کرده‌ایم؛ این فرد به اتهام قتل نیز تحت پیگرد بوده و سابقه در یکی از استانهای کشور را نیز دارد.

این مقام انتظامی گردش مالی این فرد را ده‌ها میلیارد تومان عنوان و اظهارداشت: یک فقره چک که از این فرد کشف شد مبلغ 200میلیارد تومان بر روی آن نوشته شده بود.

سردار مؤیدی ادامه داد: این فرد همگام دستگیری 50 گوشی تلفن همراه داشته و این نشان از حرفه‌ای بودن او بود.

وی به دیگر فعالیتهای این فرد دستگیر شده در امر ترانزیت سلاح و مهمات عنوان کرد و گفت: نزدیک به 40 قبضه سلاح نیز از مرتبطین این فرد کشف شد و می‌توان گفت این فرد یک شبکه مافیایی مواد مخدر داشته و نه تنها در امر ترانزیت مواد مخدر بلکه در تزانزیت سلاح و مواد مخدر نیز دست داشته است.

همچنین این فرد در امارات، پاکستان، افغانستان و ایران نیز عواملی داشته و عوامل فرامنطقه‌ای نیز داشته است.

سردار علی مؤیدی در ادامه به دستگیری فردی 40 ساله با 115 کیلو هروئین در تهران پرداخت و اظهارداشت: متأسفانه فرد دستگیر شده دارای سابقه طولانی که به لحاظ داشتن سابقه در بحث مواد و سلاح به حبس ابد محکوم شده بود و معلوم نیست با چه ترفندی از زندان آزاد شده و مجدداً به چرخه حمل و ترانزیت مواد مبادرت کرده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان این مطلب که انتظار می‌رود که فردی که تحت عنوان مجرم خاص دستگیر می‌شود و به دستگاه قضایی تحویل داده می‌شود تا پایان وقت مقرر و مجازات و حکم صادر شده در فضای مورد نظر نگهداری شود، گفت: این فرد 2 ماه پیش با یک میلیارد وثیقه آزاد شد و بلافاصله به امر حمل و ترانزیت مواد مخدر وارد شد که چند روز قبل با 115 کیلو هروئین در تهران به همراه برادرش دستگیر شد.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که با این افراد آنگونه که در قانون و مقررات بیان شده و باید برخورد شود، انجام نمی‌شود و این افراد از این فرصت‌ها سوء استفاده می‌کنند چرا که همین فرد دستگیر شده در همین دو ماه صاحب اموال قابل توجهی در تهران شد و چند دستگاه خودروی خارجی و مدل بالا نیز از این فرد بی‌سواد کشف و ضبط شد.

وی افزود: این فرد 40 ساله که یک برادرش در زندان است در هنگام دستگیری با برادر دیگرش بوده و تاکنون 4 منزل در نقاط بالای شهر تهران و همچنین چند باغ در اطراف تهران تملک کرده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اظهارداشت: انتظار داریم با این افراد همانگونه که در قانون انتظار داریم برخورد شود چرا که سهل‌انگاری به مصلحت دستگاه‌ها نیست.

سردار مؤیدی در ادامه نشست خبری به آئین دادرسی کیفری جدید که 2 روز است اجرایی شده است اشاره و اظهارداشت: بنده به عنوان فردی که 30 سال در امر مبارزه با مواد مخدر فعالیت دارم هشدارهای لازم را داده‌ام و عرض کرده‌ام که این آئین دادرسی جدید نه تنها برابر خواسته‌های مردم که خواستار تشدید در امر مبارزه هستند نیز نمی‌باشد و نه سیاستهای کلی نظام را در بر می‌گیرد و امیدوارم هرچه زودتر مسئولین مربوطه این موضوع را بررسی کرده و تجدید نظر کنند چرا که نگرانی‌های زیادی در حوزه قضات و پلیس ایجاد شده است.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: آئین دادرسی کیفری جدید فرصتی برای قاچاقچیان فراهم کرده که به راحتی راه فرار از مجازات و قانون برایشان ایجاد شده و این آئین نه تنها در امر مبارزه کمک نمی‌کند بلکه چالش و مانع بزرگی در امر مبارزه با مواد مخدر بوده است و در طول 35 سال بعد از انقلاب تاکنون چنین فرصتی برای قاچاقچیان فراهم نشده بود.

وی به حذف ماده 32 قانون مبارزه با مواد مخدر از آئین دادرسی کیفری جدید اشاره کرد و گفت: در آئین دادرسی کیفری جدید، مسئول رسیدگی در جرائم مواد مخدر عوض شده است.

سردار مؤیدی به همکاری‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر در عرصه بین‌الملل پرداخت و گفت: علاوه بر همکاری با پلیس امارات که به دستگیری «ر-ح» پرداخت، پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران همکاری دیگری با پلیس کشور قطر داشته و در هفته قبل یک شبکه شناسایی و متلاشی شد و مقدار قابل توجهی مواد از افراد این شبکه که هم ایرانی و هم قطری بودند کشف و ضبط شد.

وی به همکاری دیگری با کشور ترکیه اشاره کرده و گفت: در راستای همکاری بین‌المللی، شبکه‌ای در این کشور شناسایی و دستگیر شد که در صورت تکمیل، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سردار علی مویدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با تبریک هفته قوه قضاییه به ارتباط تنگاتنگ این پلیس با قوه قضاییه پرداخت و اظهار داشت: جا دارد از تلاش عزیزانی که در عرصه مبارزه با مواد مخدر در قوه قضاییه، دلسوزانه همراه و همگام با نیروی انتظامی تلاش می کند تقدیر و تشکر کنیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به ارایه گزارشی از سه ماهه گذشته این پلیس پرداخت و بیان داشت در راستای اولویت‌های سردار فرماندهی ناجا، بحث مبارزه با مواد مخدر است که تلاش می‌کنیم عملکرد خود را هم از بعد کیفی و هم از بعد کمی ارتقا دهیم  تا شاید بتوانیم رضایت نسبی در بین شهروندان را به دنبال داشته باشیم .

این مقام ارشد انتظامی به اولویتهای این پلیس درامر مبارزه با مواد مخدر اشاره و تصریح کرد اولویت اول در امر مبارزه، تمرکز بر شرق کشور است که در گاه ورودی مواد مخدر صنعتی محسوب می‌شود که با استقرار نیروهای کیفی و تخصصی و یگان رزمی عرصه را بر قاچاقچیان تنگ کرده و توفیقات خوبی را کسب کرده‌ایم.

وی اولویت دوم این پلیس را برخورد با خرده فروشان، جمع‌آوری خرده فروشان در محلات و سطح شهر و روستاها به منظور پاکسازی چهره شهر از خرده فروشان دانست و گفت: اولویت سوم نیز جمع‌آوری معتادان در سطح شهرها به خصوص کلان‌شهر تهران در راستای مطالبات مردم است که البته این امر مشروط و منوط به فراهم کردن فضای مناسب برای نگهداری این افراد توسط دستگاه ذیربط بوده است.

سردار مویدی ادامه داد: ستاد مبارزه با مواد مخدر در این رابطه گام‌های خوبی برداشته و با دستگاه‌های دیگر مرتبط بوده است و شهرداری تهران نیز در این زمینه فعال بوده و در تهیه فضای نگهداری معتادان توفیقات خوبی داشته که البته هنوز تکمیل نشده که اگر تکمیل شود بخش اعظمی از مشکلات مرتفع می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به توفیقات پلیس مبارزه با مواد مخدر در سه ماهه اول سال پرداخت و اعلام کرد 135 تن انواع مواد مخدر در سطح کشور کشف شد که 25 درصد افزایش را شاهدیم.

وی ادامه داد: عمده توفیقات در شرق کشور بوده که خوشبختانه در حاشیه مرز در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان،‌کرمان و هرمزگان بخش اعظمی از مواد مخدر قبل از ورود به داخل کشور کشف و ضبط شد.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: نزدیک به 10 نفر قاچاقچی مسلح به هلاکت رسیده، 25 نفر زخمی شده و 525 عملیات به صورت رزمی انجام شده که اکثر آنها در شرق کشور به وقوع پیوسته که افزایش 41 درصدی عملیات در شرق کشور را شاهدیم.

سردار مویدی تصریح کرد: در این سه ماه بیش از 92 هزار نفر در سطح کشور دستگیر شدند که 2 درصد افزایش داشته است؛ همچنین 80 هزار پرونده تشکیل شده که رشد 4 درصدی داشته است و 50 کارگاه تولید شیشه در منازل نیز متلاشی شده و 650 باند مواد مخدر نیز کشف و ضبط شده‌اند.

وی به شهادت 2 نفر از پرسنل ناجا در امر مبارزه با مواد مخدر پرداخت و گفت: با همفکری دستگاه قضایی و همکاری مردم و رسانه‌ها خوشبختانه نیروی انتظامی در امر مبارزه با مواد مخدر گام‌های خوبی برداشته است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا پاکسازی محلات را در دستور کار این پلیس عنوان و تصریح کرد: خوشبختانه این بحث در سطح کشور انجام شده و افراد مرتبط با محلات که آلودگی محیط در امر مواد مخدر را داشته‌اند دستگیر شده‌اند.

سردار مویدی تصریح کرد: اگر زیرساخت‌های لازم و بسترهای مناسب برای جمع‌آوری همه خرده‌فروشان و معتادان به صورت کلان فراهم شود پلیس به لحاظ اشراف بر این محلات می‌تواند به پاکسازی آنها اقدام کند.

وی ادامه داد: بیش از 95 درصد مواد مخدر کشف شده سنتی و بیشتر آن تریاک، حشیش و هروئین است.

این مقام ارشد انتظامی، فرار "تمساح خلیج" قاچاقچی دستگیر شده را تکذیب کرد و گفت ‌این فرد نگریخته و به زودی به اشد مجازات می‌رسد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا رشد اعتیاد در کشور را خیلی بیشتر از رشد اقدامات بسترها و زیرساخت‌های لازم در این زمینه عنوان کرد و گفت: تهدید مواد مخدر برای خانواده‌ها جدی است و این مساله می‌طلبد که دولتمردان و کارگزاران ما حساسیت بیشتری در این زمینه داشته باشند؛ البته من به نمایندگی نیروی انتظامی از اقدامات انجام شده تشکر می‌کنم اما این مقدار کفایت وضع موجود را نمی‌کند و ضرورت دارد برای یک امر ویژه و تهدید جدی حساسیت بیشتری داشته باشند.

سردار مویدی درمورد اظهار نظر برخی مسئولان در مورد اهمال قوه قضاییه در برخورد با قاچاقچیان و معتادان اظهار داشت: به لحاظ کار بزرگی که انجام می‌گیرد قوه قضاییه در لایه و سطوح مختلف درگیر بحث مبارزه با مواد مخدر است؛ انصافا قضات دلسوز و پا به کاری داریم که در خیلی از جاها از پلیس دلسوزتر و جلوتر هستند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: ما به سهم خود از قوه قضاییه در امر مبارزه با مواد مخدر تقدیر و تشکر می‌کنیم؛ البته طبیعی است در هر دستگاهی از نیروی انتظامی گرفته تا بقیه دستگاه‌ها ضعف و اشکالاتی وجود داشته باشد که من نمی توانم اشکالات را در این تریبون عرض کنم؛ این دستگاه‌ها حوزه نظارتی دارند که اشکالات را احصاء می‌کند اما آنچه مسلم است ما مشکلاتی هم در این فرآیند داریم.

وی ادامه افزود: قوه قضاییه یکی از دستگاه‌هایی است که با پلیس در این امر می‌جنگند و ما در مجموع از قوه قضاییه تشکر می‌کنیم اما حرف‌هایی نیز برای این حوزه داریم.

این مقام ارشد انتظامی در خصوص انسداد مرزها اظهار داشت: خوشبختانه امسال اعتبارات خاصی در حوزه مرزبانی دیده شده و در چند سال آینده انسداد تکمیل می‌شود و برای همیشه به دغدغه مردم در خصوص ورود مواد مخدر و ناامنی پایان داده می‌شود.

مویدی در پاسخ به پرسشی درمورد آمار معتادان بیان داشت: من مرجع در این زمینه نیستم اما می‌توانم بگویم متاسفانه رشد اعتیاد خانم‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است.

وی در مورد جمع‌آوری معتادان در حاشیه بزرگراه‌ها گفت: این امر نیز در برنامه کاری ما؛ البته برخوردهایی داشته و داریم اما منتظر هستیم که مکان‌هایی برای نگهداری معتادان و همچنین زیرساخت‌ها فراهم شود چرا که در آن صورت با یک حرکت می‌توان همه آنها را جمع‌آوری کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار