اجرای طرح آبیاری زیرسطحی ایستگاه تحقیقات پسته دامغان

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سمنان (شاهرود)، از اجرای موفق طرح آبیاری قطره‌ای زیر سطحی مطبق اصلاح شده برای نخستین بار در کشور در ایستگاه تحقیقات پسته دامغان خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علی‌رضا  توکلی در خصوص این طرح گفت: این طرح  با هدف بهینه‌سازی مصرف آب و افزایش کارآیی مصرف کود در دو هکتار از باغ ایستگاه تحقیقات پسته دامغان اجرا شده است.

مجری طرح گفت: با توجه به قرار گرفتن  لوله‌های انتقال آب در زیر زمین و انتقال آب با لوله هادی به اعماق مورد نظر، جلوگیری از تلفات آب، عدم تجمیع املاح و نمک در سطح خاک، افزایش راندمان آبیاری و بهره‌وری بیشتر از آب، مختل نشدن  عملیات در باغ، جلوگیری از رشد علف‌های هرز، افزایش عملکرد و کیفیت محصول، اطمینان‌بخش بودن سیستم و عدم گرفتگی در هنگام آبیاری از مزایای این طرح است.

وی بیان کرد: برای اجرای این طرح در دو طرف درخت شیارهایی به عمق30 سانتیمتر ایجاد می‌شود و لوله‌های آبیاری و قطره‌چکان‌ها در زیر سطح قرار می‌گیرد که با دسترس قرار گرفتن آب در محل ریشه و آبدهی بهتر به ریشه‌های درخت، رشد و نمو سریع‌تر و بهتر انجام می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار