شرکت‌های بزرگ جهان شيفته بهشت‌های مالياتی

برآوردهای پژوهشگران نشان مي‌‏دهد يک ششم شرکت‏‌های بزرگ جهان در اماکن و مناطق معروف به بهشت مالياتی مستقر هستند و يا در اين مناطق دارای شعبه و زيرمجموعه هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از فایننشال تایمز شرکت‏‌های بزرگ جهان با استقرار شعبه‌‏های زيرمجموعه خود در مناطق معروف به بهشت‌‏های مالياتی از پرداخت بيش از 80 ميليارد دلار ماليات سر باز می‎زنند.

برآوردهای پژوهشگران نشان مي‌‏دهد يک ششم شرکت‏‌های بزرگ جهان در اماکن و مناطق معروف به بهشت مالياتی مستقر هستند و يا در اين مناطق دارای شعبه و زيرمجموعه هستند. 

هنگ کنگ، لوکزامبورگ، سوئيس، سنگاپور و جزاير کايمان (در درياي کارائيب) از جمله مناطقی هستند که از آنها با عنوان بهشت مالياتی ياد می‌شود. پايين بودن نرخ ماليات، عدم افشای اطلاعات بانکی افراد و سهولت استقرار شرکت‏ های خارجی از جمله ويژگي ‏های اين مناطق هستند.

 بر اساس اين گزارش، از ميان يک هزار و 612 شرکت بزرگ جهان که نام‏شان در فهرست شاخص بورس جهانی MSCI به چشم می‌خورد، حدود 16.3 درصد يا به صورت کامل در بهشت‌های مالياتي مستقر شده اند و يا در اين مناطق شعبه و زيرمجموعه دارند. اين رقم در سال 2013 حدود 15.6 درصد اعلام شده بود. البته فايننشال تايمز در اين گزارش تصريح کرده است که اگر هلند را هم بهشت مالياتی بدانيم، اين نسبت به بيش از 20 درصد می‌رسد. اما اداره خدمات پژوهشی کنگره آمريکا نامی از اين کشور در فهرست بهشت‌های مالياتي نياورده است.

 شرکت‏‌هايی که نام‏شان در فهرست شاخص بورس MSCI قرار دارد، متلعق به بيش از 20 کشور جهان هستند و همگي در کشورهای توسعه يافته فعاليت می‌کنند. گزارش‏‌های قبلی حکايت از آن دارد که اين شرکت‏‌ها با استقرار در اين مناطق در مجموع از پرداخت 82 ميليارد دلار ماليات سر باز می‌زنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار