رشت؛

رویت سوسن چلچراغ در رودسر

سوسن چلچراغ در رودسر هم رویت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران  از رشت ؛ ماموران یگان حفاظت محیط زیست رودسر در ارتفاعات 2150 - 2070 متری موفق به رویت بوته سوسن چلچراغ شدند .

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر گفت : ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر در راستای وظایف قانونی محوله و پایش زیست محیطی مناطق در مأموریت اجرائی مشترک به همراه معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست جهت شناسائی رویشگاه گیاه سوسن چلچراغ به قریه جواهردشت – چابکسر عزیمت کردند و پس از عبور از مناطق جورکلامچال و علم سر در ضلع جنوبی منطقه ونستان در ارتفاعات 2150-2070 متری بوته گل سوسن چلچراغ را مشاهده نمودند .

علی درویشی با بیان اینکه این رویشگاه دارای پوشش درختچه ای و در بالادست جنگل تنک افرا و بعد منطقه صخره ای کوهستانی است ، افزود : و با روستای جواهردشت حدود 7 کیلومتر و با قریه جیرکل و سجیران حدود 6 کیلومتر فاصله دارد .

سوسن چلچراغ با نام علمی Lilium lederbourii وی خاطرنشان کرد : نخستین بار توسط گیاه شناس فرانسوی به نام ( لدربوری ) شناخته شد و پس از معرفی این گل به دولت ایران در همان زمان از سوی شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان یک میراث ارزشمند ثبت جهانی ودر فهرست اثر طبیعی ملی قرار گرفت .

سوسن چلچراغ یکی از گونه های تیره سوسن است و نیمه دوم خرداد و اوایل تیر ماه گل می دهد ، شکوفه های این گل با رنگ سفید و به صورت واژگون باز می شود ، انتهای گلبرگ های آن پوشیده از دانه های برجسته و پرچم های بسیار بلند می باشد و ارتفاع آن بین 70-50 سانتی متر و گاهی به یک متر هم می رسد .

منطقه ونستان در محدوده منطقه شکار ممنوع اشکورات قرار دارد 

انتهای پیام

برچسب ها: گیلان ، رویت ، سوسن ، چلچراغ ، رودسر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناظر
۲۰:۰۸ ۰۳ تير ۱۳۹۴
البته ابتدا این گل در روستای دامــــــــــــاش از توابع رودبار گیلان واقع در منطقه عمارلو یافت شده است. هرچند این منطقه با ونستان اشکورات از نظر خصوصیات جغرافیایی شباهت دارد وفاصله هوایی بین این دو منطقه حدود -40-50 کیلومتر است.